Wie heeft er ervaringen met peesklap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Applebee

Wie heeft er ervaringen met peesklap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 07:58

Het paard van een vriendin van mij heeft een paar weken terug een peesklap opgelopen. Het is een 15 jarige KWPNer en aangezien het revalidatie proces nogal wat tijd gaat opnemen en het paard toch al niet zo jong meer is (ze heeft ook net een jonge opvolger gekocht) wil ze het paard aan mij geven. Gratis! Zolang ik dit paard ken, ben ik gek op hem geweest. Hij beweegt zo mooi en kon voor de blessure een hele nette ZZ-licht proef lopen. Als ik het voor elkaar kan krijgen hem weer op te knappen denk ik dat ik erg veel van hem kan leren.

Nu de vraag: wie heeft er ervaring met peesklappen? Is er een goede kans dat dit paard weer rijdbaar wordt? Ik heb best een jaartje revalideren voor zo'n paard over, helemaal als ik er daarna nog een paar jaar mee kan rijden (hopelijk Z1/Z2 niveau aangezien ik mijn eigen Z2 paard helaas met pensioen heb moeten doen) Mijn vriendin had het over shock wave therapy, iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 08:15

ja als je m gratis krijgt...
maar reken er niet op dat je m weer zo naar t Z kan rijden hoor, hijs ook al wat aan de oudere kant

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:45

Ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar ik heb wel op een stal gewerkt, waar de fokmerrie een behoorlijke peesklap had.
Heel duidelijk zichtbaar, echt een heel dikke harde pees.
Ze mocht qua beweging heel weinig, even op het land, even in de stapmolen. That's it.
Ze is enige tijd later ook afgemaakt, ze kon amper lopen.

Het zal er wel van afhangen hoe ernstig het is? Overleg met een goede paardenarts wat de kansen zijn met dit paard.
Maar ik denk ook, dat Z niveau wat veel gevraagd is, ook aangezien de leeftijd.

Succes met je keuze in ieder geval! Lachen

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:25

euh veel rust ! Volgens mij is er niet veel om t te behandelen , gewoon die pees laten genezen ...
GR

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:51

Mijn paard heeft een paar jaar geleden ook een lichte peesklap gehad, heeft toen een paar maand rust en revalidatie gehad en reed toen weer prima! *LOL* Volgens de DA mocht en kon ik ook weer alles met mijn paard doen en was de kans op dat ze het nog een keer zou krijgen net zo groot als voor ieder ander paard (dus niet extra gevoelig). Ik rijd M2 dressuur, ik spring, ik ga naar buiten met haar en heb afgelopen seizoen zelfs de cross-training meegereden!
Het ligt er ook net aan hoe erg de pees beschadigd is, denk ik. Verward

Helaas heeft mijn paard nu op dit moment (aan het zelfde been, andere plek) toch weer een peesbeschadiging! Huilen gelukkig wel een hele lichte beschadiging en met rust, komt dit ook weer helemaal goed! OK dan!
Ik mag nu alweer 2x per dag 15 minuten onder het zadel over het harde stappen met haar en heb nog tot eind januari een schema van de DA! Hij komt regelmatig scannen en kijken hoe het gaat......en hopelijk mag ik vanaf februari weer 'gewoon' rijden!
Het duurt dus even, maar er is hoop! Knipoog

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:33

Zeg Linda mag ik je iets vragen. Hoe komt dat nou dat ie het al weer voor de 2de keer heeft. Heeft dat te maken met je training of is het ene paard daar nou gevoeliger voor dan de ander? Mijn paardjes hebben zoiets nl nooit gehad.....

Gr Mij

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:04

Ik had ook nooit ellende met mijn pony tot dit jaar: tegen de stoeprand gelopen; hij werd aan de kant gedrukt door een ander paard tijdens het oversteken en omdat we rustig gingen rijden en het zo warm was had ik geen peeskappen om Boos! (rechtsvoor), overbelaste pees (rechtsvoor) en nu vandaag weer een diepe wond(hij staat nu in het verband) en je raadt het al weer rechtsvoor. Huilen .
Ik denk dat je door een verkeerde belasting blessures in de hand werkt, maar dat het ook met geluk/pech te maken heeft.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:31

BubaenDj schreef:
Zeg Linda mag ik je iets vragen. Hoe komt dat nou dat ie het al weer voor de 2de keer heeft. Heeft dat te maken met je training of is het ene paard daar nou gevoeliger voor dan de ander? Mijn paardjes hebben zoiets nl nooit gehad.....

