Na veel werken kan mijn Hafje nog wel eens aardig bezweet zijn. Meestal wrijven we hem dan droog met stro en als we nog wat langer blijven op de manege doen we zijn zweetdeken op om hem er later weer af te halen. Alleen droogwrijven met stro is tot nu geen probleem geweest, maar we weten niet of dat ook zo gaat blijven.
Nu is dus mijn vraag: Wat doen jullieals jullie haflinger bezweet is?? Wrijven jullie hem ook alleen maar droog?? Of gaat die van jullie helemaal onder de deken?
Het is wel de bedoeling dat die van ons wel een beetje winterhard blijft.
Tancreda4
Geplaatst: 07-12-04 21:08
Niet een haflinger, wel twee gelderse met een mega wintervacht.
Zij staan dan wel op stal, maar hebben een behoorlijke vacht (staan een paar uutjes per dag buiten).
Droog wrijven enkel alleen en uitstappen vind ik zelf niet genoeg als ze echt nat zijn... Vaak blijven ze lange tijd nat, en lang buiten stappen zonder iets op, ondanks de dikke (maar wel natte) vacht vind ik ook niet alles. Zweetdekentje op, en ook in stal. Soms een laag stro onder de deken, zodat het wat sneller droogt, en het deken ophouden tot ze drogo zijn.
We hebben dan het geluk dat de boer savonds laat nog even langskomt om de dekens af te doen als ze droog zijn
Marrepar
Geplaatst: 07-12-04 21:11
Mijn haflinger wordt deze week geschoren, dus zijn we van dat gezeik af. Maar Ik zou gewoon een zweetdeken omdoen, en kan je dan niet vragen aan de eigenaresse van de manege ofzo of die de deken weer af wil doen als je haflinger droog is?
Sting
Geplaatst: 07-12-04 21:40
Ik gooi er na het uitstappen een halfuurtje een zweetdeken op, en daarna gewoon weer de regendeken (zondervoering). Meestal is hij toch vooral op de nek nat, en een deken met hals heb ik niet. (wel veel manen )
marn
Geplaatst: 08-12-04 12:03
zweetdeken erop en droogstappen..
Mocca
Geplaatst: 08-12-04 12:10
Flink uitstappen, dan een zweetdekentje erop. Als hij heel erg nat is eerst afdrogen met een handdoek, dan dekentje erop
Nadir
Geplaatst: 08-12-04 12:12
Ik ga altijd lekker buiten uitstappen zodat ze helemaal op adem is. Daarna gaat ze met de zweetdeken op stal en krijgt ze een plukje hooi. Als ze droog is krijgt ze de winterdeken pas weer op.
dekoezegtboe
Geplaatst: 08-12-04 12:15
ik stap lekker lang uit en als ze echt onwijs bezweet is doe ik een zweet dekentje op
Amadeo
Geplaatst: 08-12-04 12:15
gewoon uitstappen. Als hij weer koel is, hoef je er niets meer op te doen. In de regen wordt hij ook nat en niet ziek. Dit is bijna hetzelfde. Met stro wrijven na het rijden is wel HEEL ERG GOEd omdat je daardoor de bloedomloop stimuleert en de afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Dus dat is een dikke OK! Maar deken bij een paard met dikke wintervacht hoeft helemaal niet. Dat gaat juist broeien als het paard nog warm is. Dat komt door de wintervacht (die isoleerd) en de deken eroverheen is dan net een kachel, een oven waar de warmte helemaal niet meer weg kan. Ik zou daarom gewoon uitstappen en daarna met stro rossen over je paard!
DiantaM
Geplaatst: 08-12-04 12:16
bij ons op de manege scheren ze het borst/schouderdeel, waar ze het meeste zweten.
Asciugamano
Geplaatst: 08-12-04 12:19
Je kunt 'm ook zo, bezweet en al in de wei zetten hoor. Wordt 'ie ook niet ziek van.
Lous
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-04 12:40
Mijn Haf staat altijd op stal en gaat van het voorjaar pas weer de wei in.
Maar goed, als iemand verder nog tips heeft, laat me het dan hier nog weten