Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crossmonster schreef:die zijn vrijwel niet te krijgen, de meesten zijn 750 kg
je moet ook rekening houden dat een te lichte auto niet ideaal is voor de paardentrailer
je hebt veel meer kans op slingeren etc..
ik zou dan liever voor de sterke, en veel veiligere amerikaan gaan eerlijk gezegt..
Neonlight schreef:Denk er om, die 1150 kg is het maximale gewicht wat trailer+laadvermogen mag wegen, en is niet het gewicht wat je op dat moment achter je auto hebt hangen. Als je een trailer hebt van 550 kg en een laadvermogen van 750 kg, zit je dus op 1300 kg. Ook al zet je er een minder zwaar paard in, jouw auto mag die combinatie niet trekken!
Neonlight schreef:Denk er om, die 1150 kg is het maximale gewicht wat trailer+laadvermogen mag wegen, en is niet het gewicht wat je op dat moment achter je auto hebt hangen. Als je een trailer hebt van 550 kg en een laadvermogen van 750 kg, zit je dus op 1300 kg. Ook al zet je er een minder zwaar paard in, jouw auto mag die combinatie niet trekken!
Elegance schreef:Hier zijn veel misverstanden over... Even buiten het rijbewijsgebeuren om: als je een auto hebt die 1300 zou mogen trekken en je hangt daar een aanhanger achter die toevallig met lading 2000 kg. mag wegen, dan mag je daar gewoon mee rijden mits het gewicht van de aanhanger met lading maar niet boven de 1300 kg. uitkomt op dat moment!
Marijn4045 schreef:maar dit kan dus niet buiten het rijbewijsgebeuren om gezien worden (zonder rijbewijs mag je uberhaupt niet rijden). Er gelden gewoon andere regels als je alleen je B hebt of ook je E. Die laatste moet ik trouwens nog wel even gaan halen, maar dat is een detail....
Eleonoor schreef:Nou, ik zou het niet doen Marijn. Je trailer is dan lichter dan je paard. Kan je dan een voorstelling maken van de contructie van je trailer? Een trailer met zo'n laag gewicht moet een slinger de slinger, waggelde de wiebel ding zijn voor op de weg. Ik zou daar nooit mijn paard in durven te vervoeren.
En dan nog, een auto met 1150 kg betekend dat je trailer daarnaar terug gekeurd moet worden. Je paard is 550 kilo, maar dan gewogen zonder dekens, zadel en andere attibuten. Ook zijn werkelijke gewichten van trailers altijd meer dan op het papier, omdat papier vermelde gewicht ZONDER reserve wiel, rubbere afwerking in de trailer, neuswiel e.d. is.
Daarbij komt ben je gewoonweg veel onveiliger als je zo krap gaat rijden. Zou gewoon een goede trailer kopen en je schaamte opzij zetten
en met die amerikaan rijden.
Elegance schreef:Tja... trailer lichter dan paard.... maar wat nou met al die mensen die met een 2 paardstrailer rijden???
Marijn4045 schreef:Voordeel is ook dat Tjalko doodkalm op de wagen staat.
ikke schreef:Wat je auto mag trekken is een ding. Voor de beschreven situatie zul je waarschijnlijk een B-E MOETEN hebben.
Maar heb je het motorvermogen en -koppel om met die 1150kg aan de haak nog snelheid te maken op een (lange) helling? Het staat wel leuk: even rekenen en ik hang m'n paard erachter, maar als je dan op een lange helling geen snelheid kunt maken, ben je een gevaar op de weg.
Mijn combi (LR Discovery V8, 140PK, 2000kg met 1800kg geladen trailer) sjeesde fluitend tegen elke helling op, niet in de laatste plaats door het enorme koppel van de V8.
Eleonoor schreef:Klopt, maar jij weet ook donders goed dat er massa's twee paards trailers worden verkocht, ook door jou, die een lager laadvermogen hebben dan de massa van de twee paarden die erop gaan. Helaas gaan veel mensen met twee paard trailers de mist in. De massa van de trailer is vaak hoger dan op papier aangegeven en dan blijft er te weinig laadvermogen over van de totale massa om nog twee paarden op te zetten. Helemaal mis gaat het met de mooie zadelkamers daarbij die dan worden volgepropt. Durf te wedden dan vele 2-prds trailers met zadelkamer en een totaal massa van 2000 kg vaak veel zwaarder op de weegbrug zijn. En dat weet jij ook wel!
Een trailer van maar 500 kilo lijkt in mijn ogen gewoon een slappe trailer. En je wilt toch je paard veilig vervoeren of niet?