1,5 paards trailer van max. 500 kilo?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

1,5 paards trailer van max. 500 kilo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 09:54

De vraag is eigenlijk heel simpel, bestaan die überhaupt?

Als ze bestaan zou ik natuurlijk ook graag weten welke fabrikant ze maakt.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:59

Ik heb wel eens rond gekeken, maar volgens mij bestaan die echt niet. Moet je er toevallig zo 1 hebben omdat je auto het niet kan trekken Scheve mond
Of omdat je anders je aanhanger rijbewijs moet halen Knipoog
Als ik vragen mag Haha!
Alleen nieuwsgierigheid hoor Schijnheilig

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 10:05

Mij auto mag maar 1150 kilo trekken en min paard weegt zo'n 550 kilo. Ik weet dat ik maar weinig vermogen overhoud, maar het lijkt me voor korte stukjes binnen de stad wel fijn om mijn eigen auto te kunnen gebruiken (mijn man heeft een walgelijk ordinaire amerikaan die 3500 kilo mag trekken, maar daar vertoon ik me liever niet mee. Haha! ..)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:16

die zijn vrijwel niet te krijgen, de meesten zijn 750 kg
je moet ook rekening houden dat een te lichte auto niet ideaal is voor de paardentrailer
je hebt veel meer kans op slingeren etc..
ik zou dan liever voor de sterke, en veel veiligere amerikaan gaan eerlijk gezegt..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 10:33

crossmonster schreef:
die zijn vrijwel niet te krijgen, de meesten zijn 750 kg
je moet ook rekening houden dat een te lichte auto niet ideaal is voor de paardentrailer
je hebt veel meer kans op slingeren etc..
ik zou dan liever voor de sterke, en veel veiligere amerikaan gaan eerlijk gezegt..

Ik heb er inmiddels al veel gevonden van 550 kilo (nieuwe 1,5 paards), dus 750 kilo is wat aan de zware kant Knipoog. Tuurlijk is het veiliger om met de amerikaan te gaan en dat zal ik ook zeker doen als ik echt op pad ga, maar als ik 10 minuten moet rijden voor een wedstrijd ga ik graag met mijn eigen auto. Voordeel is ook dat Tjalko doodkalm op de wagen staat.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:03

Trailers van 500 kg. zijn er niet, de lichtste trailers zitten inderdaad zo rond de 550 kg. Maar als je auto 1150 kg. mag trekken en je paard weegt 550 kg., dan hou je dus nog 600 kg. over wat de trailer mag wegen....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:54

Denk er om, die 1150 kg is het maximale gewicht wat trailer+laadvermogen mag wegen, en is niet het gewicht wat je op dat moment achter je auto hebt hangen. Als je een trailer hebt van 550 kg en een laadvermogen van 750 kg, zit je dus op 1300 kg. Ook al zet je er een minder zwaar paard in, jouw auto mag die combinatie niet trekken!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 11:55

Neonlight schreef:
Denk er om, die 1150 kg is het maximale gewicht wat trailer+laadvermogen mag wegen, en is niet het gewicht wat je op dat moment achter je auto hebt hangen. Als je een trailer hebt van 550 kg en een laadvermogen van 750 kg, zit je dus op 1300 kg. Ook al zet je er een minder zwaar paard in, jouw auto mag die combinatie niet trekken!

Wel als je je E achter B hebt...

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:56

Neonlight schreef:

Hier zijn veel misverstanden over... Even buiten het rijbewijsgebeuren om: als je een auto hebt die 1300 zou mogen trekken en je hangt daar een aanhanger achter die toevallig met lading 2000 kg. mag wegen, dan mag je daar gewoon mee rijden mits het gewicht van de aanhanger met lading maar niet boven de 1300 kg. uitkomt op dat moment!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 11:59

Elegance schreef:
Hier zijn veel misverstanden over... Even buiten het rijbewijsgebeuren om: als je een auto hebt die 1300 zou mogen trekken en je hangt daar een aanhanger achter die toevallig met lading 2000 kg. mag wegen, dan mag je daar gewoon mee rijden mits het gewicht van de aanhanger met lading maar niet boven de 1300 kg. uitkomt op dat moment!

maar dit kan dus niet buiten het rijbewijsgebeuren om gezien worden (zonder rijbewijs mag je uberhaupt niet rijden Haha!). Er gelden gewoon andere regels als je alleen je B hebt of ook je E. Die laatste moet ik trouwens nog wel even gaan halen, maar dat is een detail....

