drukke fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

drukke fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 14:34

hoi,
zoals jullie misschien al wel weten heb ik een verschrikkelijk drukke fjord. ze is niet te houden. telkens als ik met haar aan het rijden ben wil ze maar een ding en dat is galloperen ,buiten ga ik al niet meer omdat ze daar ook heel de tijd wil galloperen. ik kan haar met niets houden, en om met stangen enzo te gaan rijden daar ben ik helemaal geen voorstaander van. nu was mijn vraag ,is het verantwoord om met zo'n paard te gaan mennen? buiten verschiet ze nooit het enige wat ze doet is beginnen trippelen als ze een ander paard ziet. ik weet mij geen raad meer met mijn fjordje, ik ben al bij verschillende mensen gaan les nemen en het verbetert niet. van het begin tot het einde van het lesuur schiet ze ervandoor, soms is ze wel braaf en dan beloon ik haar ook en even daarna is ze er weer vandoor . ik maak me dan zwaar sluit mijn benen aan en maak halfophoudingen maar niets .daarjuist wou ze met mij ophaar rug door de veren van de poort gaan maar ik heb haar op tijd kunnen stoppen . ik heb haar dan even op haar plek gezet en dat hielp welgetelt 5 min *LOL* ik heb totaal geen bang op haar ofzo, maar ik wil gewoon rustig met haar kunnen buiten rijden en dat zit er totaal niet in voor het moment. ik heb haar al laten nakijken door de veeart ,maar er is niets te vinden. gelukkig heb ik nog 3 andere paardjes die braaf zijn Tong uitsteken . maar ja daarom zou ik graag iets anders met haar proberen. zou dit te doen zijn? sorry voor het lange verhaal.
groetjes[/url]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:52

allereerst:
wat krijgt ze voor voer?
hoeveel hooi en hoeveel brok?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:13

Ik rijd ook zon Arabieren fjord. Ze is in de bak wel rustig, zolang ik ze maar niet opjaag, maar buiten is ze dus ook niet te houden. Ik rijd nu dus wel met een stang, en heb dan toch iets meer te vertellen. Mensen kunnen wel zeggen dat niet vriendelijk is voor het beestje, maar als je weet hoe je met een stang moet rijden is het toch wel fijn dat je je paard grotendeels onder controle hebt!
Wat ik als ik jouw was zou doen, ik zeg niet dat je met stang moet rijden, maar het is misschien een optie, je hoeft niet meteen met de gemeenste te rijden...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:20

Ik zou toch eens vanalles uit gaan proberen en achterhalen wanneer ze er meer last van heeft en wanneer minder en waar dat door komt...
Het voer lijkt me ook een goede...., maar is het vurigheid of vuiligheid?

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:27

bij ons op de manege hebben we zoon fjord gekregen van iemand omdat ze niet te houden was....en nu loopt ze in de beginnerslessen....oorzaak van het niet te houden: totaal geen vertrouwen in de bereider.....dus kijk eens of het aan jou licht en anders tog meer rijden longeren noem maar op....een paard is niet gemaakt om 1 uur te lopen....

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 09:45

hoi,
mijn fjordje krijgt een klein beetje voordrooghooi een bodempje ponymengeling en een biet per dag. ze loopt 24 op 24 uur op een weide van 3 hectare met mijn andere paardjes. ik kan haar in de winter niet echt genoeg berijden omdat het zo vlug donker is en ik een eigen zaak heb die tot 8 uur open is, ik rij haar 2 maal per week en in de zomer een keer of 5.maar dan reageert ze het zelfde. ik ben nog wel altijd op zoek naar een instructuur maar tot nu toe tevergeefs.
groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:58

aan t voer ligt t dus duidelijk niet, dus zal t een andere oorzaak hebben...
ik weet t helaas niet...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:28

ze zal misschien energie over hebben omdat ze niet zoveel bereden wordt.
loulou is ook vaak drukker als ze een dag stil heeft gestaan. een ook het koude weer speelt nu mee. dan zijn paarden over het algemeen een stuk frisser.
misschien iemand die haar kan rijden op de dagen dat jij niet kan?

