Na heel veel geduldig oefenen gaat mijn paard de trailer op. Ik kan hem ervoor loslaten, hij gaat er dan zelf in. Dat doet hij nu dus heel braaf maar hij hoeft maar iets te horen buiten en hij staat er weer buiten. Zodra je de stang dus maar pakt staat hij er alweer uit. Ook als je tegen zijn kont voorzichtig duwt blijft hij niet staan of gaat er juist uit. Daarna gaat hij er wel weer zo op en hij blijft ook gewoon voor de plank staan om maar het lukt dus niet om de stang vast te maken.
Dat hij de trailer nu zo makkelijk inloopt is al een hele stap vooruit maar hoe nu weer een stapje verder? Je kan hem niet vastzetten en dan de stang er achter want dan gaat hij hangen en raakt in paniek.
Iemand een tip?
BJuwel
Geplaatst: 08-12-04 10:46
Toch proberen om zo snel mogelijk de stang er achter te doen. Vooral niet vast zetten, als hij dan in paniek raakt wil hij er starks helemaal niet meer in.
sassefras
Geplaatst: 08-12-04 11:06
bij mijn paard, met het zelfde proleem doen we gelijk de klep dicht, iemand over de klep de stang er achter. de ander zet hem vast en dan gelijk rijden
met uitladen het zelfde, eerst paard los dan stang los en dan pas uitladen. pas wel op dat je dan niet achter de klep staat; t is niet de ideale manier, maar bij ons het enige wat werkt
succes
Nic
Geplaatst: 08-12-04 11:13
Mijn paard heeft dat ook: vorige keer hoorde ik zelfs krrrak bij het touw en zat mijn vinger ertussen Ik deed ook gauw de klep dicht en rijden, maar hij heeft er mooi een trauma van! Eerst liep hij zó de trailer op en nu wil hij niet meer! Ik ben nu maar weer van voor af aan begonnen met oefenen, stapje voor stapje op de laadklep... Als hij ooit nog helemaal in de trailer wil gaan staan, ga ik hem daar denk ik maar een paar x voeren en er weer uithalen, dan een stukje rijden en weer eruit, enz.
Anoniem
Geplaatst: 08-12-04 11:29
Proberen zo de klep dicht te maken lijkt me best wel link eerlijk gezegd. Zodra mijn paard hoort dat "daar achter" wat gebeurt dendert hij de trailer uit. Ik denk dat hij gewoon doorloopt ook al is de klep al een stukje omhoog. Vroeger is het wel eens geprobeerd met een longeerlijn achter zijn kont maar daar laat hij zich ook in vallen en als je een bezem tegen zijn kont aan houdt loopt hij ook gewoon keihard teug. De enige manier om hem nu op de trailer te krijgen en te houden is geblinddoekt terwijl een heel sterke vent hem er op zet en ik met een bezem tegen zijn kont aan duw. En dat is natuurlijk een hele negatieve ervaring. Er af is geen probleem, dat doet hij dan heel rustig.
Alleen met laden als hij een onverwacht geluid hoort of bang is dat de stang er aan komt dendert hij er uit, als hij gewoon er uit wil doet hij dat rustig voetje voor voetje. Als hij "rustig" op de trailer staat en ik laat hem er zelf uitlopen dan doet hij doet hij dat heel kalm.
Arabesk
Geplaatst: 08-12-04 11:43
Ja bekend probleem. Mijn paardje heeft op die manier een heel halster aan gort getrokken en stond vervolgens weer buiten en ging er NIET meer in. Geen succes dus.
Gewoon dooroefenen. Misschien elke dag voeren in de trailer, als je die gelegenheid hebt...
UniFlap
Geplaatst: 08-12-04 13:37
zodra hij erin staat belonen (voer) Dan iemand erachter op de klep laten staan, langzaam over z'n kont aaien, dan de stang vasthouden, dan langzamerhand de stang achter z'n kont houden, en als hij dat allemaal niet meer erg vindt, snel zijn en de stang vast maken.. Ik heb het nu dan over een process van een paar maanden En als je het met de klep eerst dichtdoen wil proberen, hoop ik dat je er niet onder komt....