Wat moet ik hier mee? Slechte stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

perdemeiske

Wat moet ik hier mee? Slechte stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:13

Hoi mensen,
Ik weet het, schaduwaccount mag niet, maar ik heb nu ff weinig keus want dr zijn nogal wat mensen van mij stal hier op bokt. Ik sta met mijn pony en werk op een onwijs gezellige stal. De manegepony's hebben het supergoed, lekker de hele dag buiten met een groepje, op het gras en alles, en niet onmenselijk veel lessen. De pensionpaarden daarentegen staan per dag hoogstens 3 uur (meestal 1 á 2) in een zand/modderpaddock (alleen!) óf in de stapmolen (lees: meestal). Het is behalve dat buiten zetten gewoon een onwijs goede stal. Hoogwaardig voer, de paarden zien er glanzend uit en zijn zeker niet te mager, de stallen zijn schoon en de paarden staan dik isn het stro. Maar ik vind het voor mijn pony (eigenlijk voor alle paarden) gewoon hartstikke belangrijk dat ze bijna elke dag buiten komt (af en toe in de molen, ok daar kan ik mee leven) en het liefst met een ander paard erbij. Ik heb al een paar keer gevraagt of ze niet wat vaker buiten kan in plaats van in de molen, maar dan zie ik haar toch steeds weer in die %##%$&%*&^*) molen staan. En als ik haar zelf buiten zet als ik aan het werk ben dan krijg ik weer gezeik dat ik mijn pony voortrek. Nou ik vind dat niet meer als normaal, het is MIJN pony, en als ik haar lang buiten wil hebben dan kan ik dat doen op mijn werk, iemand anders kan weer gratis copieren op zijn werk. En als iemand anders zijn paard vaker buiten wil dan doe ik dat ook voor hun. Ik vind dat iedereen voor zijn eigen paard op moet komen, ik kan moeilijk voor 2o paarden bij mijn baas gaan zeuren, 1 vindie meestal al erg genoeg. Ze stond de laatste tijd 3 keer per week buiten met een ander paard, maar die had deze week een wondje op zijn been waar mijn pony natuurlijk de schuld van kreeg waardoor ze dus nu alleen buiten moet en waarschijnlijk niemand zijn paard meer bij de mijne wil hebben. Terwijl die 2 het supergoed met elkaar konden vinden Lovers . Een paard is een bewegingsdier en een kuddedier, en aan geen van beide wordt dus voldaan Boos! . Ze staat dus 22 uur per dag op stal als ze in de molen is geweest, en dat is dan een dag dat ik haar gereden heb, wat als ik ziek ben? Bovendien staat er ook is het contract dat iedere nieuwe pensionklant krijgt: in de wei of in de stapmolen, wat jij graag wil. Nou ten eerste heb ik gemerkt dat ze weinig boodschap hebben aan wat ik graag wil, en ten tweede hebben we geen wei (alleen voor de manegepony's), alleen paddocs (met alleen zand dus), dusse hoezooooooo misleidend Nou zullen jullie waarschijnlijk zeggen: zoek een andere stal! Maar zo makkelijk is het niet, want het is dus ook mijn werk. Naar een andere stal gaan is niet echt bevordelijk voor de werkverhouding, en zeuren om meer naar buiten met andere paarden ook niet. Ik weet het dus ff niet meer. Verdrietig. Afgezien van dit is het een supergoede stal dus, leuke mensen, geen jaloezie of wat dan ook, allemaal gezellig op stap enzo, en het zijn ook de enige vrienden die ik heb, maar toch ik wil ook dat mijn pony het goed heeft. Naja, alle tips zijn welkom, het lieft zou ik natuurlijk horen dat het helemaal niet erg is dat ze niet elke dag buiten komt, en dat een paard best zonder paardevriendjes kan, maar dat lijkt me erg stug. gr

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:18

Dat klinkt niet echt als een prettige situatie voor ja paard. Zou je je baas geen brief kunnen schrijven waarin je alles heel duidelijk en aardig uitlegt?

perdemeiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:26

Ik heb dat al heel vaak uit proberen te leggen, maar ja ze doen het al jaren zo en alle paarden zien er goed uit, dus hij ziet geen redenen om het anders te gaan doen. Hij heeft al wel een paar keer gezegt dat m'n pony van hem als ik dat niet wil niet in de molen hoeft, en dus elke dag in de wei zou gaan, dat zou al superfijn zijn. Maar daar komt in de praktijk dus niets van terecht, want mijn collega'vinden dat niet eerlijk tegenover de andere paarden, of ze zetten de mijne steeds minder lang buiten (een uurtje of minder omdat "ze toch bijna elke dag buiten is, en dat is nergens voor nodig" Echt heel vermoeiend en om wanhopig van te worden dus.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:37

oke even rustig het is een beetje een verwarrend verhaal.

Als ik het goed begrijp dan werk je op een manege. De manegeponys komen in de wei.
En de pension paarden niet. Jij hebt de kans om je eigen pony buiten te zetten (kopieren en paard buiten zetten snap de vergelijking).

