Is het angst of overbluffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Is het angst of overbluffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:08

Ik heb een apart paard. Iig, zo noemen stalgenoten het, ik ben er ondertussen aan gewent. Als je het verwacht, vind ze het niet eng, maar iets onbenulligs kan zó eng zijn. Terwijl ze er dan wel nieuwsgierig naar toe wil. Het is een merrie met een eigen karakter, nieuwsgierig maar toch ook eenkennig.
Buiten vind ze niks eng. Ze wil alleen niet voorop. Maar daar werken we aan, alleen we gaan niet zo naar buiten.
In de binnenbak is alleen iets eng als ze aan het werk is, uitstappend is niks eng, dus aanstelleritus Knipoog
Op de spuitplaats kan ze vreselijk zenuwachtig doen. Voetjes scheren ging eerst redelijk. Tondeuse was eng, maar met veel geduld lukte het.
Ze heeft alleen in september meerdere keren op de spuitplaats behandelingen gehad tegen schimmel, de dierenarts haar tanden gedaan, en de hoefsmid haar voor het eerst op ijzers gezet.
Sindsdien is ze alleen maar zenuwachtiger op de spuitplaats. Gewoon poetsen niks aan de hand, maar iets vreemds is meteen paniek. Krijg dus haar voetjes niet meer geschoren.
Alleen nou wou ik haar vorige maand laten scheren, iemand met veel ervaring gevonden en die had haar een spuit Tracking Gel gegeven, de Amerikaanse sedalin, alleen dan sterker, en de maximale dosis. Maar ze bleef klaarwakker.
Zodra ze het apperaat aanzette sprong ze naar voren. Toen zei die vrouw van het is geen angst, want dan springt ze niet naar me toe. Ze probeert echt te overbluffen.
Maar ze durfde het niet aan om te beginnen.
Met stalgenoot over gehad, die wou het wel doen maar dan moest ik eerst gewoon wat laten wennen aan die tondeuse. Want volgens hem was het geen angst maar puur overbluffen.
Maar zodra ik die aanzet begint ze naar achteren te trappen, te steigeren, naar voren te stormen. Ik moet dan met een zweep voorkomen dat ze niet door haar halster heen komt.
Totaal niet het paard wat ik ken, wat daar dan staat te stuiteren, en totaal niet mijn manier van aanpak.
Na 10 minuten staat ze eindelijk stil, totaal gespannen en veel belonen enz. Dit heb ik zo een week elke dag gedaan, maar elke dag begint ze precies het zelfde, merk geen voor uit gang, dat het echt nut heeft.

Wat is nou slim om te doen? Stug door te blijven oefenen met de tondeuse, haar laten gewennen aan het geluid, want het is echt puur het geluid. Iedere dag dat gevecht aan gaan en haar helemaal over de zeik hebben.
Of het laten voor wat het is?
Overigens heb ik verder nooit problemen met dat ze dominant is of niet luisterd ofzo. Naar mij toe een heel gewillig paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:11

Kun je haar op een andere plek dan in de spuitplaats doen?
en misschien een kalm pard bij haar in de buurt zetten? (Wel zo dat je er niet tussen geplet kan worden of een gevecht uitgelokt kan worden)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:18

Op de andere spuitplaats is het precies het zelfde verhaal. Maar op stal kan ik naar niet echt goed vast zetten. Dan durf ik niemand met een scheerapperaat naar binnen te sturen, te weinig ruimte om weg te springen Knipoog

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:19

Hoi Hoi!
Ik denk ook dat het verstandig is om het ergens anders te doen dan op de spuitplaats. Misschien heeft ze nare ervaringen in de spuitplaats en de tondeuse samen. Is ze ook zo met bijvoorbeeld afspuiten?

Je vertelde dat ze een paar keer behandeld is op de spuitplaats, kan ze daar geen nare ervaring van over hebben gehouden?

Ik denk dat het verstandig om zowieso nu even te wachten met het gebruik van de tondeuse, maar het over een weekje ofsow weer een keertje proberen. Probeer dit dan in een voor haar trouwe omgeving!

Veel succes ermee

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:19

Hoi Hoi!
Ik denk ook dat het verstandig is om het ergens anders te doen dan op de spuitplaats. Misschien heeft ze nare ervaringen in de spuitplaats en de tondeuse samen. Is ze ook zo met bijvoorbeeld afspuiten?

Je vertelde dat ze een paar keer behandeld is op de spuitplaats, kan ze daar geen nare ervaring van over hebben gehouden?

Ik denk dat het verstandig om zowieso nu even te wachten met het gebruik van de tondeuse, maar het over een weekje ofsow weer een keertje proberen. Probeer dit dan in een voor haar trouwe omgeving!

Veel succes ermee

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:21

Je kan haar misschien wel in de stal laten wennen aan het geluid. Ik denk dat je op dit moment nog helemaal niet moet denken aan scheren. Alleen haar laten wennen aan het geluid, dit kan je natuurlijk ook doen om je pony in de stal te laten staan en jijzelf buiten de stal te blijven

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:24

Ik denk dat je idd nog niet kunt gaan scheren dit jaar, als ze zo Mabel-achtig loopt te doen, is het gewoon niet echt veilig voor de scheerder Knipoog. Maar goed, dat had je zelf ook al door...
Ik vraag me alleen af hoe je haar het beste aan het scheerapparaat kan laten wennen. Ik vind het paard in stal, jij erbuiten en dan scheerapparaat aan, niet echt een goede oplossing. Dan zal ze wel allemaal rondjes gaan draaien in stal en zich ik weet-niet-hoe-gek maken in haar stal...

Maar ja... hoe dan wel Clown