als ze er steeds vandoor gaat gewoon consequent zijn.
zet hem gewoon op de rem als hij onder je vandaan loopt. in het begin zal hij alleen maar vervelender worden. maar op den duur zal ie echt wel merken dat dat niet helpt. als je maar consequent blijft.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:12

Ik had dus net zo een fjord uit jou verhaal te lezen.
Voor mij was op een gegeven moment ook echt de lol eraf.......elke keer moest ik een gevecht aan gaan.
Ik had al van verschillende mensen les gehad maar het leek alleen maar erger te worden.
Nu heb ik iemand gevonden die "echt goed" les geeft.........en echt sinds 4 jaar kan ik heerlijk op haar rijden.......ze blijft altijd druk, dat is haar karakter maar ik heb haar nu in de hand.
Ik hoop voor je dat je iemand vind die jou goed les kan geven en word/blijf vooral heeeeeeeel conequent watn dat hebben ze echt nodig.
Succes.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 16:02

hoi,
bedankt voor de reacties. ja het is echt niet leuk meer om zo te rijden . ik kan maximum een 20 minuutjes met haar rijden daarna voelen mijn armen en benen een meter langer aan. als ze ervandoor gaat krijg ik ze niet meer terug , ik stuur ze dan gewoon op de omheining af en hopen dat ze stopt. ik heb van iemand een gebroken pelham mogen proberen, maarhet hielp voor geen meter, nu rij ik haar terug gewoon met een gebroken trensje.ik heb ook al gedacht om iemand anders met haar die dagen te laten rijden, maar waar ze staan nu bij de grootvader van mijn vriend en de boerderij ligt helemaal achterin. die mens wil geen vreemde mensen aan zijn deur, dus respecteer ik dat ook. daarom wou ik ook gaan mennen. de vader van mijn vriend wil graag een mencursus gaan volgen en als ik dan niet kan rijden, kan hij misschien met haar mennen. maar dan wil ik eerdt natuurlijk wel weten of dit verantwoord is om die mens met mijn paardje op stap te sturen. groetjes

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:37

tja t kan zijn dat ze voor de wagen niet van die geintjes heeft.
maar nou ze eenmaal weet dat ze zo kan winnen is de kans natuurlijk vrij groot dat ze het dan ook doet.

zo te horen is de enigste oplossing goede les nemen.
t is gewoon rijtechnisch.
jij moet geen lamme arme krijgen van het rijden. met een normale ophouding moet jou paard gewoon te remmen zijn.
een goede instructeur/trice kan jou erop wijzen wat je fout doet en hoe je dit moet verbeteren. desnoods rijd hij/zij hem een paar x zodat het voor jou makkelijker wordt.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:24

Kan je d'r voor het rijden niet flink longeren, of heeft dat ook geen nut?

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:28

is het geen idee om voor het rijden, haar is goed buiten uitlaten rennen.. Daarna rustig naar huis te stappen, en dan te beginnen met dressuur? Of wat je dan ook wilt gaan doen..

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:54

Ninla is geschoren dit jaar, maar ik longeer haar nu tegenwoordig nu het zo koud is 20 min. voor het rijden...
Anders vlieg ik namelijk ook de bak door..
En die van mij krijgt niet echt bepaald veel brok!
Maar het ligt ook wel een beetje aan het weer hoor Lachen
De 1e keer is het opeens -1 en dan weer 7 graden Scheve mond

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:56

En misschien een goede ruiter die haar elke dag kan rijden?
Misschien raakt ze dan wat ' overtollige' energie kwijt, en desnoods dat jij op diezelfde dag nog longeert, of ook nog rijdt...
Dan loopt ze igg goed en veel, zodat de energie er ook uit kan Lachen

