Hengstje met superafstamming maar ook hanetred..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Hengstje met superafstamming maar ook hanetred..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 14:18

Hallo!

Bij kennissen van mij staat een hengstje van 1,5 jaar oud. Hij heeft zeer goede papieren en ziet er geweldig uit. De draf en de galop zijn erg mooi maar de stap... niet dus. Dit mooie rustige hengstje heeft een hanetred in de stap. Zijn rechterachterbeen zwaait hij naar buiten weg en zet het dan pas neer. Zoooo zonde. Scheve mond

Toen ik kwam kijken hadden ze hem in de bak los gegooid. Na wat rondjes te rennen kwam hij eens leuk bij mij kijken. Beetje verkocht ben ik dus nu.(Hij is zo mooi Cheese! en lief en hij wordt precies "mijn" maat: rond de 1, 70 !!)

De eigenaren willen het dier naar de slager brengen omdat hem zo een bepaald bestaan bespaard kan worden. Ze houden hem niet omdat er hoogstwaarschijnlijk niet op wedstrijdniveau mee gereden kan gaan worden.

Kent iemand paarden met zo'n aandoening die wel goed presteren? Weet iemand wat meer over deze aandoening?
Zou ik hieraan moeten beginnen? Verward

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Groetjes, Femke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:53

Volgens mij heeft Rusty van Ulla Salzgeber toch ook last van een hanentred? Of was dat wat anders? Tis wel het toppunt van kunnen presteren dan...

Len

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:55

Mijn paard is een kramptrekker, dat komt in de zelfde richting, ik heb voor ik mijn paard kocht vanalles hierover opgezocht zal eens kijken of ik die website nog kan vinden. Mijn paard tilt in stap af en toe zijn linker achterbeen iets hoger op als de rest.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:55

Het hoeft geen hanentred te zijn. Bij heel veel jonge paarden komt dit probleem voor. Het komt doordat ze in de groei zijn en de pezen en spieren soms niet evenhard groeien.
9 op de 10 veulens heeft dit en 1 op de 10 heeft er na zijn 3a 4 jaar nog last van. Meestal gaat het door extra werk (als ze 2,5 a 3 zijn) over.

Laat er anders een dierenarts bijkomen, daar heb ik namelijk deze info ook vandaan. Wij hadden hetzelfde met een 1,5 jarige, ze is nu 2,5 en het is al bijna weg (dus komt goed zullen we maar zeggen)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:58

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:04

als je bij google hanetred in vult kom je bij heel veel sites die hier informatie over geven.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:06

Ken een paard die in de stap soms ook heel hoog en zijwaarts een been optrekt. Die is al diverse keren onderzocht maar loopt ondertussen wel Z2 met winst.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:27

Breitling schreef:
Mijn paard is een kramptrekker, dat komt in de zelfde richting, ik heb voor ik mijn paard kocht vanalles hierover opgezocht zal eens kijken of ik die website nog kan vinden. Mijn paard tilt in stap af en toe zijn linker achterbeen iets hoger op als de rest.

en krampentrekker laat dit NIET zien met rijden, ik heb me hier heel erg in verdiept omdat ik zelf een kramptrekker heb.
voordat hij werd afgekeurd op ataxie, reden we Z1, omdat je kramptrekken niet ziet onder het zadel.

kramptrekken zie je als ze stijf zijn, bv net uit stal komen, dan trekken ze hun been verkrampt op richting hun buik

zie je tijdens het rijden iets aan hun manier van lopen, na het losrijden, dan is het hanetred.

wanneer een paard aan beide benen hanetred heeft, is de kans groot dat je er gewoon lekker mee de dressuur in kan.
laat het paard het aan 1 been zien, zal de jury het beoordelen als onregelmatig...

als het alleen in stap is, kan je er volgens mij nog wel een aardig einde mee komen in de sport de stap is nml maar een klein onderdeel van een dressuurproef.

ik zou alleen wel advies van een DA vragen, ivm verkeerd belasten/extra kans op slijtage enzo, ik weet nml niet hoe het daarmee zit, omdat hij zn been dus anders neerze dan 'normaal'