Kan je niet jouw pony buiten zetten en met een aantal klanten afspreken dat die ponys of paarden er bij kunnen (misschien afwisselen?) Verward Dan trek je jouw pony in ieder geval niet voor. En wordt er aan twee hele belangrijke voorwaarden voldaan! Vind ik trouwens een erg goede motivatie die je noemt OK dan!
Is er misschien een reden waarom de pensionpaarden niet naar buiten mogen? Wei te nat of te weinig weide? Verward

Een paddock is op zich ook niet zo heel erg buiten is buiten en beter als binnen. Pling

En wat betreft dat wondje op het been van dat andere paard. Wat heeft jouw pony daarmee te maken? Verward Voor het zelfde geld heeft hij het zelf gedaan. Is het in de stal gebeurt en al zou jouw pony het gedaan hebben zolang het geen gapende wonden zijn en het paard niet half doodgeschopt is lijkt de reactie mij zwaar overdreven

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:47

een paard kan wel alleen staan maar optimaal is het niet.

wij hebben 2 paarden alleen staan, de een heeft een andere echt verrot gebeten, en gebroken been geslagen, moest afgemaakt worden, was ontsnapt en bij dat paard in de paddock gesprogen, sidnsdien staat die alleen en dat gaat goed. de andere is te kostbaar en hengst, en dus te veel gedoe met andere hengsten ka spelen en met merries dat gaan niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:43

nou je hebt nog geluk met je 3 uur per dag naar buiten in deze tijd! Op de stallen waar ik kom kijken ze je raar aan als je vraagt naar weidegang of paddock. maar ik snap wel dat je meer wilt! succes met het bedenken van een oplossing!

perdemeiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:13

pferdtje schreef:
oke even rustig het is een beetje een verwarrend verhaal.

Als ik het goed begrijp dan werk je op een manege. De manegeponys komen in de wei.
En de pension paarden niet. Jij hebt de kans om je eigen pony buiten te zetten (kopieren en paard buiten zetten snap de vergelijking).

Kan je niet jouw pony buiten zetten en met een aantal klanten afspreken dat die ponys of paarden er bij kunnen (misschien afwisselen?) Verward Dan trek je jouw pony in ieder geval niet voor. En wordt er aan twee hele belangrijke voorwaarden voldaan! Vind ik trouwens een erg goede motivatie die je noemt OK dan!
Is er misschien een reden waarom de pensionpaarden niet naar buiten mogen? Wei te nat of te weinig weide? Verward

Een paddock is op zich ook niet zo heel erg buiten is buiten en beter als binnen. Pling

En wat betreft dat wondje op het been van dat andere paard. Wat heeft jouw pony daarmee te maken? Verward Voor het zelfde geld heeft hij het zelf gedaan. Is het in de stal gebeurt en al zou jouw pony het gedaan hebben zolang het geen gapende wonden zijn en het paard niet half doodgeschopt is lijkt de reactie mij zwaar overdreven

Mja, overdrijven zijn ze goed in, en ze denken dan denk ik dat et de volgende keer zo erg is dat ie rijp is voor de slacht ofzo, echt flauwekul, de mijne heeft nog niet eens ijzers. Ja het klopt dat we te weinig grasweides hebben, en hij hoeft van mij ook niet persé op het gras hoor, das et probleem niet. Maar we hebben dus paddocs genoeg, en die staan dus ook vaak zat leeg en dan gaan ze nog in de molen.... Er is bijna niemand op stal die zijn paard graag bij een andere in de wei wil hebben, allemaal te veel risico, en de mensen die dat wel willen hebben al een weimaatje voor hun paard. (is ook maar 1 koppel, de rest staat allemaal alleen)[/b]

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:28

Ok lekker vaag dat 2 paarden bij elkaar als risico is...bij ons zijn er 7 kuddes met elk 12 paarden erin...ongelukken gebeuren zelden als je maar de goede stellen vind en eventueel eerst naast elkaar op paddock laat wennen! En die reactie van dat wondje is echt belachelijk...er kan altijd een ongeluk of wat gebeuren maar dat kan ook op stal, alleen in de paddock of met rijden....erg rare situatie daar op stal als ik het zo hoor...

perdemeiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:54

inderdaad, en ik voel me dr nogal ongemakkelijk bij omdat ik niet echt een standaard klant ben, omdat ik dr ook werk. Een gewone klant kan klagen maarja, als werknemer gaat dat iets moeilijker

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:03

Ik denk dat je blij moet zijn dat je een stal hebt waar je paard in de winter even zn stal wordt uitgehaald! Dat is hier in de buurt echt weinig te vinden..
Maarja als je er werkt, en er is gewoon ruimte om je eigen paard buiten te zetten dan snap ik niet waarom dat niet zou kunnen..

perdemeiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:21

Omdat er dan mensen zijn die kunnen gaan klagen, waarom haar paard wel, en de onze niet? Ik wou dat ze het me gewoon zouden gunnen, maar zo simpel is het voor hun blijkbaar niet. Zomers gaat het trouwens precies hetzelfde.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:31

perdemeiske schreef:
Omdat er dan mensen zijn die kunnen gaan klagen, waarom haar paard wel, en de onze niet? Ik wou dat ze het me gewoon zouden gunnen, maar zo simpel is het voor hun blijkbaar niet. Zomers gaat het trouwens precies hetzelfde.

