Heeft er iemand wel eens zitles genomen? Wie heeft adressen en ervaringen? Ben nieuw op Bokt, geen idee of dit hier thuishoort, maar alle reacties zijn welkom! Scar
Frantic
Geplaatst: 08-12-04 11:49
Prima idee! hoeft niet met je eigen instructeur, juist een ander met een frisse kijk is aan te raden. wij hebben zitles gevraagd aan de enige jury die altijd opschreff: amazone zit scheef! Hij was de enige die dat aanmerkte en hij heeft gelijk. Binnenkort krijgt Saskia haar zitlessen, eerst het nieuwe paardje wat beter doorijden. En welkom op bokt!
LadyFilou
Geplaatst: 08-12-04 12:02
bij ons op stal wisselen ze het af, de ene keer zijn ze heel erg bezig met voorwaarts rijden, aan de teugel laten lopen etc. tussendoor rijden ze dan ook zonder zadel of zonder stijgbeugels.
Kobus17
Geplaatst: 08-12-04 12:09
Hoi, Welkom op bokt, het is verslavend! Ja ook ik heb zitlessen gehad, waren op mijn manege ( ong.15-20jr geleden, ooei wat voel ik me nu oud ) verplicht 1 x in de maand. Voor de rest heb ik het regelmatig met mijn instructeur gedaan. Kan je helaas niet aan adressen helpen.
Oscar
Forumcoördinator
Geplaatst: 08-12-04 13:07
Ook namens mij van harte welkom ! Ik heb je topic verplaatst naar Vraag maar Raak. Tip: lees even de handleiding en de forumomschrijvingen door, dan word je sneller wegwijs in Boktland
Stilla
Geplaatst: 08-12-04 13:12
Hai, welkom!
Zitles is inderdaad erg handig. Ben zelf weer even met de neus op de feiten gedrukt dat ik de neiging heb om scheef te zitten.......
Wat je zelf ook kunt doen is zonder beugels rijden, of zonder zadel. Dan wordt je min of meer verplicht om recht boven je paard te zitten, anders glij je ervan af (ik weet waar ik over praat, ben laatst nog van mijn paard afgegeleden zonder zadel ).
Misschien kun je op je manege (of van je instructrice) een paar zit lessen nemen.
Anita87
Geplaatst: 08-12-04 14:49
wij kregen pas ook zitles.. pff.. dat heb ik geweten.. eerst warmrijden en toen was het.. huppah.. beugels uit..en draven.. mijn paard zit dus NIET lekker door! ik moet mezelf ook nog wel iets meer ontspannen.. dat weet ik wel.. maar sommige paarden zitten toch ook gewoon niet lekker! mijn paard tilt dr benen gewoon aardig hoog op, dan heb je veel beweging.. ja tog? ik ging helemaal dood en hield het ook echt niet meer vol, had het idee dat ik niet alleen mezelf maar ook mn paardje pijn deed! t was echt hobbel hobbel stuiter! ook met beugels vind ik het erg moeilijk! hoe gaat dat bij jullie?
wezentjeu
Geplaatst: 08-12-04 16:52
zitles hihi had er vroeger toen ik een meisje was van 10j enorm veel problemen mee, ik vond maar mn evenwicht niet enzo.. maar nu, jaren later vind ik het best fijn , misschien komt het omdat mijn paard een wandelende zetel is maar wijze beslissing dat je zo'n lessen gaat volgen
CynthiaV
Geplaatst: 08-12-04 17:02
Mijn stiefvader geeft zitlessen. Hij leert je precies hoe je moet zitten en hoe je aan een paard kan voelen wat je doet.
miepmiep
Geplaatst: 08-12-04 18:24
Ik heb om de week een half uur zitles (prive) op de manege. Zwaar, maar het werkt wel. Ik zit al iets minder als een zoutzak op een paard... Het helpt je spieren juist ontwikkelen, en ik heb nu ook veel duidelijker het idee welke spieren nu wat moeten doen... In een groepsles, of training kom je daar wat minder aan toe. Nu zit het paard aan de bijzets en hoef ik eigenlijk helemaal nergens anders op te letten.
En ja, het ene paard geeft hoger op dan het andere. Ik heb nu juist zo'n "moeilijk" paard met zitles, want dan leer je het wel!!
Ninla_
Geplaatst: 08-12-04 18:26
Toen ik Ninla net had, lag ik er elke keer naast en zat erg gespannen. Ik ken iemand die zitles geeft, en het heeft mij erg geholpen ik heb er geloof ik een stuk of 5/7 gehad, en nu zit ik veel ontspannender
Stilla
Geplaatst: 08-12-04 18:30
wezentjeu schreef:
misschien komt het omdat mijn paard een wandelende zetel is
Dan heb je echt mazzel. Die van mij zit in tölt heerlijk , maar draven is echt een ramp....... Zelfs een paard van 1.80 zit nog beter.
Solvej
Geplaatst: 08-12-04 18:35
Zelf heb ik vaker zitles gegeven. Vond het leuk om te doen (soms beetje sadistisch als je hoort van de spierpijn de dag(en) erna ). Je zou het eens aan je eigen instructeur/rice kunnen vragen of eens rondvragen in de buurt. Veel succes met het vinden van leuke zitles. Zeker de moeite waard!
Paradiso
Geplaatst: 08-12-04 21:27
Als allereerst: welkom hier! But beware: het is echt verslavend!!!
Ikzelf heb heel erg veel baat gehad (en nu nog steeds) met zitlessen. Je leert je paard onder je te voelen, je leert goed te zitten, je leert balans te houden en je leert je armen/benen onafhankelijk van je zit te gebruiken. Dit is erg belangrijk als je je paard goed door zijn lijf wilt laten lopen en goed naar je zit wil laten luisteren. Bij mij op stal doen ze hier heel veel mee. Bieden staleigenaren geven super goed zitles (je moet me maar even PBen als je in de regio loosdrecht/hilversum/eemnes woont voor adres! Echt een aanrader!) Het is wel iets dat je echt moet onderhouden, de zitles vind ik. Ik heb een tijd elke week 2 zitlessen gehad (inderdaad Okkie1: dra-ma mbt spierpijn... grrr) Maar heb hier onwijs veel baat bij gehad. Nu neem ik ongeveer één keer per maand zitles, 1 heel uur lang... En verder rij ik tijdens het normaal rijden heel veel zonder beugels. Dit is erg belangrijk vind ik. Rij het lieft altijd zonder beugels... Maar dat word op wedstrijden nooit zo aangemoedigd vind ik hihi.
Ik hoor het wel als je meer wilt weten. Gr Suus
PS. PBen is een Prive Bericht sturen, dit kan dmv het knopje onderaan dit berichtje, met die twee poppetjes. Het duurde even voor ik dit namelijk snapte toen ik net bokte... hihi
Anoniem
Geplaatst: 08-12-04 22:42
Bij ons heet dat: "Let's play Stal Coby van Baalen"
Ik word af en toe een beetje gedrild en dan hoort dit er dus ook bij. Ik train ook volledige proeven zonder beugels. Het is niet zo leuk maar het werkt wel.
HippoLogic
Geplaatst: 08-12-04 22:51
Ik heb wel clinics meegedaan en bijgewoond van Heather Moffett en mijn instructrice ook want zij organiseerde het, dus dat is In mijn rijles wordt er uiteraard heel erg veel op de zit gelet en ook het sturen met de zit. Super, want ik vind de zit de basis van het paardrijden.