dikke pees, wat voor tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

dikke pees, wat voor tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 19:41

ik rijdt een paard van 4 jaar, en nu heeft ze onderaan een dikke pees.
het is niet warm en ze loopt ook niet kreupel, ze zeggend at het meevalt, alleen ik ben dus niet van plan om te gaan rijden zolang die dik is.

ik heb hem al 2 keer afgesptoen met koud water, en koelgel erop gemasserd, het is niet van boven tot onder dik alleen onderaan aan beide zijden.

is het beter om zon jogn paard met peesbeschermers of banadage's te rijden? of houdt die dan slappe pezen.

ik bouw het rijden al rustig op, we zijn nu bij 40 min rijden, om de dag intensief en anders gewoon beweging stap draf, lang de weg ofzo.

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:57

dat is poedersuiker, twee keer per dag afspuiten minstens een kwartier ( en dat duurt langer dan je denkt), en zeker niet meer rijden en de dierenarts bellen!, waarschijnlijk heeft ze een peesblessure Scheve mond

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:12

Dierenarts sowieso laten komen als dit nog zo is de volgende dag. Verder 2 x per dag afspuiten, langer dan 10 min. minstens. En afstappen. Maar niet rijden.
Vind bandages bij de meeste paarden onzin, het staat wel mooi hej. Zou hooguit voor peesbeschermers kiezen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:16

Beginnende peesblessures uiten zich niet in kreupelheid. Laat dit dus in elk geval onderzoeken. Als het een beginnende peesblessure is, dan kan het met een vrij korte periode van rust (ga maar uit van een aantal maanden, maar als het erger is, dan mag je wel van een jaar uitgaan) weer herstellen. Peesblessures zijn heel gemeen, in het begin merk je vaak niets, en dan sluimert het voort van kwaad tot erger.

Als het wat anders blijkt, dan heb je geluk gehad. Je kunt nu beter wat TE voorzichtig zijn.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:46

germie schreef:
Beginnende peesblessures uiten zich niet in kreupelheid. Laat dit dus in elk geval onderzoeken. Als het een beginnende peesblessure is, dan kan het met een vrij korte periode van rust (ga maar uit van een aantal maanden, maar als het erger is, dan mag je wel van een jaar uitgaan) weer herstellen. Peesblessures zijn heel gemeen, in het begin merk je vaak niets, en dan sluimert het voort van kwaad tot erger.

Als het wat anders blijkt, dan heb je geluk gehad. Je kunt nu beter wat TE voorzichtig zijn.

mee eens.

ik hoop dat het meevalt. zon jong paard. Scheve mond

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:57

inderdaad echt voorzichtig mee zijn! In het vervolg zou ik toch met peesbeschermers gaan rijden. Jonge paarden kunnen zichzelf door hun slappigheid nog weleens aantikken.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:28

de doerenarts bellen voor een goede diagnose.
En tot die tijd stappen, stappen, stappen op harde ondergrond. En tweemaaldaags koelen. Water of coldpacks maken niet uit.
De discussie dat of bandages wel of niet ondersteunen zal ik hier niet weer aanhalen. Wel worden de pezen erg warm eronder, en dat is nooit zo fijn. Daarom heb ik liever peeskappen.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:27

Wij hebben ook een paard op stal met een peesblessure, als het goed is, was ze er aardig op tijd bij, van de veearts moet ze een uur stappen op een harde ondergrond met een bandage om.
Afspuiten niet zei hij, en een crempje gekregen.
Na 2 weken weer controle.
De meningen zijn er wel verschillend bij met afspuiten, maar weet zelf niet wat het beste is.
Sterkte ermee, en hopen dat het mee valt!

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:44

esther82 schreef:
Daarom heb ik liever peeskappen.

wat zijn dat voor dingen? gewoon beschermers?

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:48

mooneyes schreef:
wat zijn dat voor dingen? gewoon beschermers?

Ja gewoon beschermers. Bijvoorbeeld van eskadron. Wij noemen dat altijd peeskappen... Haha!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:51

esther82 schreef:
Ja gewoon beschermers. Bijvoorbeeld van eskadron. Wij noemen dat altijd peeskappen... Haha!

wij ook hoor Knipoog

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 14:02

dank jullie voor jullie reacties:D

ik ga zo naar stal kijken hoe het is na rust en gell, even zien wanneer ik weer kan rijden. dat duurt nou tenminsten niet te lang, omdat ik meteen zag dat de pees dik was, de eerste dag al, ben ik blij dat ik daar altjd naar kijk.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:04

