spul om onderkant hoeven "leeg" te houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

spul om onderkant hoeven "leeg" te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 12:44

Is er spul dat je onder de hoeven kan smeren zodat bakzand zich niet meer onder de hoeven ophoopt? Na een uur loopt mijn paard op "eieren".

Wel ga ik een keer proberen om 'hoef en zool' vlak voor het rijden erop te smeren. Nu doe ik dat 2x per week maar pas na het rijden, hopelijk helpt dat.

tips welkom.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:27

Als het sneeuwt zijn er mensen die er uierzalf ondersmeren zodat het niet gaat plakken, maar of dat met bakzand ook werkt weet ik niet.
Anders moet je dat eens proberen.
Zitten de hoeven van je paard wel logisch in elkaar, ik heb er nog nooit last van gehad nl.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:49

Ik zou ook zeggen dat de ijzers niet helemaal passend zijn, of de hoef te hol is bekapt.
Laat je smid er eens naar kijken, logischerwijze kan het zand zich niet opklonteren als de hoeven mooi vlak zijn en het ijzer aan de binnenkant niet uitsteekt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:50

LIjkt me juist dat als je er uierzalf ondersmeert dat er dan veel meer zand onder blijft omdat dat nogal vettig is. Met sneeuw kan ik me wel weer voorstellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:08

bij een vlakke hoef gebeurt dit niet, dus is ie duidelijk te hol..
misschien gewoon wat hoefolie erop?
of wat slaolie?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:11

ellepel schreef:
bij een vlakke hoef gebeurt dit niet, dus is ie duidelijk te hol..
misschien gewoon wat hoefolie erop?
of wat slaolie?

Niet gaan dokteren met sla olie, gewoon je smid bellen!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:13

Vreemd zand hebben jullie dan. Weet je zeker dat het geen metselspecie is Haha!

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:18

bij mijn oude manege hadden de paarden na het rijden ook klonten zand onder de hoeven.. Dit ligt gewoon aan het soort zand dat er in de bak ligt. Ik denk niet dat er echt iets is wat je er teegn kunt doen. Misschien halverwege een keer de hoeven uitkrabben?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 16:44

drowning"]
bij mijn oude manege hadden de paarden na het rijden ook klonten zand onder de hoeven.. Dit ligt gewoon aan het soort zand dat er in de bak ligt.
[/quote]

Klopt helemaal! (was ik vergeten erbij te zetten) Als ik in de buitenbak rij heb ik er geen last van. Met buitenrijden ook niet. Het is alleen in de binnenbak.

[quote="drowning schreef:
Misschien halverwege een keer de hoeven uitkrabben?

Waarom ik het vooral vroeg is omdat er springwedstrijden zijn in die binnenbak, en dan vind ik het wel een risico omdat mijn paard lekker schuin de bochten door scheurt. Misschien ga ik ga gewoon halverwege het parcour de hoeven uitkrabben! (grapje)

Maar de tip van de uierzalf ga ik ook proberen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:04

Als je even zoekt op sneeuwringen hier op bokt dan vind je wel wat! Denk dat je die ook wel gewoon voor zand kunt gebruiken..