Op een paard van 1,5??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Op een paard van 1,5??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 23:45

Ik weet dat dit hier al vaak besproken is, maar wil het toch even kwijt.

Bij ons op stal staat een groepje jonge hengsten (6 mnd KWPN, 1,5 jaar KWPN, 6 mnd Fries en 1,5 jaar Fries).

Die 1,5 jarige Fries is van iemand die verder geen paarden bij ons op stal heeft staan, maar er werd een 'vriendje' gezocht voor het Friese veulen (met z'n 3en was hij het 5e wiel aan de wagen).

Vanavond was die man er met z'n dochter (denk een jaar of 10). Ze stonden hem te poesten en toen ging het hoofdstel om, bit in, dekje met longeersingel om en het kind erop. Stappen door de schuur... Dat beest helemaal wiebelen en wankelen en klapte met z'n hoofd nog tegen de tralies aan onderweg... Dat kind had de grootste lol Scheve mond

M'n klep viel open en vroeg aan de mensen waarmee ik stond te kleppen of ze dat zagen Wow!

Ik zei vrij hard: 'hoe verkl**t ik een paard'!! De mensen waarmee ik stond vonden het ook belachelijk (op 1 na, maar die spoort niet helemaal Knipoog).

Dit kan toch niet???? Boos!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:47

wat gestoord!!!

nooiot van mn leven zal ik op een paard gaan zitten wat jonger is dan 2,5-3 jaar, en met mn eigen 1,5 jarige wacht ik zeker tot dr 3e omdat ze vrij groot wordt(iig tegen de 1.70 is de bedoeling Knipoog ) en ik geen zin heb in een 3e paard wat later afgekeurd wordt

ik zou de eigenaar van het paard er op een nette rustige manier op aanspreken...

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:50

Het kan wel... blijkbaar..
Maar hoe mensen het in hun bolle hasses halen om iemand op een nog zo jong paard te zetten, dat snap ik dan weer niet. Ik denk niet dat 1x zoveel schade aanricht voor het paard. Maar zekerder wordt hij er zeker niet van, en bevorderlijk is het ook niet.
Hebben die mensen wel verstand van paarden??? Verward

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 23:52

Mijn merrie is nu 2,5 en daar komt het eerst komende half jaar ook nog geen ruiter op...

Op de vraag of ze verstand hebben van paarden: ik had het gehoopt. Ze hebben een Friezen fokkerij... Scheve mond

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:57

Quellian schreef:
Mijn merrie is nu 2,5 en daar komt het eerst komende half jaar ook nog geen ruiter op...

Op de vraag of ze verstand hebben van paarden: ik had het gehoopt. Ze hebben een Friezen fokkerij... Scheve mond

Dat is dan wel heel erg raar... Ik neem aan dat ze dan ook merries hebben staan die wat ouder zijn, waar dat meisje ook even op kan hobbelen, maar anderhalf vind ik wel erg jong. 2,5 vind ik ook nog jong, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar pas 3,5 - 4 jaar...
Maar anderhalf is belachelijk...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:17

Stap de volgende keer gewoon naar zo'n man toe en leg uit hoe een paard in elkaar steekt.
Daar bereik je meer mee dan met een grote b*k van een afstand iemand toeroepen, je jaagt zo'n man dan alleen maar tegen je in het harnas en waarschijnlijk heb je nu dan ook het tegenovergestelde bereikt van wat je had gehoopt Bloos

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 00:21

Sjuimpje schreef:
Stap de volgende keer gewoon naar zo'n man toe en leg uit hoe een paard in elkaar steekt.
Daar bereik je meer mee dan met een grote b*k van een afstand iemand toeroepen, je jaagt zo'n man dan alleen maar tegen je in het harnas en waarschijnlijk heb je nu dan ook het tegenovergestelde bereikt van wat je had gehoopt Bloos

Heel cru gezegd moeten ze zelf weten wat ze doen. Het is niet mijn stal, dus ik ga anderen niet vertellen wat ze wel of niet mogen doen (zou ik zelf ook niet accepteren, hoewel ik niet op een veulen aan het rijden ben).

Ik had de lieve man ook nog nooit eerder gezien...

Maar na de opmerking was het wel over Cool

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:29

Quellian schreef:
Heel cru gezegd moeten ze zelf weten wat ze doen. Het is niet mijn stal, dus ik ga anderen niet vertellen wat ze wel of niet mogen doen (zou ik zelf ook niet accepteren, hoewel ik niet op een veulen aan het rijden ben).

Ik had de lieve man ook nog nooit eerder gezien...

