staart afbijten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

staart afbijten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 15:57

mijn pony staat nu alweer bijna 2 maanden s nachts op stal... en nu begint het gedonder alweer... Verward
kan een pony/paard zn eigen staart afbijten... Verward want telkens als ik hem uit het land haal om te gaan rijden (mn vader zet hem buiten) dan is er een hele hap uit zn staart Verdrietig dus nu ziet zn staart er echt niet meer uit... t is echt kantelen achtig hij had een hele lange mooie staart... nu is ie harstikke kort en zijn er overal happen haar uit Verward
dus mijn vraag is: weet iemand hoe dit komt of wat ik eraan kan doen...

Groetjes Marleen

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:59

Schuurt je paardje niet gewoon? Dan kunnen er ook hele happen uit de staart verdwijnen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:04

dat weet ik dus niet.... ik heb het hem nog nooit zien doen, maar de happen zijn vooral aan de onderkant van zn staart eruit.... en dat kan tog niet echt afgeschuurd worde... Scheve mond

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:04

dat denk ik ook, dus misschien de staart wassen?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:07

Aan de onderkant eraf? Staat er geen schapen/geiten aan de aangrenzende weide(s) of heeft je pony een maatje die dat kan doen..?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:13

nee... hij staat helemaal in zn eentje.... maar in de stal naast hem staan kalfjes, maar daar zit een muur tussen, dus die kunnen er niet bij... dus misschien ratten ofzo Verward

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:24

Ratten lijkt me onwaarschijnlijk. Als het echt aan de onderkant van de staart is zou ik eigenlijk ook niet weten hoe dat zo kan komen.. Verward

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:24

misschien dat je eens opzoek moet gaan naar de staartharen in de stal! ook ff kijken bij de kalveren!
en anders probeer gewoon wat cribox in de onderste pnten van de staart smeren! kijk maar eens of je dan verschil merkt!! dan komj e misschien al snel achter de dader!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:53

meiske16 schreef:
misschien dat je eens opzoek moet gaan naar de staartharen in de stal! ook ff kijken bij de kalveren!
en anders probeer gewoon wat cribox in de onderste pnten van de staart smeren! kijk maar eens of je dan verschil merkt!! dan komj e misschien al snel achter de dader!

wat is cribox Verward heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord... en wat voor werking heeft het dan? want als mn pony dus wel zelfs aan zn staart zit te bijten (wat me zelf erg onwaarschijnlijk lijkt.. ) dat ie dan niet iets giftigs ofzo binnen krijgt...
en watvoor kleur heeft het? doorzichtig ofzo? want anders valt het zo op als ik het op zn staart smeer...
maar bedankt voor de tip!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:13

Dat is eigenlijk tegen kribbenbijten volgens mij, maar je kan het ook tegen staartbijten gebruiken.
er zijn bij de ruitersport zaken ook wel wat verschillende middelen in de handel die het staartbijten tegen gaan.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:26

Of iets vies voor paarden aan het eidn van de staart smeren. Sambal bijvoorbeeld. Gebruiken ook veel om houtbijten tegen te gaan.

Nadine22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:40

Is er iets waar hij zich aan kan schuren of zo? Mijn paard heeft dat ook en schuurt zich overal aan waar ze kan. We hebben zelfs stroomdraad in de stal tegen me muur moeten bevestigen, zodat ze zich niet meer kan schuren. Maar heeft hij dat in de zomer erger? Want mijn ander paard heb ik afgelopen mei af moeten laten maken Huilen Helemaal niks hielp meer bij haar. Die had hele erge zomereczeem (last van beesjes en "soort mugjes"die er dan zijn) en die schuurde alles kapot op haar lichaam. En mijn ander paard heeft er ook last van, maar is gelukkig nu in de winter lang niet zo erg. Dus ik vrees al weer voor de zomer. Maar alles de staart boven in.. allemaal plukjes is helemaal weg geschuurd. Je moet eens nagaan of hij dat in de zomer niet gehad heeft.. Er is middel voor en misschien helpt het wel, Bij de meeste paarden wel ( alleen bij de mijne niet Boos! )

Succes ermee..

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:28

waar is je wei mee afgezet?
misschien blijft zijn staart
weleens hangen in de afrasting

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:35

cribox kan helpen. je zal het mss wel moeten blijven herhalen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:28

@ Nadine 22: nee, het is alleen in de winter als hij op stal staat, echt heel raar... maar er is alleen aan de onderkant van zn staart plukken eraf, hij schuurt niet, want dan moeten er stukken aan het begin van zn staartwortel eraf zijn, maar dat heeft hij helemaal niet. in de zomer heeft hij nergens last van...

@ Wenny, er staat gewoon schrikdraad op zn wei, hij kan zich buiten helemaal nergens aan schuren, heb het hem ook nog nooit zien doen, maar vind het gewoon raar dat het alleen aan de onderkant is.. Verward

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:30

Lous schreef:
Of iets vies voor paarden aan het eidn van de staart smeren. Sambal bijvoorbeeld. Gebruiken ook veel om houtbijten tegen te gaan.

sambal in zn staart.... dan is zn staart rood Scheve mond dat ziet er wel beetje raar uit bij een haflinger he...

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:31

Ik herken het! Verzorgshetjes schuren allemaal! Je moet eens goed kijken bij de staartwortel. Heel goed de vacht zo wegdoen dat je op de huid kan kijken. Als je kleine wondjes ziet kan dat een begin zijn!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 14:34

ik ging mn pony net buiten zetten.... en heb de dader betrapt! Stoom uit je oren

het zijn dus de kalfjes die naast mn pony staan.... ze pakken gewoon zn staart en gaan erop staan kauwen!
k ben nu echt zooooo boos! dat die kalveren gewoon mn hele staart hebben vern**kt! Boos! Huilen

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:43

Dus toch de buren!! Als ik jou was zou ik erg een smerig middeltje insmeren (zou geen namen weten) iets wat de kalfjes dus ook vies vinden, zo zullen ze wel van de staart afblijven!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 15:36

ja, ik heb het al net met mn vader besproken en die zegd, dat koeien/kalveren erg gevoelig zijn voor sterke geur, dus ik vanmiddag gelijk azijn met een ander iets (waardoor koeien er niet aankomen) in zn staart doen, zodat k hem nog een beetje bespaar.... hij ziet er echt niet meer uit! Verdrietig Huilen

Nadine22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:53

Dan smeer er maar eens wat vies aan, sambal indd ofzo.. Houdt dat snel op Knipoog Succes ermee!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:37

ja, dank je wel... ik heb er net azijn en citronella in gespoten... kijken of dat werkt...