Meteen op inhaken. Ik kan jouw paard ook wel bij die van mij zetten hoor!

perdemeiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:37

ik heb ze nog nooit horen klagen, maar mijn collega's wel en die nemen mij dat dan weer kwalijk, want ik moet gewoon zorgen dat er niet geklaagd kan worden. En elk paard moet een gelijke behandeling krijgen, bla bla bla, ik wil elk paard wel de hele dag buiten zetten, maar als dat niet mag dan in ieder geval toch mijn eigenste. Bah, hoe meer ik typ, hoe liever ik weg wil. Echt ontzettend collegiaal zijn ze ook niet he. Rotsituatie dit, als ik weg ga ben ik alles kwijt, maar ja, wat heb ik nu? Zucht

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:38

Het is jouw pony. En als jij hem daar gestald hebt staan dan hoort hij volgens dat contract gewoon buiten te komen. Dat jouw collega's het voortrekken vinden, is niet jouw probleem maar het hunne. Klinkt heel cru, ik zou daar toch echt die pony weghalen. Naar een andere stal waar hij elke dag buiten komt. Je bent toch niet verplicht om hem daar te laten staan ook al werk je daar?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:59

Tja, ik weet in ieder geval wel dat jou paard het niet voor zichzelf op kan nemen. Denk dat je als baasje het altijd voor je paard op moet nemen, want anders doet niemand het!!!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:20

perdemeiske schreef:
ik heb ze nog nooit horen klagen, maar mijn collega's wel en die nemen mij dat dan weer kwalijk, want ik moet gewoon zorgen dat er niet geklaagd kan worden. En elk paard moet een gelijke behandeling krijgen, bla bla bla, ik wil elk paard wel de hele dag buiten zetten, maar als dat niet mag dan in ieder geval toch mijn eigenste. Bah, hoe meer ik typ, hoe liever ik weg wil. Echt ontzettend collegiaal zijn ze ook niet he. Rotsituatie dit, als ik weg ga ben ik alles kwijt, maar ja, wat heb ik nu? Zucht

Misschien gaan kijken naar een andere baan?
En anders. Ik zou het gewoon doen. Als het in je contract staat (voor je paard) dan heb je er recht op en kunnen ze best klagen maar dan geef je gewoon aan dat je de broerste niet bent en dat je dus best ook andere paarden buiten wilt zetten en evt binnen wilt halen. Dan hebben ze niets om over te klagen.
Maar weet je wie ik nog een beetje mis in dit verhaal? Je baas! wat doe hij of wat doet hij niet, wat is het ergste dat er gebeurt als je jouw paard buiten zet?
En ik kan me niet voor stellen dat er over dag veel pension klanten zijn die het opmerken dat jouw paard buiten staat en die van hun niet en dat ze daarom naar jou toe komen of naar iemand anders om te zeggen dat hun paard eigenlijk ook naar buiten moet

perdemeiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 00:37

M'n baas doet eigenlijk niet zo veel, hij strooit s'ochtends een gang op, en hij voerd soms, dat was het wel ongeveer. 1 van mijn collega's heeft het voor het zeggen als hij er niet is. Zij is trouwens ook degene die het hardste zeurt als ik m'n pony buiten zet. Het ergste wat er gebeurd in stapjes: 1. ik zet m'n pony buiten, 2. collega ziet het en zegt tegen andere collega, die een stuk aardiger is, maar in alles met haar mee gaat) : nou staat die pony alwéér buiten! Ik vind dat niet kunnen blablabla, 3. Ik leg uit waarom ik dat graag wil, maar ze valt niet te overtuigen, je kunt net zo goed tegen een muur praten, 4. Of er ontstaat ruzie, of zij gaat klikken bij de baas, en zij is absoluut heilig voor hem en krijgt altijd gelijk van hem. Gaat hij weer met mij praten, ik moet naar collega luisteren bladieblabla, onbegonnen werk dus. Ik had het ook kunnen weten toen ik in de paarden ging, stront scheppen, en verder je kop houden en doen wat je gevraagd wordt...

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:39

Maar goed jouw paard staat buiten Willen er niet meer paarden naar buiten dan? Kan je die dan ook niet buiten zetten?

perdemeiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 00:46

Ja kan wel, en dat doe ik ook ik zet ze liever in de wei als in de molen, maar dan krijg je weer van zet die maar in de molen want die komt al zo vaak buiten, het is echt nooit goed. Weetje ik ga naar bed wat et wordt allemaal maar warrig, ik kom morgen met een fris hoofd verder praten, groetjes!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:48

goed idee!