Wat is verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 07:55

Ik heb een 3,5 jarige merrie, die nu net een beetje ingereden is. Nu heb ik het heel erg druk op mijn werk, en daardoor heb ik haar zondag voor het laatst bereden. Was tevens een zwaar ritje voor haar, het was de eerste bosrit, wel veel gestapt maar ze is nog nooit zo lang weggeweest (1,5 uur). Ik kan vanmiddag, als ik me heel erg haast, nog snel een half uur rijden, en dan tot zondag weer niet meer. Heeft het zin om haar vandaag nog te rijden, of is het misschien verstandig om vandaag ook niet te rijden, zodat ze echt lekker een weekje vakantie heeft. (Mijn ervaring met jonge paarden is dat het goed is om ze af en toe een weekje vakantie te geven om ze alles te laten bolwerken en dat ze weer een weekje "paard" kunnen zijn, maar met kerst ben ik ook al een week op vakantie.) Ze staat iedere dag in de wei, het is niet zo dat ze dus een hele week op stal staat. Verder moet ik erbij zeggen dat ze nogal slap qua bespiering is en er niet helemaal super uitziet, maar dit komt omdat ze in een jaar tijd nogal veel gegroeid is (cm per maand). En ze is 6 maanden drachtig. Als ik rijd, is het maar een half uur, niet echt intensief, veel stappen. Ze is ook nog nooit bezweet geweest.
Dus, wat is verstandig, vandaag rijden of niet?

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:15

Zou haar wel effe laten lopen al is het maar een half uurtje
Het is erg belangrijk dat ze goed beweegd, ze is nog jong en drachtig
Snap wel dat ze lekker op de wei staat, maar dat is vaak niet meer dan allen maar grazen.
Let wel goed op haar, als ze nog niet zo heel erg goed bespierd is dat ze ook weer niet te veel doet, dat kan ten kosten van haar veulen gaan.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:54

ik zou als ik jou was haar laten lopen.
het is goed als je paard loopt...
als is het even 10 minuutjes zorg dat ze goede beweging krijgt..Knipoog
het hoeft natuurlijk neit elke dag als je een jong paard heb maar zorg ervoor dat ze genoeg loopt

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:55

Zou haar tegen verzuring en spierpijn wel even laten lopen vandaag; even rustig losrijden of longeren e.d.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 08:58

Tegen verzuring en spierpijn? Die zal ze niet hebben, het is 3 dagen geleden dat ik haar heb gereden! In de wei loopt ze trouwens ook vrij veel, ze dolt daar ook nogal wat af. Maar ja, wat wil je ook, ze staat met 5 hackney's in de wei die in leeftijd varieren van 10 maanden tot 15 jaar. Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:32

Ik zou haar wel weer wat laten doen. Als ze zondag zo'n zware rit heeft gehad is het misschien juist goed om haar vandaag heel even te rijden. Gewoon zodat het niet elke keer lang is, maar ook wel eens lekker kort en ontspannen. Elke training is er één en als er komende tijd ook niet zo veel van komt, zou ik hem daarom juist niet overslaan maar wel licht en leuk houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:03

Echt zwaar was die rit niet, voornamelijk stappen, maar ze was wel moe. Denk dat ze voornamelijk moe was van al dat rondkijken in de bossen. Tong uitsteken
En idd, elke training is er 1, maar ik heb ook de ervaring dat het soms beter is om even niet te trainen, zeker als er veel tijd tussen zit. Juist dan pakken ze het direct weer lekker op en zijn ze lekker fris in het hoofd. Daarom zit ik nu juist te twijfelen om vandaag juist over te slaan, waarschijnlijk zal ze dan zondag beter lopen als dat ik haar vandaag wel train. Ze vindt het op dit moment ook helemaal niet leuk, ik kom om 16 uur aan bij de stal, kleed me snel om, haal alle pony's uit de wei die dan direct kunnen eten terwijl zij dat niet mag, haal er heel vluchtig een borstel over, zadel op, rijd naar het rijterrein, en ik moet dus zorgen dat ik voor 17 uur weer terug ben, want dan is het donker. Het is haasten, haasten haasten en heb eigenlijk geen tijd om lekker aandacht aan haar te besteden. Na het rijden is het afzadelen, en dan dek op en weer de stal in, waar ze dan eindelijk kan eten. Een lekkere poetsbeurt of zo zit er ook niet in, vind het ook niet eerlijk om dat na het rijden te doen, terwijl ze weet dat het eten klaar staat en ze dus al ongeduldig is. Daarom zat ik er eigenlijk een beetje aan te denken om haar dus een lekkere poetsbeurt daarvoor in de plaats te geven, en een heerlijke kroelbeurt.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:10

het beste is een regelmatige belasting voor je paard. Onregelmatigheid kan risico's met zich meedragen, weekend ruiters bijvoorbeeld die door de weeks niet rijden en in het weekend lange ritten gaan maken, doen geen leuke dingen met hun paard.
Dat zit in de pieropbouw, training, sinovia, belsting van pezen en gewrichten enz enz.
Ik raad daarom aan om wel je paard beweging te geven, liefst dagelijks.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:46

Ik rijd normaal gezien 5 keer in de week. Beweging krijgt ze dus wel dagelijks, alleen is dit dus zonder belasting. Maar als ik het goed begrijp is jullie advies dus wel rijden? Hebben jullie paarden wel ooit een weekje vakantie?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:23

Ik zou haar longeren, of haar gewoon eens uitgebreid borstelen, kan een paard ook al veel plezier aan hebben