Voer vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stilla

Voer vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:14

Sinds dat ik weet dat mijn ijslander met JKK vergiftigd is, ben ik me aan het verdiepen in voeren van paarden. Welke vitamine/mineralen ze nodig hebben, energie gehalte, vet gehalte, VEP/VReP en vooral eiwit gehalten.

Hierover heb ik 2 vragen:

* Hoe kun je berekenen wat je paard nodig heeft/binnen krijgt of wat je hem voert.
* Wat is het verschil tussen ruwe eiwitten en vert. (verteerbare?) eiwitten. Op de meeste voerzakken (en sites en folders) staat alleen maar het ruwe eiwit gehalte vermeld.

Ik weet dat er een belgische site is waar je kunt berekenen wat je paard nodig heeft, en wat hij binnen krijgt. Ik wordt, persoonlijk, niet echt wijzer van deze site Blond. Wie weet er een andere manier om dit te berekenen.

Wie kan mij opweg helpen?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:18

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 00:00

Dank je. Ik ga hem doorlezen.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 13:36

Ik heb het doorgelezen. Wat een hoop informatie......

Als ik het goed begrijp kan ik dus ruwe eiwitten vergelijken met vrij opneembare eiwitten? Dit zijn dan dus eiwitten die ze alleen gebruiken als ze die nodig hebben, en het overschot wordt afgebroken door o.a de lever.

VReP zijn dan eiwitten die ze altijd opnemen en gebruiken voor spier opbouw, en omgezet kan worden in vet.

Wie weet of deze gedachten kloppen?