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 11:23

hoi,
ik heb er ook al aan ge dacht om haar voor ik ga rijden te longeren. ze staat dag en nacht op 3 hectare wei, maar ze lopen nooit . ik mag dus niemand mee nemen naar waar ze nu staat, want het weiland is niet van mij, en de eigenaars wonen aan de wei en die willen geen vreemden aan huis. ik heb er al wel iemand anders op laten rijden en ze heeft er welgetelt 2 min op blijven zitten.ze begon gewoon het rodeopaard te spelen ben ik blij dat ze dat bij mij niet doet. iemand die goed les geeft heb ik tot nu toe nog niet gevonden, maar ik ben wel op zoek.misschien even voorlopig proberen om haar voor ik ga rijden te longeren. en ja die lamme armen , ik probeer haar altijd met mijn benen en zit te stoppen, maar als ze richting veren loopt begin ik toch aan mijn teugels te zitten hoor. ze is er ooit al eens door gegaan en dat zag er toen niet goed uit. het rare is nog altijd vind ik dat ze de eerste 10 min braaf is en dan beginnen die streken pas. na het losrijden dus . volgens mij probeert ze nog altijd onder het werk onder door te komen en ja ze weet dat ze veel sterker is als mij.
groetjes

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:59

wat je ook kan doen is, hem naar een trainingsstal brengen. dit kost wle aardig geld maar ze weten daar precies hoe ze met dit soort problemen om moeten gaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:09

ja maar daarna moet je het toch weer zelf doen en de kans is groot dat je dan weer op het oude probleem stuit.
ik denk dat goede les de enigste oplossing is
succes met zoeken. Lachen

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:36

EngelAngela schreef:
Ik rijd ook zon Arabieren fjord. Ze is in de bak wel rustig, zolang ik ze maar niet opjaag, maar buiten is ze dus ook niet te houden. Ik rijd nu dus wel met een stang, en heb dan toch iets meer te vertellen. Mensen kunnen wel zeggen dat niet vriendelijk is voor het beestje, maar als je weet hoe je met een stang moet rijden is het toch wel fijn dat je je paard grotendeels onder controle hebt!
Wat ik als ik jouw was zou doen, ik zeg niet dat je met stang moet rijden, maar het is misschien een optie, je hoeft niet meteen met de gemeenste te rijden...

laukje was vroeger de rustigste op stal maar daar is in een korte tijd een hoop verandering ingekomen.
maar nu heb ik een vraagje aan EngelAngela!
waarom jaga je jou paardje dan op?
ik rijd gewoon met een snaffeltjes dit staan gelijk aan een gewoon trensbitje en ik kan haar niet altijd even goed houden maar ik vertik het om overte stappen op ene stang!
ik vind eigenlijk dat als jij jou paardje niet kan houden het belachelijk is dat je over gaat stappen op een ander bit aagezien!
zie eerst een een amnier te vinden om je paardje rustiger te krijgen!
bij laukje is het zo dta als jij een buitenrit wil maen ze zich naar 500 meter omdraaid en er als een gek vandoor gaat richting hyuis!
ik kan wel overstappen op een ander bit maar daar los ik dit gedrag niet mee op!
ik heb dit met mijn instructrice overlegt en die is het helemaal met me eesn dat we een andere oplossing moeten gaan zoenen en die heb ik inmiddels gevonden!
namelijk.
als zij hard naar huis wil door zich weer om te draaien laat ik haar verder door draaien tot ze weer richting de kant staat waar ik heen wil doet ze dit niet en krijg ik er niet om: dan zet ik er achteruit ve5rder de weg op net zo lang tot ik mijn zin heb!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:50

voor de topic starter:
wij hebben op stal ook wel eens paarden die dit doen, ik heb een tijdje geleden een paardje gereden die elke keer op de vlucht ging. Mijn instructrice heeft een perfecte manier uitgelegt om dit gedrag tegen te kunnen gaan!
punt 1. '
Jou paard gaat er als een gek vandoor wat je moet doen: heel simpel gewoon laten rennen, zelf blijf je probeeren ontspannen te blijven zitten!
zo gou jou paard ook maar iets in tempo afzakt druk je dr naar vooren zo van: jij wou tog hard nouw leef je uit nu wil ik het ook!
dit houd je (afhankelijk van de conditie van je paard) een 20 minuten vol!
als ze echt heel moe is laat je dr ong 3 rondje rond racen en dan mag ze uit stappen!
werkt bij haar traingspaarden super
tip: als je het zelf niet durft zoek dan iemand die vaker dit soort paarden heeft gereden en als je naar een traingsstal gaat kan je ook vragen dat als hun geen problemen meer met jou paardje hebben ze het jou willen leeren!
veel ssuc6