Eetbare groentes voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sociolan

Eetbare groentes voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 11:39

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kan er niks over vinden welke groentes paarden lekker/gezond vinden/zijn en welke niet.

Vooral een vraagje over witlof mogen ze dat hebben?
Sommige mensen gooigen (ze vragen het me wel hoor) hun groentes zoals wortel afval in het land dat eten ze op.
Soms zitten er ook spruitschillen tussen maar dat laten ze weer liggen.
Wat kan ik ze nu wel voeren en wat niet?

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:42

kleine kinderen lusten ook geen spruiten dus dan kun je paarden toch met kinderen vergelijken Haha! Clown

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 11:47

calypso1989 schreef:
kleine kinderen lusten ook geen spruiten dus dan kun je paarden toch met kinderen vergelijken Haha! Clown

Dat doe ik ook niet. Scheve mond Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:33

paprika, tomaat, andijvie , peen mag. aardappelschillen niet!!! bloemkool en andere koolsooreten weet ik niet zeker... er staat me bij dat die gasvorming in de darmen kunnen veroorzaken. ik ben er geen voorstander van dat mensen uit de buurt je paard restjes voeren. je weet niet wat ie binnen krijgt of dat er misschien al schimmel op zit of wat dan ook

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:34

Nou ik denk nie da ze dr dood aan gaan... Ik neem aan dat ze dat allemaal gewoon mogen hebben, die beesjes hebben een goede maag.

Jatjana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:42

Het maakt op zich niet zoveel uit wat je ze van groenteafval geeft als het maar niet beschimmeld is of al aan het rotten is, alleen aardappelschillen zijn slecht want die zijn vaak bestrooid met poeder om ze langer mooi te laten blijven.

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:27

Ow ja dat van mij was nie bedoeld tegenover sandr0 hoor! Sandr0 heeft ook harstikke gelijk!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:32

Witlof mag, vinden ze meestal erg lekker, en rode bieten ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:45

Kool mag ,maar in hele kleine hoeveelheden. Aardappelschillen mogen inderdaad niet, omdat rauwe aardappelen (en dus ook de schillen) blauwzuur bevatten en dat is voor mens en dier giftig.
Met de rest van de groentes is het eerste probleem resten bestrijdingsmiddel. Kijk verder wat je paard lust en wat jijzelf rauw kan eten.
Daarnaast geef kleine hoeveelheden het lichaam moet eraan wennen en niet alles is goed in groote hoeveelheden. Wortelen bv werken laxerend (mij is daarom altijd verteld max 1 kg per dag), is dus goed voor paarden die veel stro eten, aangezien dat stoppend werkt en dit dus elkaar opheft.

AniekvH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:51

wat de paarden ook lekker vinden zijn stukjes suikerbieten.
wat precies wel goed is en wat niet weet ik niet.
qua fruit en groente geef ik mijn paard wat ik zelf ook kan eten,
behalve als ik zeker weet dat het slecht is.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:34

AniekvH schreef:
wat de paarden ook lekker vinden zijn stukjes suikerbieten.
wat precies wel goed is en wat niet weet ik niet.
qua fruit en groente geef ik mijn paard wat ik zelf ook kan eten,
behalve als ik zeker weet dat het slecht is.

Nou die van mij eet het niet hoor Haha! Ieder paard bij mij op stal, (iemand had het meegenomen, maar nee hoor die van mij moet het weer niet! Tong uitsteken)

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 10:33

Het grappige is, mensen bij me in de buurt geven ze wel is een wortel ofzo en dan gooien ze ook wel is aardappelschillen er bij in.
Maar me pony's eten dat niet op.
Hartelijk bedankt voor julie antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 10:43

rydar vond spruiten heerlijk... die pikte hij altijd van de schapen Haha! maarja rydar eet alles... Tong uitsteken

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 10:47

Tomaten mag niet, tomaat is familie van de nachtschade (aardappel ook trouwens) en daardoor zijn zaad en loof wel degelijk giftig.

Ook het loof van wortelen, maar ook bieten (alle soorten) en rabarber wordt ten sterkste afgeraden, deels om dat er giftige componenten inzitten, deels omdat hier vaak een overmaat van bestrijdings middelen inzitten.

Katinka175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:01

dit is nog eens handig om te weten Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:23

Kool dus in kleine hoeveelheden, dat is goed om te weten, vorige week twijfelde ik of ik wat boerenkool zou meenemen, heb het toen niet gedaan. Mijn zusje en ik zijn niet van die (warme) groente liefhebbers, dus wat overblijft (niet gekookt of wat) krijgt het paard. Vooral witlof vindt ze heerlijk Lachen