Wat gebeurt er met "afgekeurde" politiepaarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

Wat gebeurt er met "afgekeurde" politiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 22:02

politiepaarden krijgen natuurlijk een hele zware training en er zullen vast wel paarden zijn die het allemaal net niet aankunnen om politiepaard te worden, bijvoorbeeld ze kunnen niet tegen harde knallen ofzo, wat gebeurt er nu met zo'n paard? gaat het de handel in??? en wanneer gaan politiepaarden eigenlijk met pensioen??? ben eigenlijk wel heel erg nieuwschierig! kan me voorstellen dat zo'n paard een ideaal recreatiepaard is....

edit Elles: onduidelijke titel aangepast

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:10

Een kennis van mij zit bij de bereden politie en ik ben toen een keer wezen kijken. Er werd verteld dat de paarden die ze gebruiken gewoon bij een handelaar vandaan komen, en net zo goed particulier verkocht hadden kunnen worden. Ze nemen dan zo'n paard op proef om te zien of het echt geschikt is en is het dat niet dan gaat het gewoon weer terug naar de handelaar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:13

Ik ben er niet zeker van, maar ik geloof dat polietieted (of zoiets) een ex-politie paard heeft/verzorgd, misschien kan zij je wat meer vertellen Lachen

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:43

Heb zelf stage gelopen bij de bereden brigade in utrecht.
De paarden kopen ze idd vaak aan via handelaren (is goedkoper) Wat ze met de paarden doen die toch niet geschilt zijn voor het werk is heel verschillend, als ze gewoon "normaal" zijn worden ze vaak weer bij een handelaar ingeruild voor een ander, maar ik heb het ook meegemaakt dat een paard zo gevaarlijk werd dat ze hem hebben laten inslapen.
Oude paarden brengen ze naar mijn idee niet vaak naar een rusthuis, volgens mij lieten ze die vaak ook inslapen

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:06

Oh ik zou wel een afgekeurd politie paard willen hebben *LOL*
Die kent dan mooi allemaal enge dingen enzo Tong uitsteken

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:10

Ik weet zelf dat een politiepaard overal gekocht kan worden (meestal bij handelaren die men vertrouwd dus ook al eerder een paard gekocht hebben). Als een paard niet voldoet aan de dingen die het paard moet kunnen gaat deze gewoon weer terug de handel in.

Vaak gaat een paard ongeveer 6 tot 8 jaar mee, dan is zo'n paard dacht ik tussen de 12 en 18 jaar oud. Er zijn ook regelmatig collegae die een paard kopen als deze met pensioen gaat of ze zoeken iets anders. Volgens mij laten ze die paarden niet inslapen, tenminste dat heb ik nog nooit gehoord (ik werk bij de politie). Ik ken ook een collega die een oud politiepaard heeft, hij fokt er nu mee.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:18

der zijn naar ik weet wel heel veel mensen die er graag een willen. Vind het persoonlijk onzin dat ze zoveel braver zouden zijn dan een "normaal" paard. Die bereden politie kan ook flink rijden en als er een goed vertrouwen bestaat is dat beest heel braaf, maar als dat beest geen vertrouwen in je heeft (bijv. je moeder die ook nog wel een keer een paard wil, maar wel een brave) en minder goed kan rijden is zijn verleden veel minder belangrijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:19

Die worden weer op de markt gebracht voor een leuke prijs, met de vermelding 'heeft politietraining gehad' Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:04

Meestal komt een politiepaard eerst op proef, blijkt binnen een paar weken dat hij niet geschikt is gaat hij terug naar de verkoper.
Gaat het om een jong dier dat binnen jaar toch niet echt geschikt blijkt gaat hij vaak naar een collega, hetzelfde geldt voor de paarden die met pensioen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:06

Arabesk schreef:
Die worden weer op de markt gebracht voor een leuke prijs, met de vermelding 'heeft politietraining gehad' Lachen

Prijs valt erg mee.
Ik kon vorig jaar een 4 jarige stermerrie, Zichem x Goudsmid ophalen voor 1500 euro.
Ik weet ook waarvoor ze haar als 3 jarige op de keuring hebben gekocht en dat was een heel stuk meer Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:21

Waarom heb je dat niet gedaan, Lia Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:24

Bij ons op stal staat ook een paard dat de politietraining heeft gehad. Hij is daar echter niet doorheen gekomen omdat hij te schrikkerig bleek. Hij is toen verkocht aan een particulier en daarna is hij gekocht door iemand bij ons op stal.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:38

Een ex-stalgenootje heeft (of had, weet ik niet) een politiepaard met pensioen. Heeft ze gekocht toen hij 16 was. Superbraaf beest, ze kon er alles mee

