hengsteketting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

hengsteketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 07:56

Misschien een domme vraag;maar hoe werkt een hengsteketting precies?
Hoe bevestig je hem aan het halster?
alvast bedankt!

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:56

door de zijkanten van je halser onder zijn kaaken dan aan elkaar vast klippen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:05

ik doe het anders, want als ik het zo doe, werkt ie niet.

door de linker ring van het halster heen, onderlangs en aan de rechter ring van halster weer vastmaken.
je kan hem ook over de neus doen, maar dat is wel erg streng

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:36

in principe kan je hem op alle mogelijke manieren vastmaken natuurlijk, de ene is alleen wat vriendelijker dan de andere.

zo werkt het bijna niet als je hem gewoon vast maakt en werkt hij heel scherp in als je hem door zijn mond vast maakt, helaas is dit ook weleens nodig, over zijn neus, onder zijn kin, over zn hoofd.. verzin maar wat leuks.
Het maakt niet uit, als je het maar voor jou paard goed doet. als hij te scherp inwerkt zal je paard dat wel laten weten. je moet echter niet bij het minste beweging van zijn hoofd de ketting anders doen. dan kan je net zogoed een gewoon touwtje pakken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:51

Ik doe meestal onder de kin.......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:06

Onder de kin door is het meest gebruikt. Gebruik zo'n ketting aub nooit door de mond! Kennissen van mij hebben daar een paard met een flink gat in zijn kaak aan over gehouden...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:17

altijd onder de kin, op de manier die smurf beschrijft. Lachen
de manier van florislover snap ik niet helemaal, dat ding heeft toch geen nut onder zijn kaken? neem aan dat je ook de kin bedoelde Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:20

Citaat:
dat ding heeft toch geen nut onder zijn kaken

dat zie je wel eens op foto's dan doen ze het voor de sier maar enige werking heeft het niet, of je paard moet gevoelig zijn voor gerammel Lachen

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:35

wij deden het ook onder de kin omdat er anders af en toe niet normaal meer mee te lopen is

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:40

Bij de mijne doet ik de ketting over z'n neus.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:51

Ik doe bij die van mij een ketting eraan als hij *echt* z'n gemak moet houden en dan kies ik dus voor over de neus.
Door de linkerring, over de neus en vast op de rechterring. Of als de ketting vrij lang is haal ik 'm door de rechterring heen en klip ik 'm een ring hoger aan de buitenkant vast, tegen z'n kaak aan.
Ik doe er wel altijd ook nog een normaal halstertouw aan op de normale manier, ik houd dus 2 lijnen vast. Ik gebruik die ketting dus alleen maar als hij echt staat te stuiteren om de een of andere reden en dan is een extra touw voor de grip ook wel lekker en je hoeft dan niet altijd meteen met die ketting in te komen.

Door de mond heen vind ik bijzonder grof, pak dan een hengstenbitje.
Wat nog wel kan, maar dat vind ik ook al vrij ver gaan, is het kettinkje over het tandvlees trekken boven de voortanden. Door de linkerring, onder z'n lip door boven z'n tanden langs en dan vast op de rechter. Grof, maar soms kan het niet anders.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:02

hmm ik heb n henstenketting bij KM gekregen toen k m ophaalde, maar ik heb m voor hem niet nodig, wel erg makkelijk sinds onze shet aan puberen is... door linkerring onder de kin door aan rechterringvast maken, werkt perfect

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:26

Margreet schreef:
.

Door de mond heen vind ik bijzonder grof, pak dan een hengstenbitje.
Wat nog wel kan, maar dat vind ik ook al vrij ver gaan, is het kettinkje over het tandvlees trekken boven de voortanden. Door de linkerring, onder z'n lip door boven z'n tanden langs en dan vast op de rechter. Grof, maar soms kan het niet anders.

Ik vind dat ook wel TE hoor, absoluut. Als ik echt niet anders kan, maar dan moet het wel een ontzettende draak zijn... dan, in uiterste noodzaak... maar gelukkig heb ik dat slechts twee keer in mijn cariere hoeven doen. Wordt tante kim niet vrolijk van.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:14

Dat doe je inderdaad niet als je alleen maar aan de hand wilt lopen of wilt toiletteren ofzo, tenminste ik niet. Ik had meer een medische behandeling ofzo in gedachten waarbij een praam niet afdoende is. Of inderdaad een echt levensgevaarlijke rotzak die manieren moet leren. En dan nog zou ik eerder een dunner touwtje pakken dan een kettinkje.
Ik heb het nog nooit gedaan, maar wel gezien en daar word je niet blij van

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:17

ik doe het ook meestal onder de kin (zelfs met gewoon touw)
over de neus heeft bij mijn pony geen nut want dat krijgt ze er vanaf Verward hoe weet ik niet maar ze krijgt het voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:18

Mag ik misschien vragen waarom men af en toe een Hengstenketting gebruikt? Ik heb er veel over gehoord maar ik weet nog steeds niet waarom je het omdoet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:32

Ik doe hem normaal door de linkerring van de neusriem, sla hem dan 1 keer over de neusriem van het halster en dan maak ik hem weer vast aan de rechterring van de neusriem.