Gr Mij

Ik sluit me bij 'Mandy' aan! Ik denk dat het gewoon vette pech is! Huilen
Mijn paard had het de 1e keer in 1999 en is daar weer helemaal van hersteld! Jaren geen last meer van gehad.
Nu hebben we gewoon domme pech! De DA heeft nu het been dus weer meerdere malen gescand en ik vertelde van de eerdere beschadiging, maar daarvan was op de scan helemaal, maar dan ook helemaal niks meer te zien! Die oude blessure was dus perfect hersteld (was de opervlakkige pees).
Hoe we nu aan deze blessure komen, kan ik je ook niet vertellen....ik heb geen idee. Verward we hebben geen rare dingen gedaan ofzo. En ik kan ook niet teveel hebben gevraagd met de training, want ze was net hersteld van spierverzuring, waardoor ik vanaf het voorjaar al heeeeel weinig met haar mocht/ kon doen! en dus heel rustig trainde! we waren net weer lekker bezig en toen kreeg ze dus deze peesblessure (aan de aanhechting van de diepe buigpees).
Zo gaat het dus jaren goed en dit was een ***jaar! Bloos! (eerst hengstigheids-problemen daardoor vulva half dichtgezet, maanden last van spierverzuring en nu een peesblessure) Huilen Verdrietig

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:32

Ow ik hoor al dat je al wat voor n pech je hebt gehad.. vervelend voor je , in ieder geval veel sterkte met je paardje en ik hoop dat ie weer snel hersteld! Gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:06

Mijn paard heeft ook een peesklap, na een herstelperiode van 2 maanden, ging het eigenlijk beter, maar hij is door een stukje wei heen gezakt (was niet goed dichtgegooid) met dat verkeerde been en de situatie is weer van voor af aan.
Mijn paard is dan ook 3 jaar en dat is aanzienlijk jonger als het paard dat jij gaat krijgen. Het herstelt wel, alleen als je het goed behandeld. en best wat geduld hebt. Ik zou de verwactingen van de dressuur niet op zo'n hoge lat leggen. Ik heb mij laten vertellen (door mijn eigen dierenarst) dat het bij een ouder paard wel iets gevoeliger blijft als bij een jong paard.
Het ligt ook aan de ergheid van de peesklap, je hebt hem in 3 soorten 1 is licht 2 is matig en 3 is slecht. Geen enkele da die dat met zekerheid kan zeggen vanaf de buitenkant van een been, dit kunnen ze constateren door middel van een foto te maken van het been.
Ik heb mijn paard nu minimaal 2 keer per dag minimaal 30 min in de stapmolen , daarna wordt zijn been 10 min afgespoten. En krijgt hij Mintzalf (voorgeschreven door de da) op zijn been gesmeerd.
Ook krijgt hij van VSM de Tendo Cure druppels 2 keer per dag en van mij als ondersteuning (extra's) MSM zwafel van NAF (paardendrogist).
En ik ben nu aan het afwachten hoe dit gaat verlopen.
Mijn paard heeft ook (behalve de stapmolen, of een wandeling op verharde bodem) verplichte stalrust.
Voordat je aan iets begint voor zijn been, zou ik er een da aan laten voelen, hij kan wel voor een gedeelte zien hoe erg het ongeveer moet zijn, en als hij het niet vetrouwd of jij al gelijk niet vertrouwd, een foto laten maken.
succ6 met de keuze Lachen

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:44

Een meisje bij mij op stal heeft ook een paard dat een peesklap heeft gehad (weet verder niet in welke mate). Het is al een aantal jaren geleden en het paard lijkt er over het algemeen weinig last van te hebben, maar het been is wel altijd wat dikker dan het ander, zeker als het paard 's ochtends van stal komt. Ook is ze dan erg stijf, en dat stijve voel je onder het rijden ook.
Het meisje rijdt er wel gewoon mee (recreatief, en ze springt ook wel eens) eerst ook nog vrij intensief, maar dat vond ik toch wel wat link.

Maar als de beschadiging in de pees niet heel groot is en het paard krijgt de kans goed te herstellen kun je er uiteindelijk best nog wel mee rijden denk ik..

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:52

bij mij staat er een paardje op stal en die is al meer dan 1,5 jaar bezig en die rijd alleen af en toe stukjes op de verharde weg ( ongeveer 10 minuten stappen en dan weer eraf)
als je het een leuk paard vind en het er ook voor overhebt om lang te revalideren en er mischien nooit intensief mee te rijden DOEN anders zou ik hopen op een ander die het paard een kans wil geven

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 21:24

Bedankt voor jullie reacties!

Dit paard heeft het dus net een paar weken terug opgelopen. Tot op het moment van de blessure was hij in volle training en topfit. Op het moment loopt ie er al haast niet kreupel meer mee, maar is nog wel gevoelig. Ik hoop zo dat het goed gaat komen.