Maar na de opmerking was het wel over Cool

In theorie ben ik het met je eens tenzij ik zie dat een dier echt schade ondervindt. Dan zeg ik wel wat maar op een vriendelijke manier in de hoop dat ze het dan van me willen aannemen. Wanneer je een grote mond geeft schieten de meeste mensen in de verdediging en verandert er niets.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 08:47

tjee wat dom!
en dat is nog zacht uitgedrukt.

ik hoor t steeds vaker, het lijkt wel een nieuwe rage, hoe ver*piep* ik mn paard zo jong mogelijk.....
ik hoop dat dr snel mogelijk een of andere regeling (wet) tegen komt..
wand dit vind ik echt diermishandeling

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:21

Hoe dom ken je zijn....Boos!

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:37

Hoezow willen ze een paard verpesten Boos!

Zo Stom dat die mensen bezig zijn Scheve mond

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:41

Hier zou ik ook heel kwaad om worden.
Gek hé. dat zulke paarden eindigen met van die doorgezakte ruggen?
Ik zou ze, net als wat Renske zegt, er op een nette rustige manier op aanspreken.

Lips are sealed

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:56

neeeee, wat zonde, straks weer een paard verkloot voor het leven

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:57

idd paard verpesten, echt zonde Scheve mond ...
mijn paard is nu ruim 2.5 en daar ga ik over een maandje rustig mee beginnen, maar zij is in haar bouw al heel volwassen en af. dat is dus wel per paard afhankelijk

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:31

LiSSy schreef:
mijn paard is nu ruim 2.5 en daar ga ik over een maandje rustig mee beginnen, maar zij is in haar bouw al heel volwassen en af. dat is dus wel per paard afhankelijk

En dit misverstand hoor je dus heel veel...
Voor elk paard geldt onderstaand schema, of ze nou volwassen ogen of jeugdig:
Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:44

Mooi schema, dit plaatje heb ik nooit eerder gezien. Die ga ik eens uitprinten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:05

Een jaar of 10 geleden werden paarden ook pas ingereden als ze 4jr oud waren. Het wordt steeds vroeger...
Ik kijk met Sabiha hoe ze is met haar 3jr, als ik haar nog te jeugdig vind blijft ze gewoon nog even groeien Knipoog

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:14

Het lijkt mij dat het het beste is als je wacht tot alle botten ed uitgegroeid zijn... dus, in verband met de groei van de ruggenwervels (die toch best wel belangrijk zijn, gezien je daar met je kont op zit.. Knipoog ) om te wachten tot een paard 6 is...

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:17

Daarom ben ik er ook voorstander van om pas met 4,5/5 rustig aan te beginnen met beleren.

Hetzelfde als ze doen met ijslanders, alhoewel ze daar ook steeds eerder beginnen Scheve mond

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:21

interesant plaatje Sjuimpie, bedankt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:23

In plaats van te schelden of zo, kan je beter rustig vragen aan die mensen waarom ze er al iemand opzetten en of ze dat vaker gaan doen.
Misschien hadden ze er wel een goede reden voor om dit eenmalig een keer te doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:24

Volgens dat plaatje kan je dus, ongeacht of ze jeugdig zijn of al af zijn, beter tot 3,5-4 wachten

ik ga er sowieso niets mee doen voor dat ze echt 3 is, dus qua zadel op, longeren etc, maar ik denk dat ik pas met haar 3,5 ofzo er een keertje op ga zitten dan

vergeef het mezef nooit als ik haar dus zelf naar de kl*te help

Dan is dat hele verhaal van "ja maar ze ziet er al zo volwassen uit etc etc" dus een banketstaaf, goed dat ik het weet!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:58

Ik stap ook pas van de zomer op mijn merrie (dan is ze ruim 3 en als het heet is is ze ook lekker rustig Knipoog).

Ze is nu 2,5 en daar komt echt niemand op. Ookal ziet ze er heel volwassen uit, het blijft mijn kleine meisje, mijn veulentje.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:11

Sjuimpje schreef:
En dit misverstand hoor je dus heel veel...
Voor elk paard geldt onderstaand schema, of ze nou volwassen ogen of jeugdig:
[image]

Ik ben het met jullie eens dat je voor 2,5- 3 jaar nooit op een paard moet gaan zitten, maar het ene paard groeit wel veel langer door dan de ander. Daardoor is het bij het ene paard niet schadelijk om er op 2,5 jaar op te zitten en bij een ander kan je met 3 jaar beter nog even wachten.

Ik vindt het een mooi schema, maar ben van mening dat je de groei van een levend wezen bijna niet in een tabel kan zetten.

Elk individu is namelijk anders

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:20

Vreselijk zulke mensen!! Echt, dat die mensen nog paarden kunnen kopen!!