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:57

mijn paard is gekeurt en heeft een kramp been geen hanetred en heeft alleen in stap of als hij stil staat dat hij zijn been iets hoger optrekt maar dat is lang zo erg niet als hanetred. Op mijn keurings papieren staat ook als opmerking dat hij een krampbeen heeft

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:38

Crossmonster hier op bokt had een paard met een hanetred... En idd Rusty van Ulla Salzgeber is ook een paard met een hanetred.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:38

Breitling dan zal het iig iets anders zijn dan een gewone kramptrekker, dat is nml niet zichtbaar als ze eenmaal losgereden zijn.
t ene paard krampt ff als ie net uit stal komt, t andere paard moet er ff voor worden losgereden, maar het blijvend laten zien met rijden hoort niet bij een normale kramptrekker.

maar er zijn 1000 verschillenden soorten kramptrekkers, paarden met hanetred, etc etc en dan heb je nog wobbler en ataxie, wat volgens sommigen ook weer met hanetred/kramptrekken te maken heeft, maar wat ook weer losstaat van elkaar.
t is dus allemaal aardig ingewikkeld Knipoog zeker als een paard dus meerdere dingen heeft, zoals bijv. mijn paard, maargoed ik denk dat je t beste per paard kan kijken hoe hij loopt en wat hij precies laat zien voor je er echt iets over kan zeggen Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:50

Janna hier op Bokt heeft haar 2,5 jarige hengst net naar de slager gebracht,
die begon ook als 1,5 jarige met het optrekken van 1 been en nu een jaar later kon hij niet eens meer fatsoenlijk zijn stal in en uitlopen zonder tegen de deuropening te vallen e.d.

Bij zo'n jong dier zou ik er nooit aan beginnen, het is niet te voorspellen hoe het zich gaat ontwikkelen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:09

had de hengst van janna geen ataxie? meen dat dat topic er stond vlak nadat Quentin de diagnosa ataxie had gekregen....

na veel ellende met 2 paarden die bij aankoop godgekeurd waren, begin ik ook niet met een ongezond dier, maar niet alle paarden met bv hanetred of kramptrekkers ijn meteen niets waard.
ataxie vind ik weer een ander verhaal, daarvan weet je idd niet hoe het zich gaat ontwikkelen. kramptrekken en hanetred veranderd in principe niet(aldus mn DA )

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:12

vraag gewoon aan je veearts

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:36

mijn paard trekt alleen als hij heel ontspannen is, als ik gewoon actief aan het rijden ben heeft hij dat niet, maar als ik ga los stappen of uitstappen weer wel, als hij los in de bak staat en hij stapt heel relaxt heeft hij het wel maar als hij opgefokt is en dan na een tijdje gerent te hebben gaat stappen weer niet. Dus volgens mij heeft hij het alleen als hij gewoon heel rustig en ontspannen loopt.

Ik zou het idd ook aan je veearts vragen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:05

Renske20 schreef:
had de hengst van janna geen ataxie? meen dat dat topic er stond vlak nadat Quentin de diagnosa ataxie had gekregen....

Jawel,
maar dat begon met anderhalf jaar en af en toe een kramp stap.
Janna heeft pas over dit paard verteld toen het al extreem verergerd was maar het is een proces geweest van bijna een jaar.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:17

ah oke, ik heb het toen niet helemaal goed gelezen, was alleen behoorlijk gechrokken dat het met ataxie zo snel achteruit kan gaan, dit ivm de diagnose die vlak ervoor bij Q was gesteld Scheve mond

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:25

Ik weet ook niet of dat ook allemaal in dat topic is genoemd, denk het niet, ik hoorde het van Janna persoonlijk toen hij zijn eerste misstappen maakte.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:29

volgens mij halen jullie wat dingen door elkaar. een hanetred is geen krampbeen en axatie is een heel ruim begrip.

bluehunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:39

kijk een GP ruiter met een paard met hanetred of een rec ruiter met hanentred is heel wat anders..

een hele handige ruiter kan hier door heen rijden maar dan praat je echt over een intertnationaal presterende ruiter.

wat wil je wil je b /l rec rijden en jioj bent verkocht doen!

wil je veel verder en je werk etc er van maken zal ik doorspaaren

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 07:34

Een hanetred is als een paard 1 been hoger optrekt als het andere. In jouw verhaal lees ik dat hij het been uitzwaait opzij, dit lijkt mij geen hanetred. Ik zou dat sowieso goed laten onderzoeken, hanetred is namelijk niet schadelijk voor het paard, maar als het iets anders is???

