350 grams deken +150 gram te veel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

350 grams deken +150 gram te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 13:56

Mijn paard heeft dr schoft kapot door het schuren van het deken,ik heb een 350 grams deken erop liggen die dus schuurt.Nu heb ik een 150 grams deken liggen die ik eronder zou kunnen doen die zit iets hoger waardoor hij niet schuurt.
Maar dan heeft ze dus 500 grams deken op haar rug is dit niet erg veel?

Het jaar daarvoor had ze alleen de 350 grams deken op en heeft het niet koud gehad.
Is 500 gram niet wat veel om haar nu al op te leggen?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:01

hey
hangt er vanaf of ze geschoren is, en hoe lang of hoe kort ze in haar vacht staat. Mijn paard is geschoren. Die heeft een onderdeken van ong 300 gr, en daarboven een staldeken van 350 gr. Hij heeft het overdag goed warm, maar 's avonds en 's nachts maar net goed.
Het hangt er ook vanaf of je paard een koukleum is.
Er zijn ook speciale borst en shoftbeschermers. Wat ook helpt, is zo'n dikke bandagesonderlap op de schoft leggen, dan de deken opleggen, en de onderlap terugleggen. Ik doe zo'n lap aan de borst, omdat mijn paard daar schuurplekken krijgt.
xxx

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 14:07

Ze is niet geschoren maar heeft ook geen echt dikke vacht.

Ze is met deken op geen koukleum maar als ik ga rijden is ze wel superfel als het kouder is en als de zon een beetje schijnt terwijl het koud is weer niet.
Dus denk dat dat door de kou komt..

Die borst en schoftbeschermer hoor ik zo'n rare verhalen over dus durf ik niet aan..

Ik heb er al een zadeldekje van heel dik bont onder het deken gelegt die ik vast had gemaakt met een dekensingel, maar die is gaan schuiven en zat dus te ver naar achteren.

Ik denk dat een onderlap dan ook gaat schuiven want het is echt een bewegelijk apardje die nog welles een flinke bok geeft in de wei en flink gaat racen dus of dat op de plaats blijft..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:09

zoals ik in je vorige topic (volgens mij was die ook van jou) al zei: koop een stuk schapenvacht en naai dat vast aan je deken

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 14:14

Er zit al eens tuk schapenvacht aan mijn deken van zichzelf maar daar schuurt het gewoon doorheen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:17

dat is waarschijnlijk van dat syntetische spul. koop nou maar gewoon een stuk echte schapenvacht van 20*30cm en naai dat eraan. werkt echt

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 14:24

Echt schapenvacht is dat te koop in een stoffenzaak ofzo?

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:31

je kan langs een boer gaan met schapen, die heeft vast wel wat!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 14:33

Nu ik eraan denk..wij hebben op stal nog een zak met wol liggen wat zo van het schaap afkomt maar alleen eraf is geschoren maar dat kun je volges mij niet makkelijk eraan naaien..is gewoon losse wol die we ooit bij de boer hebben gehaalt..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:41

Meestal helpt een goed passende deken dan allerlei verbouwtrucjes van de dekens. Een deken hoort niet op de schoft te trekken maar losjes over je paard te 'hangen'. Mijn paard heeft 3 dekens op en dit probleem nog nooit gehad, maar hij heeft dan ook dekens van Rambo/rhino en Weatherbeeta op liggen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 14:45

Het deken heeft vorig jaar niet getrokken toen zat het perfect alleen de laatste maand is het ineens gaan schuren..Als ik het op haar leg en vastmaakt zit het ook altijd goed en als ik het naar achtertrek blijft het ook liggen..maar op de 1 of andere manier haal ik mijn paard steeds weer uit de wei met het deken iets verschoven wat ik eerst echt nooit had..

Maar die 350+150 vinden jullie geen idee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:27

Ik had bij mijn paard (dat ook echt goeie dekens op heeft) ook, alleen zij krijgt een bobbel in de manenkam ipv een open plek... (als ik er een dikkere onderdeken onderleg).

Ik doe er nu zo'n stevige dubbelgevouwen bandagelap tussen en die blijft best heel aardig liggen.
Mijn paard loopt 's middags los en rolt er ook mee...

Mijn paard staat nu trouwens ook onder een 350 grams deken met daaronder een 150 grams deken, maar die is wel geschoren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:37

Het is bij ons nu boven nul, en dan zou ik het niet doen. Als ze te warm staan krijg je makkelijk warmte-uitslag ed, doordat ze gaan zweten onder de dekens.

Als je die schurende deken over een andere deken opdoet, heb je dik kans dat door de slechte pasvorm je alsnog weer een drukking krijgt, of de oude drukking weer openhaalt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:30

MelodyT,
een deken hoort gewoon niet te schuiven.
Dit is geloof ik nu al het 3e topic wat je hebt geopend n.a.v. die schurende deken.
Leg je er nu maar bij neer dat die deken òf niet meer past, òf uitgerekt is of whatever en hou dat ding van je paard af.
Ik heb 5 paarden, zo'n 40 dekens en ik heb er ook 2 van die dekens bij die gewoon niet goed liggen. Bij het opdoen ligt het nog netjes maar een paar uur later hangen ze achter de schoft en strak tegen de boeg. Die dekens moet je gewoon niet willen gebruiken.

