Hoe kun je zien of een zadel goed ligt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amberto

Hoe kun je zien of een zadel goed ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:51

Momenteel zijn we bezig met het kiezen van een nieuw zadel voor Maus, een thorowgood Griffin 17,5 inch. Zo'n zadel heeft er al op gelegen en ik vond hem eigenlijk heel goed liggen. (zeker in vergelijking met zn huidige zadel... dat is namelijk echt een onding Boos!)

Ik ben alleen een beetje kwijt waar je op moet letten... De schoft moet vrij zijn, dat weet ik. Maar er is toch ook iets met de zweetbladen? dat je zeg maar op zn schouder een hand tussen de schouder en het zadel moet kunnen leggen?!

Waar moet ik nog meer op letten om te zien of het zadel goed ligt? (hij heeft er trouwens ook mee gelopen en liep er veel beter/ meer ontspannen onder dan zn eigen zadel... Scheve mond )

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:28

Hier zijn volgens mij al heel veel topics over geweest... Heb je de zoekmachine al geprobeerd?
Heel veel succes!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:49

kijk of je zadel niet achterover ligt. niet wipt, niet knelt boven op rug , natuurlijk ook weer niet te wijd is, en wil je wat meer zekerheid als je t zelf niet ziet laat m passen waar je t zadel gaat kopen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:22

Het zadel mag niet klapperen! Bij ons hebben ze gekeken zonder dekje eronder of met een witte dunnen katoenen doek. Dan het zadel erop en rijden. Als dan het zadel eraf is, kan je aan de haargroei (misschien nu lastig als hij geschoren is) en anders aan het vuil op de doek zien of de ruggegraat wel helemaal vrij ligt. Ook mogen er dan geen 2 drukplekke ofzo te zien zijn, maar moet dat 1 vlak geheel zijn.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:41

Ik heb van een kennis van mij ooit een tip gehad, het is even lastig maar je ziet wel goed hoe het ligt e.d.

Je moet de raakvlakken van het zadel (onderkant wat je paard moet/kan/niet mag raken) inpoederen met krijt.
Dan leg je het zadel erop (niets eronder), aansingelen, rondje stappen en dan weer eraf.
Dan kan je precies zien waar de zadel op ligt, en waar niet.
Bij plaatsen met veel druk waar beweging niet goed mogelijk is (bv bij schouders als het zadel te nauw is) zal daar het krijt zeer duidelijk te zien zijn. Ook kan je dan meteen zien of het zadel de schoft raakt.

Het is een beetje omslachtig... maar schijnt heel goed te werken Tong uitsteken

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:03

Ja, dat komt ook een beetje neer op mijn manier. Maar als je alleen het zadel erop legt, kan je dat ook zien aan de haren, die liggen daar dan platter. Of met de doek, zal je het vuil van je paard op de drukplekken te zien krijgen. Op deze manier hoef je niet te krijten, maar moet je wel wat beter kijken!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:13

Door een onafhankelijke zadelmaker te laten komen kijken Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:41

Dat is idd ook een hele goede oplossing Haha!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:56

De volgende checklist helpt U bepalen hoe goed het zadel op uw paard past

1. Raakt de kamer de schoft niet, ook niet als de ruiter in de stijgbeugels staat ?
2. Is de wervelkolom over de gehele lengte van de kussens vrij van druk?
3. Ligt het zadel, zowel aan de voorkant als aan de achterkant te allen tijde stabiel, zelfs als de ruiter in de stijgbeugels staat ?
4. Past het contour van het zadel bij de rug van het paard ?
5. Verdelen de kussens het gewicht gelijkelijk en over de hele lengte van het zadel over de lange rugspieren van het paard ?
6. Blijft het zadel op zijn plek als het paard zich beweegt; schuift het niet naar voren, naar achteren of opzij ?
7. Wordt de schouder van het paard te allen tijde vrijgehouden ?
8. Kunt U een hand tussen de punten van de boom en het paard schuiven zonder dat het zadel op uw hand drukt als een ruiter in het zadel zit ? Als het paard naar voren loopt ?
9. Passen beide kanten van het zadel even goed ?
10. Als U het zadel van achteren bekijkt, lijkt het dan recht op de middenlijn van de rug van het paard te liggen ?

Dan nog de checklist om te bepalen of het zadel wel bij U past

1. Voelt U zich direct op uw gemak ?
2. Hebt U pijn in het kruis ? Als dit zo is dan is dit een teken dat het zadel te klein is of dat de zit niet goed bij U past
3. Kunt U volledig in het zadel zonder naar voren, naar achteren of opzij te worden geduwd ?
4. Kunt U zich vrijelijk bewegen, of wordt U in een bepaalde houding gedwongen ? Als U deze houding comfortabel vindt en uw paard geen last van het zadel heeft, dan kan dit een goede keuze zijn, maar als U niet goed in balans bent met het paard, kunt U het gevoel krijgen dat uw zadel beklemmend is.
5. Blijft uw been comfortabel onder U ?
6. Kunt U zonder moeite zitten terwijl de botten in uw zitvlak recht naar beneden wijzen, zonder dat het zadel uw bekken naar voren kantelt boven uw schaambeen of naar achteren boven uw stuitje ?
7. Passen uw knieen comfortabel in de kniewrongen van het zadel ?

Het belangrijkste aspect van deze test is dat U let op de reacties van het paard

1. Beweegt hij beter of slechter ?
2. Loopt hij makkelijker of moeilijker ?

In het ideale geval scoort het zadel dat U koopt voor 80 tot 90 procent wat de bovenstaande vragen betreft. Over het algemeen zult U slechts enkele minuten nodig hebben om te bepalen of een zadel goed past. Als U twijfelt, omdat U er moeite mee heeft om het zadel zo af te stellen dat het goed zit, dan hebt U waarschijnlijk het verkeerde zadel. Voldoet het zadel aan alle criteria die belangrijk zijn voor het welzijn van uw paard en voor uw eigen comfort en balans, dan wordt het tijd om naar het prijskaartje te kijken. Als het zadel duurder is dan de prijs die U aanvankelijk in gedachten had, denk dan eerst eens aan de immense besparingen die U kunt bewerkstelligen op het gebied van uw eigen gezondheid en dat van uw paard. Als U nu iets meer uitgeeft, kan dat op de lange termijn een hoop geld schelen. En als U de werkelijke waarde van een goed passend zadel weet te waarderen en niet per se let op de merknaam en de prijs, wie weet wat voor koopjes U dan nog zult vinden onder de nieuwe en gebruikte zadels !

van http://www.de-heuvelhoeve.nl

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:42

Al die tips zijn natuurlijk heel handig maar als je niet zeker van je zaak bent zou ik toch even een zadelmaker laten komen om te kijken of datt je zadel wel écht past!
Ik zou zeggen liever iemand een keer er naar laten kijken die er verstand van heeft dan dat je straks weer een zadel hebt dat niet past met alle gevolgen voor je paard erbij...