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:03

Marijn4045 schreef:
maar dit kan dus niet buiten het rijbewijsgebeuren om gezien worden (zonder rijbewijs mag je uberhaupt niet rijden Haha!). Er gelden gewoon andere regels als je alleen je B hebt of ook je E. Die laatste moet ik trouwens nog wel even gaan halen, maar dat is een detail....

Klopt, als je alleen een B-rijbewijs hebt dan is het gewicht van de auto belangrijk (ongeacht wat de auto mag trekken) en het bruto laadvermogen van de trailer. Dus als de trailer 1300 kg. bruto laadvermogen heeft (wat de trailer mag wegen incl. lading) en je hebt een auto die zwaarder is dan 1300 kg., dan is alleen een B-rijbewijs voldoende.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:05

Citaat:
mijn man heeft een walgelijk ordinaire amerikaan die 3500 kilo mag trekken, maar daar vertoon ik me liever niet mee.

Ik ben maar wat blij met mijn ordinaire Amerikaan Tong uitsteken OK dan!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:07

Nou, ik zou het niet doen Marijn. Je trailer is dan lichter dan je paard. Kan je dan een voorstelling maken van de contructie van je trailer? Een trailer met zo'n laag gewicht moet een slinger de slinger, waggelde de wiebel ding zijn voor op de weg. Ik zou daar nooit mijn paard in durven te vervoeren.

En dan nog, een auto met 1150 kg betekend dat je trailer daarnaar terug gekeurd moet worden. Je paard is 550 kilo, maar dan gewogen zonder dekens, zadel en andere attibuten. Ook zijn werkelijke gewichten van trailers altijd meer dan op het papier, omdat papier vermelde gewicht ZONDER reserve wiel, rubbere afwerking in de trailer, neuswiel e.d. is.

Daarbij komt ben je gewoonweg veel onveiliger als je zo krap gaat rijden. Zou gewoon een goede trailer kopen en je schaamte opzij zetten en met die amerikaan rijden.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:11

Eleonoor schreef:
Nou, ik zou het niet doen Marijn. Je trailer is dan lichter dan je paard. Kan je dan een voorstelling maken van de contructie van je trailer? Een trailer met zo'n laag gewicht moet een slinger de slinger, waggelde de wiebel ding zijn voor op de weg. Ik zou daar nooit mijn paard in durven te vervoeren.

En dan nog, een auto met 1150 kg betekend dat je trailer daarnaar terug gekeurd moet worden. Je paard is 550 kilo, maar dan gewogen zonder dekens, zadel en andere attibuten. Ook zijn werkelijke gewichten van trailers altijd meer dan op het papier, omdat papier vermelde gewicht ZONDER reserve wiel, rubbere afwerking in de trailer, neuswiel e.d. is.

Daarbij komt ben je gewoonweg veel onveiliger als je zo krap gaat rijden. Zou gewoon een goede trailer kopen en je schaamte opzij zetten
en met die amerikaan rijden.

Tja... trailer lichter dan paard.... maar wat nou met al die mensen die met een 2 paardstrailer rijden??? Verward

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:15

Hé Marijn!
Volgens mij is de trailer van Coby maar 520 kg,een Heja dus.
Mijn auto mag hetzelfde trekken als de jouwe en met haar trailer gaat het prima!
Niks geen rondwiebelend geval achter m'n auto hoor Haha! hij ligt er keurig achter en ik heb ook niet het gevoel dat m'n auto zich uitelkaar moet trekken.Zeker voor kleinere stukjes (voor mij) geen probleem.
Maar ja,ik ben dan ook wel met alles nogal eigenwijs Bloos

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:19

Ik heb een Hotra Elegance van polyester en die weegt leeg 520 kg. Het is echt geen slingerding ofzo hoor, ik vind het echt een hele fijne trailer die een prima wegligging heeft. Maar idd, als je geen E rijbewijs hebt moet je alsnog met de volle 1300 kilo rekenen, dus dan maakt het eigen gewicht van de trailer niet zoveel meer uit.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:52

Elegance schreef:
Tja... trailer lichter dan paard.... maar wat nou met al die mensen die met een 2 paardstrailer rijden??? Verward

Klopt, maar jij weet ook donders goed dat er massa's twee paards trailers worden verkocht, ook door jou, die een lager laadvermogen hebben dan de massa van de twee paarden die erop gaan. Helaas gaan veel mensen met twee paard trailers de mist in. De massa van de trailer is vaak hoger dan op papier aangegeven en dan blijft er te weinig laadvermogen over van de totale massa om nog twee paarden op te zetten. Helemaal mis gaat het met de mooie zadelkamers daarbij die dan worden volgepropt. Durf te wedden dan vele 2-prds trailers met zadelkamer en een totaal massa van 2000 kg vaak veel zwaarder op de weegbrug zijn. En dat weet jij ook wel!

