effect muziek op paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

effect muziek op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:32

hoi,

voor een opdracht op school wil ik graag weten of jullie nog informatieve sites weten over het effect van muziek op paarden (dieren). Ik heb zelf al internet afgestruind maar heb nog niet zo heel veel kunnen vinden, dus daarom dat ik jullie hulp inroep.
Als er nog mensen zijn met ervaring met muziek en paard: is ook welkom!

Bedankt!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:52

Mja, kweet niet precies awt je bedoeld hiermee. BEdoel je bij een Kür op muziek? Of gewoon over het algemeen?
Het enige wat ik in combinatie van muziek en paarden kan zeggen (en dan kur op muziek) is dat ik aan het einde van de oefentijd (ongeveer 4 maanden) van de kur op muziek uit me neus kon eten onder het rijden, paardje reed zijn eigen proef...

SHADON

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:16

hahaha lenke heb je glijk in..Tong uitsteken ze bedoeld denk ik.: hoe paarden(pony's ) pp de muziek reageren..dat is tenminste hoe ik he tlees...
maar kijk dan ff bij knhs ofzow en stuuur je vraag daar heen..:S:O..
SUCCES..!!
-XxX-

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:57

ik weet wel dat mijn bijrijdpaard angstig is als er muziek uit de boxen
van de binnenbak komt. ze is dan niet rustig te krijgen!

ik vraag dan ook altijd of de muziek uit mag, zodat ik rustig kan rijden.

nu staat er altijd radio 538 aan, ik weet niet hoe het is als er klassieke muziek uit de boxen komt! misschien dat dat een heel ander effect heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:19

laetitia schreef:
nu staat er altijd radio 538 aan, ik weet niet hoe het is als er klassieke muziek uit de boxen komt! misschien dat dat een heel ander effect heeft!

dit wil ik dus gaan onderzoeken, verschillende soorten muziek en kijken hoe dieren daarop reageren. Voordat ik aan mijn onderzoek begin wil ik eigenlijk eerst wat meer over lezen.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:25

Ik denk ook dat het er een beetje mee te maken heeft wat voor gevoel de ruiter van de muziek krijgt. Bij een leuk kerstdeuntje voelt de ruiter zich misschien blij en ontspannen bij housemuziek krijgt de ruiter misschien een iets gespannen (agressieve) manier van rijden.

Op dit moment rijd ik altijd met de muziek aan en ik merk nog geen verschil eigenlijk.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:25

Koeien reageren wel op muziek, ze gaan dan meer melk geven. Dat weet ik wel. Maar wat het bij paarden voor invloed heeft weet ik niet. Knipoog

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:45

Naast/boven onze binnenbak wonen antikraak mensen die onlangs een drumstel aangeschaft hebben. Kun je je voorstellen wat voor effect dat in het begin op de paarden had?
Pas toen we een klein radiootje in de andere hoek van de bak aangezet hadden begonnen ze een beetje te ontspannen. Ik weet niet of het zozeer met de muziek te maken had als met afleiding in het algemeen, maar het werkt super!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:47

In de stal zijn de paarden bij ons altijd wat rustiger, vooral in de winter als ze op stal staan kunje dat goed merken. Wij hebben er volgens mij iets van Yorin op staan ofzo.

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:27

Wij zijn een paar keer met de paarden langs een plaats gereden waar ze iets hard core achtig aan het oefenen waren. De paarden begonnen daar allemaal te trippelen en wouden er zo snel mogelijk langs. Maar dat heeft misschien met de hardheid van de muziek te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:30

Heeft er niemand mss een site of kent literartuur?? Mag ook over andere dieren gaan in relatie tot muziek.
Heb vanmiddag in de bieb in Tilburg gezocht, niks kunnen vinden. Alleen over de inteligentie van paarden en hun gedrag op aparte situaties.

Sanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 14:44

Er heeft volgens mij een keer een artikel in de bit gestaan. Ik geloof dat het er op neer kwam dat muziek geen echte invloed had op de paarden, maar wel op de verzorgers en die hadden wel invloed op de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 15:00

haike schreef:
dit wil ik dus gaan onderzoeken, verschillende soorten muziek en kijken hoe dieren daarop reageren. Voordat ik aan mijn onderzoek begin wil ik eigenlijk eerst wat meer over lezen.

Dat is al onderzocht en is gebleken dat paarden uit zichzelf niks met muziek hebben. Eventuele reacties zijn aangeleerd of verbonden met schrik (bijvoorbeeld). Paarden passen zich ook niet aan aan ritme of snelheid en ze dansen ook niet. Dit ondanks dat paarden veel taktgevoel hebben van nature.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 15:24

Wij hadden vroeger altijd muziek in de bak, 538 ook vaak, en er werd niet op gereageerd, maar ze gaan idd ook niet op de maat lopen, zoals dat bij anky soms lijkt (en dus niet zo is Tong uitsteken).
Harde muziek vindt die van mij iig helemaal niks, daar wordt ze heel zenuwachtig van etc.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:40

ik herb afentoe me telefoon mee met ringtones en die laat ik op stal draaien je merkt dat de paarden rustig worden.

je ziet het ook vaak op een koeienstal.
dan draaien ze muziek omdat de koe zich dan relaxt!
echt vet!