Ketting over tandvlees, wat Margreet net beschreef, werkt eigenlijk een beetje hetzelfde als een praam. Hierdoor gaan paarden endorfinen aanmaken en blijven ze rustiger. De perfecte methode wanneer je een paard met een ketting over de neus niet eens kan houden (wegrennen met een ketting over het tandvlees leren ze wel heeeeeel erg snel af), maar vooral ook voor medische handelingen inderdaad.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:35

Áls ik het hengstenkettinkje gebruik, doe ik dat op de manier van Margreet echter met 1 klein verschil: ik doe de ketting niet "blank" over de neus, maar sla hem 1 keer over de neusriem van het halster heen. Dit is scherper dan onder de kin, maar minder scherp als "blank" over de neus.

Miss Montana: ik gebruik de hengstketting op dit moment als we trailer training doen Knipoog : mijn paard weigert gewoon de trailer op te gaan en zo heb ik toch een stuk meer te vertellen, dan dat ik "alleen maar" met een halster heb!
Ook gebruikte ik het in het begin met grondwerk; mijn ruin had nogal eens de neiging om de benen te nemen als ´ie ergens geen zin in heeft.
Inmiddels kent- en doet ´ie alle oefeningen zo goed, dat ik voor grondwerk geen kettinkje meer nodig heb. Ik neem nu een touwhalster.
Mijn merrie vond het in het begin erg leuk om (als ze ´s avonds van de paddock naar binnen kwam) me de box in te sleuren Scheve mond . Nadat ik voor de tweede keer klem was komen te zitten tussen haar en de box deur, heb ik er ook een hengstkettinkje in gedaan. Was maar 1 x nodig }> !

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:43

smurf schreef:
ik doe het anders, want als ik het zo doe, werkt ie niet.

door de linker ring van het halster heen, onderlangs en aan de rechter ring van halster weer vastmaken.
je kan hem ook over de neus doen, maar dat is wel erg streng

Bij het hengstje dat een tijdje bij Angel op het land stond hadden we het wel over de neus heen.. hij had 2x de arm uit de kom getrokken van zijn baas (kerel van ruim 1.90 beer van een vent). Was echt niet te houden... en met ketting poes lief...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:48

Waarvoor het ook goed werkt is als dus een hengst naar de padock moet brengen, die er van overtuigd is maar op 2 beentjes te kunnen lopen...... En zwaaien met die voorbenen..... ff iedereen laten weten dat ie er aankomt.........

Ik gebruikTE em ook altijd onderdoor. Maar ik had em altijd vrij los hangen, als ie dan naar voren schot trok de ketting zich zelf al wat aan en hoefde ik niet nog eens extra te trekken. Bovendien heb je dan niet een constante druk en gebruik je de ketting echt als correctie middel.

tije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:48

onder de kin door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:17

Sterre schreef:
ik gebruik de hengstketting op dit moment als we trailer training doen Knipoog : mijn paard weigert gewoon de trailer op te gaan en zo heb ik toch een stuk meer te vertellen, dan dat ik "alleen maar" met een halster heb!
Ook gebruikte ik het in het begin met grondwerk; mijn ruin had nogal eens de neiging om de benen te nemen als ´ie ergens geen zin in heeft.
Inmiddels kent- en doet ´ie alle oefeningen zo goed, dat ik voor grondwerk geen kettinkje meer nodig heb. Ik neem nu een touwhalster.
Mijn merrie vond het in het begin erg leuk om (als ze ´s avonds van de paddock naar binnen kwam) me de box in te sleuren Scheve mond . Nadat ik voor de tweede keer klem was komen te zitten tussen haar en de box deur, heb ik er ook een hengstkettinkje in gedaan. Was maar 1 x nodig }> !

Dank je Haha!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:23

ik doe hem gewoon onderlangs, en was toch wel erg blij dat ik hem zondag eraan had zitten Schijnheilig

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:55

voor tandvlees of kin maar dan losjes zoals Ludora
doe in het bos meestal onder de kin tandvlees allleen bij achterwaarts stormen van de trailer

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:15

Ik heb eens op een hengstenhouderij de ketting IN de mond moete doen Verward Dus als ik het hier zo hoor, is dat goed fout Haha! Maar ja Knipoog Ik moest dat van de eigenaar Haha!