pony's vinden elkaar niet lief, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

pony's vinden elkaar niet lief, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 18:51

Sinds zaterdag hebben we een tinker-ruin (van mij). We hadden al twee shetjes en een paard (merrie) en een pony (ruin). De twee shetjes zijn dikke vriendjes en het paard en de pony ook. Verder kan de pony het ook met de shetjes vinden. En één shetje kan het totaal niet met het paard vinden (twee dominante merries).

Toen we zaterdag de tinker en de pony hadden laten kennismaken ging het goed, ze krabbelden elkaar en toen heb ik het hekje wat er nog tussen hen zat maar open gedaan. Toen begonnen ze te meppen naar elkaar maar later gingen ze een soort volg-spelletjes doen (volgensmij) en ik dacht dat ze wel vriendjes zouden kunnen worden.
Daarna hebben we de pony in de wei gezet en het paard met de tinker kennis laten maken.
Nou dat ging niet geweldig. Het paard moest er niks van hebben en joeg de tinker steeds weg terwijl ze elkaar nog niet eens besnuffelt/geneust hadden Scheve mond .

De tinker kwam wel steeds naar het paard toe maar werd voortdurend weggejaagd. Ik heb ze toen maar in de wei gezet (zo groot dat ze elkaar kunnen negeren).

De volgende dag heb ik de twee shetjes bij de tinker gezet. De dominante merrie-shet moest even laten weten wie de baas is maar daarna stonden ze zowat tegen elkaar aan en het andere shetjes vindt het allemaal wel best (die is zo klein dat ze niet durft te vechten met zo'n tinkerreus).

Maar nu kunnen de pony en de tinker en het paard en de tinker elkaar dus nog steeds niet uitstaan. Als ik eentje uit de wei haal kunnen ze niet langs elkaar lopen want dan ben ik er geweest en ze jagen de tinker voortdurend weg terwijl hij niet eens zo erg terugmept als ze hem bedreigen.

Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet. Zouden ze elkaar ooit nog lief gaan vinden, want anders wordt het gewoon onmogelijk om hem te houden. De pony-ruin gaat sowieso weg maar het paard niet. Van mij hoeven ze heus geen dikke maatjes te worden maar als ze elkaar maar gewoon kunnen passeren zonder te dreigen en te meppen.

Wie kan me advies geven, al is het maar iets kleins.
Alvast bedankt

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:28

Vorig jaar hebben wij ook uit het niets een nieuwe merrie bij 2 ruintjes gezet (de ruintjes waren altijd heel lief en braaf en sociaal tegen andere paarden) ze hebben met zijn 2tjes de merrie in een hoekje gedreven en in elkaar gemept!
Toen hebben we haar 2 weken apart gezet (achter een draadje) daarna weer voorzichtig geprobeerd en ging het gelijk goed! Voortaan laten wij dus eerst achter draad wennen en daarna pas erbij.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:11

Oke, misschien moeten we dat maar eens proberen. En als je ze op neutraal terrein bij elkaar zet? Zou dat helpen?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:20

Ik denk dat je het groepje even op moet breken.
Even het paard in een andere weide zetten en de pony bij de Tinker. Als dat goed gaat. Een van de shetten erbij. Als dat weer goed gaat. de volgende erbij en als laatste het paard erbij. Dan heb je de kans om nieuwe groepjes te gaan vormen.

Het is zoals ik het lees een machts spelletje. En eigenlijk is het logisch de tinker komt er als laatste bij en zal dus het onderspit delven. Door ze op te breken (bestaande groepjes uit elkaar te halen) voor meerdere dagen Krijgt de Tinker de kans om vriendjes te maken.

Zo hebben wij het veulen geintroduceerd bij de 1 en de 2 jarige. eerst opbreken zodat er een nieuw groepje ontstaat. en dan het meest dominate paard er als laaste weer bij. Dan zijn de andere waarschijnlijk vriendjes of in ieder geval een groepje en zijn de verhoudingen anders.

Neutraal terrein kan werken maar ik denk het niet omdat je met een bestaand groepje blijft zitten onbekend terrein en een ander groepje maakt wat mij betreft de meeste kans.

Het is even een gepuzzel een paar weken maar dan heb je uiteindelijk de kans dat het goed gaat.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:23

Oke bedankt. Ik moet gewoon geduld hebben denk ik Lachen. Ik zet hem dan gewoon de komende dagen met de shetjes in de wei.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:03

meer geduld hebben,het duurt ruim twee weken voor er een nieuwe rangorde bepaald is.de ruimte waar ze in staan moet wel groot genoeg zijn om te kunnen vluchten.

moet je er 1 uit de wei halen neem dan een zweep mee om de andere weg te jagen als het nodig is..

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 21:21

Ik probeer het nu gewoon weer rustig aan te doen. Mijn zus wilde morgen het paard en de tinker alweer bij elkaar zetten in de bak maar van mij mag dat pas weer over een dag of 5!
Bedankt voor de tips iig, ik denk dat het wel goed gaat komen