wat is er glad aan vlas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

wat is er glad aan vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:27

In het grote vlastopic kwam het ook al ter sprake: vlas is, als je het vers in de stal gooit, glad. Maar hoe moet ik me dat voorstellen? Verstuift het en is het daardoor glad, of is het oppervlak glad, of ... Verward ?

Ik heb nu nl. Rapsodie in mijn drie tijdelijke stallen. Ze moeten nu echt leeg, want het systeem is verzadigd. Nou wil ik een soort test gaan doen en twee stallen met vlas doen en twee met Rapsodie zodat ik een goed onderbouwd besluit kan nemen wat ik in de uiteindelijke stallen ga gooien. Ik vroeg me nu dus af hoe ik dat met vlas moet zien, qua gladheid. Waar moet ik op voorbereid zijn?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:37

glad als in: het verschuift onder de hoeven als ze erop gaan staan, beetje het ballenbadeffect.
Vandaar ook dat vlas puur ongeschikt is als vloerbedekking in de trailer.
Gladheid valt verder reuze mee en is na een dagje wel voorbij.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:53

Ik heb de eerste keer een laagje stro erover gedaan. De gladheid viel best mee.
Ik wil niks meer anders dan vlas. Ik gebruik het nu 3 maanden en ik heb minder mest afval, paarden liggen lekker, buikjes gaan weg Bloos , je ruikt niks, het stoft niet, goedkoop in gebruik, minder werk. Ik kan eigenlijk geen nadelen verzinnen.
Normaal is mijn mestput van 16m3 binnen 4 weken echt helemaal vol met een flinke kop erop. Nu is hij na 3 maanden geleegt. Er lag nog een laag stro onderop. Ik denk dat ik nu om de 4/5 maanden de put moet legen. Dat scheelt veel euries op jaarbasis.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 00:02

Ik ben ook erg benieuwd of ik veel verschil ga merken tussen Rapsodie en vlas. Qua geld weet ik wel wat me beter bevalt Knipoog maar ik wil ze qua gebruik even goed kunnen vergelijken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:06

Mac schreef:
Ik ben ook erg benieuwd of ik veel verschil ga merken tussen Rapsodie en vlas. Qua geld weet ik wel wat me beter bevalt Knipoog maar ik wil ze qua gebruik even goed kunnen vergelijken.

Je gaat ook over op de vlas, let maar op!!!
Zorg wel dat je een goeie mestvork heb, die alle mestballen goed kan scheppen. Dit scheelt ook nog een hele hoop.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:43

Is vlas echt beter als rapsodie?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:44

ligt eraan, welke soort vlas je gebruikt.. hoe fijner hoe gladder..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:51

Het nadeel, of in ieder geval iets wat me er een beetje van weerhoudt is de "entertainment value" van stro. Mijn paard staat op stro en doordat hij zo nu en dan staat te eten/schooieren/wroeten, houdt hij zichzelf ook wel bezig. Ik ben een beetje bang dat ik dat kwijt zou raken.

Is er bezwaar tegen om een laag stro over vlas heen te leggen of gaat dat het effect weer tegen? Ik ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:03

De zwakste schakel bepaald de sterkte van de keten.

Maw; gooi er niet veel meer stro bij dan je paard oppeuzelt.
Handig daarbij is wellicht een plak stro in een hooinet; nog meer fun!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 12:41

verona schreef:
Is vlas echt beter als rapsodie?

Daar hoop ik dus nu achter te komen .
Vlas is iig mega-veel goedkoper dan rapsodie, en als het dan ook nog beter is, dan vier ik helemaal een feestje aan het einde van mijn testperiode Party!! .

@PhiaBink: ik moet denk ik maar eens zo'n fijntandige vork aan gaan schaffen. De stukjes in de Rapsodie zijn toch wat groffer; ik denk dat je met vlas echt kunt "filteren", of niet?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:59

Die gladheid ontstaat alleen als je een lege box met een flinke laag nieuw, droog vlas vult. Na 1 a 2 dagen is het over. Als er een onderlaag(je) is dan is het probleem er niet meer. Verder heerlijk spul.
Ik heb wel eens begrepen dat zaagsel meer tot hoefzweren leidt dan stro. Hoe dat met vlas zit weet ik niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:04

Ik heb bij mijn paard ook vlas als onderlaag en daarbovenop stro.
Bevalt heel goed, want zelfs het stro gaat langer mee omdat het niet nat wordt.
Nadeel is wel dat het stro zich met het vlas gaat vermengen. Ik ben zo'n pietlut dat ik dan alles ga scheiden, het vlas glad trek en dan de laag stro er weer over Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:13

Goede mestvorken voor vlasbodems vind je bij Welkoop: houten steel, plastic vork met een stuk of 25 tanden. Kost ongeveer 15 euro, en ze gan ongeveer 3/4 jaar mee.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:35

Ik strooi mijn plakken hooi altijd op in de stal. Dan ligt alles lekker verdeeld door de hele stal en hebben ze ook lekker wat te 'wroeten'. Dan doe ik ook nog wel eens wat in een hooibal voor de afwisseling, dus alles bij elkaar vermaakt hij zich wel, ondanks dat hij op vlas staat.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:37

PhiaBink schreef:
Je gaat ook over op de vlas, let maar op!!!
Zorg wel dat je een goeie mestvork heb, die alle mestballen goed kan scheppen. Dit scheelt ook nog een hele hoop.

ik doe t gewoon met de hand (met handschoenen natuurlijk) is nog makkelijker

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:45

Marieke_ schreef:
ik doe t gewoon met de hand (met handschoenen natuurlijk) is nog makkelijker

Een vork gaat sneller. Ik heb 4 stallen en 1 loopstal te mesten. Ik denk dat ik niet meer overeind komt als ik het met de hand moet gaan doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 17:34

missrosa schreef:
Ik strooi mijn plakken hooi altijd op in de stal. Dan ligt alles lekker verdeeld door de hele stal en hebben ze ook lekker wat te 'wroeten'. Dan doe ik ook nog wel eens wat in een hooibal voor de afwisseling, dus alles bij elkaar vermaakt hij zich wel, ondanks dat hij op vlas staat.

Wordt dat geen potje dan Verward ? Dat de halve stal nog vol ligt met hooi dat ze niet meer opeten omdat het vies is geworden?

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:55

Het voordeel van Iwan is dat hij altijd op dezelde plekken mest en piest. Daar strooi ik dan omheen. Het is een ontzettende vreetzak, dus hij eet het allemaal op.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 20:39

Ik heb de vlas er nu inliggen. Eén stalletje met Rapsodie, twee met vlas. Ik vind de gladhuid meevallen. De paarden zijn de boel nog aan het verkennen ... gaten graven, hapjes nemen, etc. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:26

PhiaBink schreef:
Een vork gaat sneller. Ik heb 4 stallen en 1 loopstal te mesten. Ik denk dat ik niet meer overeind komt als ik het met de hand moet gaan doen.

ik doe het net als marieke_ met een handschoen. een vork kan wel, maar bij [paard] wordt het vrij snel een pak, waar ze weer door loopt te wroeten zodat dat allemaal loslaat. als ik er dan met een vork doorheen ga haal ik een heleboel goed vlas uit!