help, oorlog in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roompie

help, oorlog in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:44

hallo,
ik heb sinds een tijde een eigen pony, ze heeft altijd in een inloopstal gestaan...
ze stond in de zomer al af en toe op stal in de winter staan ze standaard de nacht op stal, het ging elke keer wel goed.
mar nu breekt ze heel de stal af..
hoe kan ik haar afleren te bokken te schrapen en paniekerig te worden heeft iemand hier ervaring mee..
ofheb je tips reageer alsje blieft !
Laatst bijgewerkt door roompie op 08-12-04 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:55

hey,
een vriendin van mij haar paardje had dit ook ineens en ze wist ook niet wat te doen. maar het was gewoon verveling ofzo daarmee heeft ze een liksteen in de stal gehangen en dan had ze wat afleiding en dan was het probleem opgelost.

denk wel dat afleidingen zorgen voor een beter gevoel van het paard in de stal. liksteen (op wedstrijd geef ik dit ook aan men paardje op stal omdat ze ginder niet met haar hoofdje buiten kan en ze zich dan verveeld),een speelbal(geen ervaring mee),...

succes hoor en hoop dat je paardje snel weer gewoon doet

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:07

Als je inderdaad zeker weet dat hij gewoon genoeg zijn stal uit komt en hij blijft het nog doen.Kan hoor,mijn pony heeft het ook gehad.Ik heb hem toen op bachbloesems gezet en dat helpt.
Misschien een ideetje

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:12

wat is bachbloesem...?
ze staat een paard uur per dag in de wei en kan naar buitenkijken... ze is heel panische en onrustig..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:34

Kan je haar niet vaker buiten zetten.
Jij zou zelf ook gek worden als je eerst alles mag en daarna op je kamer wordt opgesloten. Ik zou het rustig afbouwen, maar niet meteen van 100 naar 0.

Bachbloesem is (dacht ik) een homeopatisch middel dat rustgevend werkt.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:45

Tja, het beste is natuurlijk om je pony weer een inloop- of schuilstal te geven. Ik begrijp dat je pony overdag wel buiten staat en alleen 's avonds en 's nachts op stal?
Heeft hij daar weidemaatjes en kan hij die op stal ook nog zien en mee snuffelen?

Dit is iets wat je inderdaad langzaam op moet bouwen. Laat hem zo veel mogelijk buiten en het liefst steeds met dezelfde paarden zodat hij vriendschap kan sluiten. Het is zeker voor jouw pony belangrijk dat hij op stal contact kan hebben met andere ponies. Je zou inderdaad bach rescue druppels kunnen geven.

En misschien helpt het om hem in een andere box te zetten. Soms voelen paarden zich gewoon niet prettig op een bepaalde plek
Sommige paarden zijn trouwens ook bang voor muizen in de stal.

Hoelang heb je je pony eigenlijk en vertoonde hij dit gedrag vanaf de eerste dag?

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:07

ik verzorghaar sinds augustus en heb haar sinds nivember.. we hebben het wel opgebouwd en ze staat in de wei met 2 adnere paardjes... en op stal ook.. een inloopstal is niet mogelijk amar ze staan veel buiten

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:09

wara kan ik bach rescue kopen?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:19

Bij drogisterij 'De Tuinen' bijvoorbeeld. Ik raad je wel aan om je er even in te verdiepen. Kijk even op internet. Rescue is in principe voor shock situaties (b.v. een ongeval of trauma).

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 12:15

dat ga ik zeker doen, ik ga het alleen gebruiken als het niet beter word..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:17

Zorgen dat ie 's nachts onbeperkt hooi voor zijn neus heeft, dan vermaakt ie zich wel.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:33

Leg afleidende dingen in zijn stal zoals een bal, voerbal, liksteen, pion of zelf een lege fles met stenen. In een ruitershop zijn zat van die dingen te krijgen of wees creatief en vlans zelf wat in elkaar. Heeft ie wat te doen!

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 20:00

uhm ze krijgt hooiu genoeg het licht er vaak sochtends nog.. want ze houd er niet zo van (blijkbaar)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:34

is het misschien mogelijk om haar met 1 van de andere pony's in de stal te zetten of is het te klein ? Dat zal meer rust geven. Ook het idee om haar zo vaak en lang mogelijk buiten te zetten is een goede.

een andere vraag: doet ze deze dingen alleen als ze weet dat jij of een ander mens in de buurt is, of altijd ? het kan namelijk ook een manier zijn om aandacht te vragen. waarschijnlijk heeft ze dan geleerd dat dit soort gedrag een bezorgde reactie te weeg brengt en dan krijgt ze dan aandacht die ze nodig heeft. mocht dit zo kunnen zijn, probeer haar dan te negeren (dus ook niet foei oid roepen) als ze dit soort gedrag vertoont en zodra ze ermee stopt meteen aandacht geven. dan zal ze dit gedrag snel afleren.
succes