Een trailer van maar 500 kilo lijkt in mijn ogen gewoon een slappe trailer. En je wilt toch je paard veilig vervoeren of niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:57

Je wil ook echt niet met een te zware trailer achter je Ford rijden, ook al heb je je E. Ga maar eens remmen *slik* of neem een bocht. Je auto wordt gewoon door de trailer uit de weg gedrukt. Hij zal het wel kunnen trekken, dat is het probleem niet, alleen of de auto de trailer kan houden... dat is meer het probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:59

Wat je auto mag trekken is een ding. Voor de beschreven situatie zul je waarschijnlijk een B-E MOETEN hebben.
Maar heb je het motorvermogen en -koppel om met die 1150kg aan de haak nog snelheid te maken op een (lange) helling? Het staat wel leuk: even rekenen en ik hang m'n paard erachter, maar als je dan op een lange helling geen snelheid kunt maken, ben je een gevaar op de weg.
Mijn combi (LR Discovery V8, 140PK, 2000kg met 1800kg geladen trailer) sjeesde fluitend tegen elke helling op, niet in de laatste plaats door het enorme koppel van de V8.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:16

Marijn4045 schreef:
Voordeel is ook dat Tjalko doodkalm op de wagen staat.

Maar het ligt soms niet aan je paard. Mocht je onverhoopt ergens tegenaan rijden of iemand rijdt tegen jou aan, dan ben je met een lichte, kleine auto verder van huis als met een dikke Amerikaan die je niet zo makkelijk van zijn plaats krijgt.

Je moet het welzijn en de veiligheid van je paard en jezelf bovenop stellen, ipv denken aan de ordinariteit (is dat een woord?) van de combinatie...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:18

Ik weet neit wat voor merk ik heb maar een 1,5 en hij weegt 540 kilo

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:20

ikke schreef:
Wat je auto mag trekken is een ding. Voor de beschreven situatie zul je waarschijnlijk een B-E MOETEN hebben.
Maar heb je het motorvermogen en -koppel om met die 1150kg aan de haak nog snelheid te maken op een (lange) helling? Het staat wel leuk: even rekenen en ik hang m'n paard erachter, maar als je dan op een lange helling geen snelheid kunt maken, ben je een gevaar op de weg.
Mijn combi (LR Discovery V8, 140PK, 2000kg met 1800kg geladen trailer) sjeesde fluitend tegen elke helling op, niet in de laatste plaats door het enorme koppel van de V8.

ja mooie auto is dat een sterk genoeg voor een twee paards trailer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:45

Onze Hotra trailer weegt 540 kg.

Ik zou iig je E halen, dan ben je al van een hoop gezeur af(heb ik vorige week ook gedaan, en ben er erg blij mee).

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:58

Eleonoor schreef:
Klopt, maar jij weet ook donders goed dat er massa's twee paards trailers worden verkocht, ook door jou, die een lager laadvermogen hebben dan de massa van de twee paarden die erop gaan. Helaas gaan veel mensen met twee paard trailers de mist in. De massa van de trailer is vaak hoger dan op papier aangegeven en dan blijft er te weinig laadvermogen over van de totale massa om nog twee paarden op te zetten. Helemaal mis gaat het met de mooie zadelkamers daarbij die dan worden volgepropt. Durf te wedden dan vele 2-prds trailers met zadelkamer en een totaal massa van 2000 kg vaak veel zwaarder op de weegbrug zijn. En dat weet jij ook wel!

Een trailer van maar 500 kilo lijkt in mijn ogen gewoon een slappe trailer. En je wilt toch je paard veilig vervoeren of niet?

Ben het met je eens voor wat betreft de gewichten die op de kentekens staan. Vaak is zo'n type 1 malig gewogen, en dan vaak zonder gietvloer en toebehoren. Maar jij hebt het over "trailer lichter dan je paard". Nou, als je een 2 paardtrailer hebt met 2 flinke paarden van 600 kg., dan lijkt mij dat de trailer dan altijd lichter is dan die 2 paarden... Verward Of ken jij 2 paardstrailers die 1200 kg. wegen? Knipoog

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:05

MoniqueT schreef:
Ik ben maar wat blij met mijn ordinaire Amerikaan Tong uitsteken OK dan!

Geloof me, ik ben dol op amrikanen, maar een Ford Rangero uit 1972 gaat me echt te ver... Nieuw plan is dat we een Cherokee gaan zoeken voor Marijn, ook leuk!