Verder hebben wij ook een pony staan met een hanetred. Is wel een hackney, maar heeft op het hoogste nivo gepresteerd, tot vorig jaar. Hij is nu met pensioen, vanaf zijn 3de meegeweest op de wedstrijd, en nu 20 jaar oud. In 1995 nederlands kampioen tandem, in 1997 nederlands kampioen tweespan, daarna vele reservekampioenschappen gehaald. Oftewel, in draf geen enkel probleem, en de stap is inderdaad maar een heel klein onderdeel in de dressuur.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 20:41

Jeetje!! Wat een boel reacties! Hartstikke bedankt allemaal!:)

Ik schrik van het verhaal van Sjuimpje...dat klinkt afschuwelijk zeg. Maar dan lees ik ook verhalen dat het goed gaat. Moeilijk zeg.. maar goed, ik ga in ieder geval eens met de dierenarts om de tafel denk ik.
Ik zal eerst maar eens kijken hoe het komt met het paard en mijn voorstel. Ik heb gezegd tegen mijn goede vriendinnetje (toevallig de dochter van de mensen met dit paardje..Knipoog ) dat ik de kosten voor de stalling e.d. bij hun thuis wel wilde betalen. Ik kan hem niet kopen. Daar heb ik het geld niet voor maar een maandelijks bedrag lukt me wel. Maar eens kijken wat mijn aanbod oplevert.

Het zou dus wel kunnen: beetje dressuur rijden met hem en lekker recreatief gebruiken! ...droom...droom....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:10

Neonlight schreef:
Een hanetred is als een paard 1 been hoger optrekt als het andere. In jouw verhaal lees ik dat hij het been uitzwaait opzij, dit lijkt mij geen hanetred. Ik zou dat sowieso goed laten onderzoeken, hanetred is namelijk niet schadelijk voor het paard, maar als het iets anders is???

.

Het lijkt inderdaad meer op een losse knie, daar doen ze dit ook bij. Losse knie is geen probleem, en is op diverse manieren te behandelen.

Kan jij het financieel aan? En dan doel ik op veeartskosten? Kan je het dier voor de slachtprijs ( ong 7 a 800 euro) kopen. Ben je emotioneel sterk genoeg om de beslissing te maken er een einde aan te maken, als dit hele gebeuren toch tegenvalt?

Dan zou ik het dier kopen, wel eerst even de boel laten onderzoeken bij een veearts.

Succes ermee!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 20:13

De huidige eigenaren hebben er een DA bij gehad en deze constateerde een hanetred. Maar mijn moeder en ik hadden toch nog een second opinion gedaan denk ik en dat doen zij dus niet.

Wat zijn de symptomen van een losse knie precies? Loopt het paard dan ook kreupel in de draf en galop? Want dat doet hij absoluut niet. In de snellere gangen doet hij het geweldig en heeft totaal geen last van uitzwaaiende benen.Knipoog !!

Beppies, kan je me nog iets meer vertellen over dat geval bij jullie?
Pipo, financieel zou ik het best wel kunnen doen denk ik zo. Het is niet zo dat ik hem voor een enorm bedrag kan kopen. Slachtprijs zou nog gaan maar ik meende dat dat zelfs niet hoefde.. Geloof dat ik sterk genoeg in mijn schoenen sta om te kunnen zeggen dat het echt het beste voor het beestje is om hem af te laten maken mocht dat nodig zijn. (Kan dat nu wel zeggen maar het zal op dat moment wel erg moeilijk zijn neem ik aan.)