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:44

Op de manege waar ik heb gereden was er ook iemand, die had ook een polietiepaard gekocht...
Ze zijn meestal gewoon zoals alle andere paarden en ook gewoon prima geschikt voor bijv. dressuur!
En het zijn en blijven natuurlijk vluchtdieren, ik zie regelmatig agenten stuiterend voorbij komen Haha!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:46

Mijn Mistral is ook op de politieschool geweest, bij het uitzoeken van zijn geschiedenis (zie profiel Knipoog ) werd mij het volgende verteld: de paarden worden niet direkt aangekocht maar worden eerst getest om te zien of ze geschikt zijn, dit kan enkele maanden in beslag nemen. Als ze dan toch niet geschikt zijn gaan ze terug naar de eigenaren, of dit nu handelaren of particulieren zijn, dat maakt niet uit.
Een paard wordt pas definitief aangekocht als hij geschikt blijkt te zijn voor het werk Lachen

Mistral bleek dus niet geschikt, waar het nu uiteindelijk aan lag ben ik nooit achter gekomen. De één vertelde mij dat hij bang was van vuur, een ander vertelde weer dat hij schrik had van pistoolschoten Verward Beide ga ik niet uitproberen Haha!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:48

een politiepaard met pensioen is waarschijnlijk héél goed verkeersmak

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:49

Ik heb wel eens gehoord dat er met politiepaarden op pensioen niet zoveel gedaan mag worden maar dat het idd de bedoeling is dat ze genieten van een welverdiende oude dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:51

Fitzroy schreef:
Waarom heb je dat niet gedaan, Lia Knipoog

Er zijn in Nunspeet 2 collega's die de inkoop en training doen (en dus uiteraard ook de verkoop) de ene had mij gebeld omdat hij wist dat wij met Geldersen fokken, de andere collega had iemand anders gebeld zonder dat ze dat van elkaar wisten.
Toen wij dus kwamen om de merrie op te halen was ze net weg.
Erg jammer, ze hadden nog wel een schimmel voor me staan met rijpaard afstamming die ook voor dat geld mee mocht.
Dat vond ik niks en die is toen naar ee collega hondengeleider gegaan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:49

Annemiekbram schreef:
Oh ik zou wel een afgekeurd politie paard willen hebben *LOL*
Die kent dan mooi allemaal enge dingen enzo Tong uitsteken

Ja en kent de verkeerregels op zijn duimpje Haha!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:59

tjaa, denk over het algemeen ook dat ze erg verkeersmak zullen zijn. tuurlijk hoeven ze pertinent niet braver te zijn dan een ander paard, maar het blijft natuurlijk wel een feit dat ze training gehad hebben in 'het buiten zijn'...

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:22

Silviabol schreef:
der zijn naar ik weet wel heel veel mensen die er graag een willen. Vind het persoonlijk onzin dat ze zoveel braver zouden zijn dan een "normaal" paard. Die bereden politie kan ook flink rijden en als er een goed vertrouwen bestaat is dat beest heel braaf, maar als dat beest geen vertrouwen in je heeft (bijv. je moeder die ook nog wel een keer een paard wil, maar wel een brave) en minder goed kan rijden is zijn verleden veel minder belangrijk

Wist je dat er mensen bij de bereden politie in opleiding komen die nog nooit op een paard gezeten hebben? En ja, tuurlijk leren ze wel beter rijden naarmate ze langer in opleiding zijn, maar daar hebben ze dan dus wel een superbraaf paard voor nodig. Politiepaarden zijn naar mijn mening over het algemeen dus wel braver (in de zin van bomproof) en gehoorzamer dan andere paarden.

Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:29

Ik vraag me af hoe dat straks allemaal in z'n werk gaat als ze Hongaren gaan aankopen, die komen allemaal van een speciale stoeterij, kunnen dan vast niet terug

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:38

tja leuk onderwerp dit ik blijf het topic nog even volgen ik weet ook niet precies hoe dat verder gaat.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:47

Esmeralda schreef:
Ja en kent de verkeerregels op zijn duimpje Haha!

Whahha da's een goeie Haha!

Is er hier toevallig iemand die bij de bereden politie zit?
Lijkt me erg leuk! en ik moet volgend jaar een beroep kiezen duss... Tong uitsteken

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:45

xKatleentjex schreef:
Ik ben er niet zeker van, maar ik geloof dat polietieted (of zoiets) een ex-politie paard heeft/verzorgd, misschien kan zij je wat meer vertellen Lachen

Het klopt inderdaad dat Joyce (PolitieTed) een gepentioneerd politiepaard verzorgd. Ik heb haar een pb gestuurd of ze misschien op dit topic wil reageren. Ze weet er dus iig van. Als ze m'n pb heeft gelezen reageert ze vast wel!!