Nu is de schoft van jouw paard beschadigt, als je zo nog even door gaat heb je er een ontsteking bij en dan ben je veel verder van huis.
Van het geld wat je dan kwijt bent aan antibiotica en dierenarts visites kan je een stel hèèl goede dekens kopen en dan heb ik het nog niet over het leed wat je je paard aan doet.
Ik zelf word al gek als er een scherp merkje in de kraag van een blouse zit te schuren, moet je voorstellen dat je paard dit ook heeft, maar dan tot bloedens toe.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:45

Sjuimpje,

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:52

Probeer een Lamicell deken, die heeft een kleine inham op de schoft om o.a. de manen te sparen, echt een aanrader!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:56

Sjuimpje, ik heb het ook al geprobeerd. Maar als jij al zegt dat dit haar derde topic is over deze deken is ze dus duidelijk niet van overtuigd. Jammer dat het paard dus de 'klos' is. Zie zo vaak paarden staan met dekens die schots en scheef liggen en allerlei drukplekken tot gevolg. Dat is pas zielig. Maar ja, Sjuimpje, wij zijn echte dekens 'mutsen' maar in iedergeval happy paarden met onze dekenwoede

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:20

Ik snap wel dat ik 'makkelijk l*llen' heb, tenminste, dat wordt mij vaak verweten omdat ik snel nieuwe en dure spullen koop. Ik moet er echter ook heel veel dingen voor laten om mij dat te kunnen permitteren.
En dan nog, als je er voor kiest om dekens te gebruiken, dan moet je het goed doen. Kan je dat niet betalen kweek dan gewoon een wintervacht en rij in de winter wat minder fanatiek.

Kitty1 schreef:
Probeer een Lamicell deken, die heeft een kleine inham op de schoft om o.a. de manen te sparen, echt een aanrader!

Een inham op de schoft lijkt mij het tegen gestelde effect te geven,
ik heb nu een Lamicell en die is juist extra hoog opgesneden die ligt dus nog ver voor de schoft en heeft een heel goede rugnaad er in.
zo blijven ook de manen heel, maar nog belangrijker: ook de schoft, schouder en boeg liggen vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:34

Van Pagony hebben ze een 400 grams deken voor 79 euro die een prima pasvorm heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:39

Pipo schreef:
Van Pagony hebben ze een 400 grams deken voor 79 euro die een prima pasvorm heeft.

Nou, ik zou zeggen dat is het proberen waard!

ben je in 1 x misschien van alle problemen af... Lachen

Wat voor dekens heb je nu dan?

Ik heb een nieuwe Dominick, die heeft een gladde binnenvoering en die ligt heel mooi los op de schouders en de schoft! OK dan!
Maar die was wel iets duurder...
(hij is ook wel waterdicht)

Ik heb ook een oudere, maar die ligt een stuk strakker op de schoft, heb ik een paar dagen als onderdeken gebruikt, maar dat lag dus dus ook niet lekker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:51

Tsja daar kom ik weer met mijn verkooppraatje voor Rambo, Rhino dekens. Mijn paardje, heeft een erg dun vachtje en een rottige pasvorm voor veel dekens. Ik heb erg veel dekens geprobeerd, alles zakte, schoof en schuurde alle kanten op. Totdat ik een Rhino deken kreeg van een vriendin van me. Deze deken is toch twee maten te groot, ziet eruit als een pyjama, voor mijn kleine paardje. Maar zit desondanks als gegoten. Schuurt niet, schuift niet. Ik heb geen bilkoorden nodig, want hij zal toch nooit gaan schuiven.
Oke, wel duur maar na zo´n deken wil je nooit meer een ander. Hoeft ook niet want ze zijn ook nog eens oersterk. Lachen Mijn advies koop zo´n deken, en je bent van een hoop problemen af.
500 gr. voor een paard met normale ongeschoren vacht vind ik op dit moment toch echt heel erg veel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:54

Toch zijn de Rhino/Rambo dekens ook niet heilig, ik ken iemand waarvan het paard ook met een kapotte schoft staat, onder een rhino...

Ik vind het zelf trouwens hele fijne dekens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:43

Het verschilt een beetje per paard, en is vooral een kwestie van uitproberen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 18:31

ik heb nu een WeatherBeeta Orica high besteld.

Comfortabele deken met halve hals.
Gevoerd met 360 grams polyfill en 1200D ripstop buitenmateriaal.
100% waterdicht en ademend.Voering van 210D nylon.Met
Kruissingels,loopsplitten voor optimale bewegingsvrijheid,
beenriemen,dubbele borstsluiting en staartflap.

En sorry dat ik er een paar topics aan vooraf heb moetne laten gaan maar ik wil wel zeker weten dat ze als ik iets voor haar koop ook iets goeds krijgt.