Aankoopkeuring niet goed... En dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Aankoopkeuring niet goed... En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:57

Hoihoi,

gelukkig niet bij mij aan de hand, maar vraag me af wat er gebeurt als een paard niet door de aankoopkeuring komt. Ik neem aan dat de verkoper dit wettelijk gezien moet melden (hij is op de hoogte van het gebrek) aan een volgende potentiele koper?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:03

Toen ik Pablo kocht liet ik hem keuren omdat ik dat zelf wilde. Je kan ook de afspraak met verkoper maken dat het paard gekeurd word. Mocht het paard dan niet door de keuring komen--> kosten voor verkoper. Komt het paard wel door de keuring--> kosten voor de koper.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:04

Ipsilonka schreef:
Toen ik Pablo kocht liet ik hem keuren omdat ik dat zelf wilde. Je kan ook de afspraak met verkoper maken dat het paard gekeurd word. Mocht het paard dan niet door de keuring komen--> kosten voor verkoper. Komt het paard wel door de keuring--> kosten voor de koper.

Zo doen wij het ook.
Anders zit jij altijd met de kosten, en geen paard.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:08

Dat weet ik... Dat bedoelde ik ook niet...

Ik vraag me af of de verkoper aan een potentiele andere koper moet melden dat het paard niet door een eerdere keuring is gekomen?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:12

Of het 'moet' weet ik niet. Maar in de praktijk gebeurt dit niet altijd (of misschien meestal niet).
Ik weet van een paard af die op deze wijze weer bij de eigenaar terug kwam en vervolgens zonder enige melding gewoon werd verkocht. Meedere keren zelfs. Uiteindelijk wordt er meestal wel iemand gevonden die 'erin trapt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:15

Goede vraag. Ik denk dat het ook heel erg van de situatie afhangt. Als een paard bij een aankoopskeuring niet goed is, dan wil dit niet zeggen dat ie dit de rest van zijn leven blijft. Hij kan wel een zoolkneuzing hebben of bijvoorbeeld een klap van een ander paard gehad hebben, waardoor hij niet goed is.

Ik zou dus zelf goed laten nakijken wat het probleem precies is en als dit gewoon te behandelen is, laten behandelen. Daarna nog een keer na laten kijken en als hij goed is dan is hij gewoon goed en zijn er geen verborgen gebreken die gemeld moeten worden.

Gaat het echter om iets ernstigs (chronisch), waar de koper in kwestie dus last mee gaat krijgen, dan vind ik zeker dat het gemeld moet worden. Anders is het gewoon pure oplichterij.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:19

Inderdaad!
Maar het gebeurt toch veel. De situatie die ik beschreef betrof het verzwijgen van ernstige zaken. Wel o.a. (er was meer aan de hand) een aandoening waar het paard voor was geopereerd, dwz de aandoening was niet verholpen maar wel de symptomen. Dat zou toch ook gemeld moeten worden lijkt me.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:51

Het hoeft niet. Volgens mij. Als ze het paard kopen en hem willen laten keuren is het toch slimmer om te zeggen.

Maar veel doen het niet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:54

Tenfold schreef:
Inderdaad!
Maar het gebeurt toch veel. De situatie die ik beschreef betrof het verzwijgen van ernstige zaken. Wel o.a. (er was meer aan de hand) een aandoening waar het paard voor was geopereerd, dwz de aandoening was niet verholpen maar wel de symptomen. Dat zou toch ook gemeld moeten worden lijkt me.

Ik heb het ook meegemaakt, ik kocht een paard dat hoogst waarschijnlijk geopereerd was er waar niets over verteld was. Kerngezond werd er gewoon gezegd. Klinisch ook niets aan de hand, maar rontgen Bloos!,...

En daar zit je dan met de gebakken peren,...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:57

Volgens mij MOET de verkoper melding maken van elk gebrek dat de verkoper bekend is.
En een gebrek wat eerder tot afkeuring leidde, is dat zeker.

Maar of men dat altijd even eerlijk doet? Vast niet. Daarom is kopen in de 4.000 euro zone ook zo tricky...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:02

Het moet wel
maar of het gadaan word is idd wat anders.
Daarom ook klinisch en róntgenologisch laten keuren.
Dan neem je nooit geen risico.

Kosten voor de koper bij goedkeuring
kostern verkoper bij afkeuring.

Die gene die daar niet in mee willen, helaas, genoeg paarden in NL, maar die laat ik lekker staan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:06

Het moet inderdaad, ivm wederzijds vertrouwen. Verborgen gebreken moeten altijd worden gemeld. Kosten voor de verkoper bij afkeuring, anders voor de koper.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:08

Hij zal het inderdaad moeten melden. Maar het wil nog al eens voorkomen dat dat niet gebeurd. Bij een eventuele rechtzaak is de verkoper dan 'de zak'. Daarom altijd goed op blijven letten bij de aankoop van een paard.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:08

ik heb royena ook laten keuren, omdat ik dat wouw,
voor die tijd waren we naar n ander paardje gekeken, deze hebben wij ook laten keuren en die werd afgekeurt (hartproblemen)
deze is gewoon daar gebleven, helaas waren deze niet zo slim, en hebben dr gewoon in de manege lessen laten lopen, nu is het paardje dood.

wel laten keuren dus

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:15

Moet misschien wel wordt vaak niet gedaan, de eerste pony waar we naar zijn gaan kijken werd afgekeurd en staat nu kerngezond weer op internet.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:01

toen ik Aisha wou kopen hebben we haar eerst gekeurd, ze bleek niet door de buigproef heen te komen, en wij hebben toen besloten om haar niet te kopen..