Waar kan ik pulpbrokken krijgen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Waar kan ik pulpbrokken krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 10:33

Mijn vraag staat er al deels, waar kan ik in de omgeving van alkenburg en Katwijk in Zuid -Holland pulbrokken kopen Verward
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:39

De Welkoop heeft het.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:45

De Welkoop zit alleen niet overal in NL. In Drenthe bijvoorbeeld kijken ze je heel vreemd aan als je het over 'Welkoop' hebt, daar heet het ACM of iets in die trant. Even handig om te weten voor de mensen die dit topic lezen en in het noorden wonen, en ook op zoek zijn naar pulp. Haha!

Anyway, alles wat maar enigszins lijkt op een Boerenbond o.i.d. verkoopt wel pulpbrokjes. Idd de Welkoop, maar ook de meeste fouragehandels wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:52

In Groningen heet het ook de Welkoop....
Pulpbrokjes? Is dat geen schapenvoer?
Of bedoel je grasbrokjes?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:34

Je bedoeld toch bietenpulp brokjes?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:53

Ik heb laatst een zak bietenpulpbrok bij de HANO in Noordwijkerhout gehaald.
Dat is voor jou ook niet zo ver...

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:54

Ik denk dat je het bij je plaatselijke voerhandelaar kunt halen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:54

Owh okey bedankt allemaal OK dan!
Dan haal ik binnekort effe een zak bij de Hano.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:54

ook bij beelen die zit ook in katwijk dacht ik en de hano heeft het idd ook

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:08

Zamero schreef:
Mijn vraag staat er al deels, waar kan ik in de omgeving van alkenburg en Katwijk in Zuid -Holland pulbrokken kopen Verward
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

hou wel in de gaten dat je pulpbrokken appart houd van gewone brokken!! het zal maar eens mis gaan...

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:11

ienna schreef:
hou wel in de gaten dat je pulpbrokken appart houd van gewone brokken!! het zal maar eens mis gaan...

Daarom heb ik mijn pulpzak altijd achterin de auto staan (vriend lief is hier iets minder blij mee Schijnheilig )

Sommige mensen hebben een handje om te kijken wat er in je voerton zit, en gaan dat dan uitproberen, en aan hun paard geven. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er daardoor iets met een ander paard gebeurd.
Of zal de staldeur niet goed dicht hebben gedaan, paard onsnapt, en eet uit je voerton........

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:47

Precies Stilla! maar helaas zien sommige mensen dat gevaar niet in!

Wat is eigelijk precies het verschil tussen pulp en gewone brokken?
van dat uitzetten weet ik, want een vriendin van mij voerde dat eerst.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:39

Brok: Een kant en klaar voedsel met alle vitamine en mineralen die een paard per dag nodig heeft.

Pulp: is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine. Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.

Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.

Toepassing in de praktijk

Er zijn verschillende redenen, al dan niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, om bietenpulp op te nemen in het dagelijkse rantsoen.
Ten eerste zouden schrale paarden baat hebben bij pulp doordat ze sneller op gewicht komen en beter op gewicht blijven. Ook paarden die veel energie nodig hebben, maar niet onbeperkt krachtvoer kunnen opnemen (verzuring in de dikke darm), zouden welvaren bij bietenpulp. Pulp wordt om deze reden veel gevoerd aan renpaarden in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zou het een betere ruwvoerbron zijn dan hooi voor paarden met luchtwegproblemen: bietenpulp bevat veel vezels (lees: matig snel fermenteerbare koolhydraten), geen stof en geen schimmelsporen of allergenen die hooi juist wel bevat. Ook zouden paarden met gebitsproblemen makkelijker pulp op kunnen nemen dan hooi en zou het vanwege de goede verteerbaarheid een goed voeder zijn voor paarden die herstellende zijn van ziekte.