Zijn het niet gewoon gallen? Maar bel de DA even voor advies dat kost je niks (behalve de telefoonkosten Knipoog ) en die kan denk ik het beste advies geven. Vaak is bij een dik been beweging juist goed. Maar aangezien je niet weet wat het precies is, even zekere voor het onzekere nemen en DA bellen. Succes!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:15

zet wel ff neer wat het is....ik heb ook een paardje met een dik been, maar dit is nu al een half jaar zo, geen last ervan maar uhmzz nog steeds dik. hij is achtien en het gaat niet meer weg door zijn leeftijd heb ik mij laten vertellen....ben toch benieuwd wat er bij jouw uitkomt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 14:16

ik zal het vertellen Haha!

ga nu offline ben morgen wel weer online of vanavond:d

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:23

paardenfreak schreef:
dank jullie voor jullie reacties:D

ik ga zo naar stal kijken hoe het is na rust en gell, even zien wanneer ik weer kan rijden. dat duurt nou tenminsten niet te lang, omdat ik meteen zag dat de pees dik was, de eerste dag al, ben ik blij dat ik daar altjd naar kijk.

Ik zou toch wat voorzichtiger zijn met pezen.. een dikke pees geeft al aan dat het niet goed zit! Dat komt meestal niet zomaar uit het niets, je kan vanaf buiten niet zien hoe het er binnenin uit ziet! Als het na een paar dagen koelen en stappen op het harde niet minder word zou ik als ik jou was de DA erbij halen. Peesblessures kunnen maanden of jaren duren, en niet zoals jij zegt een paar dagen..

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:37

Wat goed helpt is Vertagil. Groen leem is dat. Ik heb poedervorm, maar je hebt het ook in kant en klare vorm.
Trekt vocht uit het been. Ik gebruik dat als mijn paard een gal heeft. Beweging is natuurlijk altijd goed. Vertagil lost natuurlijk een peesblessure niet op, maar neemt in ieder geval het vocht weg.
Vertagil lost het ´kapsel´op waar het vocht in ´gevangen zit´ en dan kan het vocht weer afgevoerd worden en blijft het niet op een plaats.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 22:43

ik heb gestapt vandaag aan de hand, en geef haar nog vrij, wacht nog even af het is niet warm, en aleen net boven de kogel dik, in het land vliegt ze helaas wel wat af volgnes de eigenaar.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:51

Niet elk paard is hetzelfde en geen enkel paard heeft een echt 100% droog perfect been.. Veel stappen op het harde maakt de pezen sterker en harder, en na het rijden de benen koelen dmv afspuiten/cooling gel kan ook nooit kwaad..

Als je het niet vertrouwt haal de DA erbij..

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:58

Je moet ze elke dag minstens 10-15 min afspuiten met koud water en dan insmeren met manenvet of groene zeep . Een oeroud maar afdoend middel !!! Spreek uit ondervinding want heb zo'n 20jaar beroepsmatig dravers en vluchters getraind .

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 21:13

nu een week verder...

goolingell helpt

maar vandaag, ik stap dus aan de hand en nu net 2 dagen erop, 20 min stappen zakte al wat af, mevrouw was alleen zovol engergie ik singel aan ze spring weet ik hoe ik viel zei peerd ervandoor in galop over de zandbaan.... dag paard..

nou is die pees dus dik, en heeft ze te druk gedaan, heb ik besloten om gewoon aan de hand te blijven stappen, zodat ze wel rustig moet doen,.. energie kan in het land wel kwijt, alleen zon aapp soms

beter maand niet rijden dan haar pees naar de filistein helpe en
naar de slacht zien gaan, zoals een andere paard van stal...(niet dat ze meteen weggaat..)

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:48

Sorry hoor, maar begrijp ik het goed dat er nog steeds geen DA bij is geweest? Waarom loop je zelf aan te dokteren??

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:15

Als je er nog geen DA naar hebt laten kijken, dan zal ik dat echt heel snel doen. Dat een paard niet kreupel loopt en volop gek doet wil niets zeggen. Ik heb inmiddels genoeg ervaring wat betreft peesblessures en geloof me, je kan niet voorzichtig genoeg zijn!

Succes ermee!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:35

Aramat schreef:
Sorry hoor, maar begrijp ik het goed dat er nog steeds geen DA bij is geweest? Waarom loop je zelf aan te dokteren??

ik ben weer afhankelijk van de eigenaar het is een verzorgpaard....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:36

Toekie schreef:
Als je er nog geen DA naar hebt laten kijken, dan zal ik dat echt heel snel doen. Dat een paard niet kreupel loopt en volop gek doet wil niets zeggen. Ik heb inmiddels genoeg ervaring wat betreft peesblessures en geloof me, je kan niet voorzichtig genoeg zijn!

Succes ermee!

ik weet het, maar ja het is niet mijn eigen.. anders was de da allang geweest..