voor diegene die vlas strooien...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

voor diegene die vlas strooien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 12:09

Hoe voeren jullie het hooi? Gewoon vanaf de grond?
Ik vraag me namelijk af of het paard dan niet teveel vlas binnen krijgt??
En of dit dan erg is.

Wat is het wezenlijke verschil tussen eetbaar en niet eetbaar vlas?
Is het erg wanneer een paard het niet eetbare vlas binnen krijgt?

Ik strooi nu stro en wil graag overstappen op vlas.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:14

heel erg oppassen met vlas , ik ken een paard dat op randje ontsnapt is aan de dood door eten van vlas , ze kreeg heel ernstige koliek

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:14

Ik voer het hooi gewoon vanaf de grond. Ten eerste krijgt het paard dan echt niet veel vlas binnen. Dat blijft niet kleven aan het hooi of zo, helemaal niet als je de stal goed bij houdt.
Ten tweede is het volgens mij echt geen ramp als je paard wat vlas (per ongeluk) eet. Het is ook goed verteerbaar, dus ik verwacht geen problemen.

Succes ermee! Want wat betreft uitmesten is vlas ideaal OK dan!

morretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:28

Bij mij op de oude stal zijn ze ook over gegaan op vlas, en ik ben me er een beetje in gaan verdiepen, maar ieder paard kan koliek krijgen van het eten van vals en ook als het paard op stro staat, dat eten ze namelijk ook.
Er zijn gewoon paarden bij die er niet tegen kunnen. Ik vin het persoonlijk niet echt prettig het stinkt gigantisch, het schijnt wel makkerlijk mesten te zijn en goedkoper, maar voor mij hoeft het niet hoor.

morretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:29

oeps wat spellingsfoutjes, sorry

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:36

Goedkoper is vlas zeker niet en als het gaat stinken is het een stal die niet goed bijgehouden is.
Hooi ligt in de ruif, kuil op de grond.
Nu staat de een op Rapsodie de ander op gewoon vlas, ze hebben er nog geen koliek door gehad.
Laatst bijgewerkt door coydog op 10-12-04 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:42

In mijn stal ligt een rubber mat voor de staldeur, die veeg ik altijd schoon en dan leg ik daar het hooi op Lachen

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 14:51

Rubbermat? Goed idee!!!
Voor mij is vlas (mits goed gebruik ervan) wel goedkoper dan stro.
Ik betaal nu nog net geen euro per baal stro (doen samen met kennissen en laten het zelf persen) en als ik het moet kopen heb ik een adres waar het 1,50 per baal kost.
Nadat ik het uitgerekend heb wat ik in de maand aan stro kwijt ben en aan vlas (gebruikt op de juiste manier), ben ik met vlas toch goedkoper uit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:00

Mijn vlas stinkt nooit.... en is in gebruik alleen al veel goedkoper dan welk anders strooisel dan ook.
HEt is hierboven al aangehaald; een paard kan van ieder strooisel koliek krijgen bij opname, dat risico is bij vlas niet sterker aanwezig. Bij hennep is dat risico trouwens wel groter.

Ik voer het hooi gewoonlijk gewoon vanaf de grond. Momenteel heb ik jonge dieren op stal en die spelen mij teveel met hun voer. Dan vind ik het goede hooi achterin de box weer terug met een fijne paardenvijg erbovenop. Dus krijgen ze het niet binnen en mijn utimesten gaat lastiger. Vandaar dat mijn jongelingen vanuit een hooinet eten.

Eerder voerde ik paarden altijd gewoon vanaf de (vlas) bodem. Ik gebruik vlas al bijna 4 jaar.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 15:47

als je het goed doet stinkt het idd niet, tenminste dat is wat ik hoor om mij heen.
Ik wil dus iid het hooi het liefst van de vloer laten eten. Is beter voor de paarden.

Maar heeft er nog iemand ervaring met het 'niet eetbare' vlas? Ik heb begrepen dat dat ook bestaat?!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:15

Als je je stal goed bijhoudt, stinkt vlas echt niet.
Een paard kan van stro, hooi, gras, zaagsel, zand en vlas (en dat is nog maar een kleine greep uit de lange lijst) koliek krijgen. Daar is vlas niet alleen de boosdoener in.

Ik voer mijn hooi gewoon vanaf de grond.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:23

Zoals hierboven al een paar keer is gezegd: Stal goed bijhouden en hooi kan gewoon op de grond. Wij hebben er in ieder geval nog geen problemen mee gehad.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:47

Die van mij krijgt ut ook gewoon vanaf de grond..

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 15:19

Ik hark altijd een stukje schoon en daar gooi ik het hooi neer...

Bij verveling en weinig hooi eten ze bij mij ook wat vlas, gelukkig nog geen koliek. Bij beide paarden niet! Ze staan al ruim 2 jaar op het spul!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:24

Ik had op het voorste stuk rubber matten liggen, daarvan deed ik dan een hoek schoonvegen en daar legde ik dan het kuil op.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:57

Wij voeren ze met een hooiruif

Maar zoals al eerder is gezegt als vlas stinkt is er wat verkeerd
Ik vind het heerlijk om vlas te hebben
Het is gewoon 10x makkelijker

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:17

Ik zou hooi gewoon op de grond voeren maar kuil zou ik wel uit een ruif voeren dat is wat natter en dan plakt de vlas daar aan vast en volgens mij krijgen ze dan wel meer vlas binnen.

WendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:27

In een van de laatste Bit bladen staat een strooisel-test (dacht die van september oid)
Misschien heb je daar wat aan, wordt van alles met elkaar vergeleken.
Volgens mij kwam gewoon stro als beste uit de bus.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:05

Wij gooien het hooi ook gewoon op de grond. Wij hebben als onderlaag vlas, en daarboven een laagje stro. Nog geen problemen mee gehad.