Naast bovengenoemde “praktijkervaringen” zijn er een aantal wetenschappelijk onderbouwde argumenten aan te dragen. Ten eerste zou bietenpulp het eiwitmetabolisme kunnen beïnvloeden, met name op het niveau van de absorptie van ammoniak. Door diverse auteurs wordt geadviseerd om paarden met leveraandoeningen bietenpulp te voeren. Dit advies is gebaseerd op het volgende: in de dikke darm zou bietenpulp enerzijds een pH daling induceren en anderzijds de microbiële groei stimuleren. Daardoor wordt er meer ammoniak met de mest uitgescheiden en dus minder ammoniak geabsorbeerd. Ammoniak wordt nog steeds gezien als een van de belangrijkste neurotoxische stoffen in de pathogenese van hepato-encefalopathie (HE). Een vermindering in de absorptie van ammoniak in de dikke darm zou het risico op HE verminderen en de lever ontlasten. De lever is immers het enige orgaan waar het neurotoxische ammoniak omgezet wordt in ureum, dat vervolgens door de nieren wordt uitgescheiden. Uit recent onderzoek blijkt dat het voeren van bietenpulp inderdaad leidt tot een daling in de veneuze ammoniakconcentratie.
Daarnaast is er beschreven dat het voeren van bietenpulp een daling in de veneuze creatinineconcentratie veroorzaakt. Mogelijk hangt dit effect samen met waarnemingen dat het voeren van bietenpulp leidt tot een verandering in het metabolisme van triacylglycerolen. Deze waarnemingen tezamen zouden kunnen duiden op een verandering in het energieverbruik van spieren. Echter, het mechanisme wat aan beide bovengenoemde waarnemingen ten grondslag ligt is niet geheel duidelijk en vraagt om nader onderzoek.
Tot slot zijn er vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen om aan te nemen dat bietenpulp de absorptie van mineralen zou beinvloeden.

BRON: http://www.vhiver.nl/VH_artik/2002_12/Bietenpulp%20als%20paardenvoeder.doc

Ik hoop dat het zo duidelijk mogelijk is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:45

Duidelijk verhaal Stilla! Knipoog

ienna schreef:

Om die reden heb ik op de deksel van mijn pulpton een grote plakker met een waarschuwing geplakt...

Mijn veearts adviseerde pulp toen mijn paard dunne mest had.
Ik voer nu de hele zak maar leeg, en dan ga ik maar eens kijken hoe het zonder pulp gaat...

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:53

dankje wel voor de uitleg! super!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:23

Graag gedaan!!!

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:37

ik voer het nu ook een jaar met name in de winterperiode en ze doen het er prima op!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:48

Ik voer nu ongeveer een maand bietenpulp.

Ik ben ermee begonnen omdat die van mij een leverprobleem heeft (vergifitigng). Zoals te lezen is heeft pulp hier een gunstige uitwerking op.

Verder voer ik vrij veel zemelen. Zemelen heeft een scheeft clacium/fosfor verhouding. Ook hier heeft pulp een gunstige invloed op.

Daarnaast merk ik dat ze meer energie krijgt, zonder echt "heet"te worden. Verder hoop ik dat ze er ook een vetlaagje door zal krijgen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:25

En hoeveel gram/kilo voeren jullie dan per paard per dag, en dan bedoel ik in droge vorm?

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:28

LDRD schreef:
En hoeveel gram/kilo voeren jullie dan per paard per dag, en dan bedoel ik in droge vorm?

Ik geef een kwart schep. Als die geweekt is, heb je ongeveer een halve emmer pulp.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:44

ik doe op ruim een halve emmer (6/7 liter) water 1 1/4 schep pulp
en dat verdeel ik onder 5 paarden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:58

brrr, suikerbietenpulp Scheve mond

Mijn paard heeft tot 3 keer toe een zware slokdarmverstopping gehad omdat de buren hem tijdens het schapen voeren ook steeds wat biks ervan gaven

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:04

tja dat is vervelend voor je, maar ik heb het zelf volledig in de hand, ik voer praktisch altijd zelf!

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:58

Ik heb mijn paarden er ook opstaan,s'middags krijgen ze dan pulp met warm maismeel er overheen. Ze staan tegen de deur aan te slaan zo lekker vinden ze het! Voordeel ervan vind ik dat ze er mooi rond van worden(op hun lijf) en ook een groot voordeel,als je 1 kilo pulp laat weken in een emmer water heb je de volgende dag een hele emmer vol,dus uit financieel oogpunt voor mij, met 5 paarden perfect!

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:22

ik heb er ook 5 staan en financieel is het idd prettig voeren!!