Trekpaard Onder Het Zadel ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L4dYm

Trekpaard Onder Het Zadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 21:24

Hallo... Ik Heb Even Een Vraag... Weet Iemand Vanaf Hoe Oud Je Een Trekpaard Onder Het Zadel Mag DOen ??
Iemand Die Er Ervaring Mee Heeft Of Het Precies Weet ??
Reacties Zijn Welkom !!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:28

Gewoon met 3 jaar lijkt me. Waarom zou een trekpaard anders zijn?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:29

hoofdletters horen aan het begin van de zin, of bij een plaatsnaam of gewone naam.

volgends mij niet anders dan een "gewoon" paard, vanaf 3/3.5 is het verstandigst

tjlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:34

hey
bij de pensionstal waar wij staan met ons paardje staan ook 2 trekpaarden.
eentje daarvan is een merrie die is onder het tuig en onder hetz adel beleerd (welke leeftijd weet ik niet )
en haar veulen nu inmiddels 4 jaar is op 3,2 (om precies te zijn Haha! ) rustig ana beleerd onder het zadel en daarna voor de kar en hij leerde vrij snel en goed en echt een super lief beestje.
dus het kan naar mijn weten van 3 jarige leeftijd al.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:56

Zelfde leeftijd als anders, lijkt me.
Het zijn echt niet totaal andere wezens hoor Rolleyes

L4dYm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:57

Nou... Omdat een trekpaard een sterkere rug heeft, mag het misschien wel eerder dan 3 jaar ?? Dat wil ik graag even weten...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:05

Ik zou het lekker op 3 of 3,5 jaar houden.
Een trekpaard is dan wel groot, maar moet toch eerst sterk genoeg zijn.
Op z'n 3e beginnen met longeren om spieren op te bouwen, zo'n groot lijf heeft heel wat spiermassa nodig.

Khartoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:12

L4dYm schreef:
Nou... Omdat een trekpaard een sterkere rug heeft, mag het misschien wel eerder dan 3 jaar ?? Dat wil ik graag even weten...

het gaat erom of een paard al goed is gegroeid, dat zn spieren daar de kans voor krijgen Lachen Ik denk dat 3 3,5 net als bij andere paarden het verstandigste is. Veel succes!

L4dYm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:17

Heeft hier ook iemand zelf een trekpaard ?? Of die die beleerd heeft ??

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:32

Ik heb ook een keer een Belg ingereden. Best grappig Haha!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:43

Ik begin met 2jaar rustig aan met longeren en als ze 3 zijn dan rijd ik ze in....ze zijn niet minder dan andere paarden, ze doen er juist vaak langer over om helemaal goed uit te groeien. Daarnaast zijn ze zelf al zwaar en het gewicht op de gewrichten is al wat balast. Veel trekpaarden staan met 2 jaar al volledig in het werk, zijn ingereden en lopen voor de wagen.....en zijn dan ook met 6-7 jaar op! Ik heb zelfs al mafkezen gezien die met 1,5 jaar al een volledig beleerd paardje onder het zadel hadden Scheve mond
Micha is al wel zadelmak en loopt in het tuig, maar dat is puur om te wennen> er heeft nog geen kar etc achter gehangen!
3 jaar dus....

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:11

Laat je niet misleiden door hun grootte inderdaad. Zo'n Belg ziet er al anel groot en sterk uit, maar schijn bedriegt... Mijn mening is dat je paarden pas met 3 moet gaan beleren. 2 jaar en beginnen met longeren vind ik ook nog erg jong...

missjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:19

tja ik sta achter L4dym want een trekpaard is al erg sterk ook in zijn rug dus ik kan me haar vraag goed voorstellen!! longeren vind ik zeker met 2 jaar kunnen ze hebben vaak moeite met hun conditie dus ik vind het erg belangrijk dat dat goed opgebouwd word voor dat iemand er op gaat zitten

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:39

missjoy86 schreef:
tja ik sta achter L4dym want een trekpaard is al erg sterk ook in zijn rug dus ik kan me haar vraag goed voorstellen!! longeren vind ik zeker met 2 jaar kunnen ze hebben vaak moeite met hun conditie dus ik vind het erg belangrijk dat dat goed opgebouwd word voor dat iemand er op gaat zitten

Als je je trekpaard goed voert en niet te dik laat worden, dan hebben ze een uitstekende conditie! Die van mij ziet er misschien op het oog niet zo trekpaard-achtig uit......maar ze is gewoon in een uitstekende conditie, niet te dun en niet te dik! Ze kan heel erg goed lopen in iedergeval zonder al die overtollige kilootjes!
Rug van een trekpaard is niet minder sterk dan die van andere paarden.... ze kunnen wel meer trekken, maar een zitbelasting is er niet minder om!

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:17

Alet schreef:
Laat je niet misleiden door hun grootte inderdaad. Zo'n Belg ziet er al anel groot en sterk uit, maar schijn bedriegt... Mijn mening is dat je paarden pas met 3 moet gaan beleren. 2 jaar en beginnen met longeren vind ik ook nog erg jong...

Idd, ben ik het helemaal mee eens. Ze zien er wel sterk uit, maar een Belg is ook maar een paard. Imo is de rug van een Belg en die van een 'normaal' (rij-) paard hetzelfde.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:42

Longeren lijkt me een veeeeel grotere belasting voor zo'n zwaar paard dan er eens op gaan zitten.

L4dYm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 19:58

Ja... zo te horen verschillen de meningen nogal, maar dat is alleen maar positief zo kunnen we de verschillen (met voor- en nadelen) is bij elkaar gooien en op een oplossing komen... Reacties zijn nog altijd welkom !! Maar longeren..., dat moet zoiezo, aangezien je anders met de conditie in de knoop komt...
Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:00

Welnee, je gaat er toch niet gelijk uren mee rijden?
Beetje gehoorzaamheid bij brengen is genoeg hoor. Soms is het juist wel lekker als een paard niet zoveel conditie heeft Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:01

gewoon met de leeftijd van drie jaar hoor, net als ieder ander paard dus.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:03

Ik zou een zware koudbloed nooit longeren, je draait alle gewrichten in de soep.
Je kan hem beter bitwijs en stemcommando's leren aan lange lijnen: (gedeelte van het) tuig erop, lijnen eraan en lopen maar, lange rechte lijnen en ruime bochten, halt houden, voorwaarts en meteen stemcommando's erbij leren, daar heb je later onder het zadel profijt van.

Met lange lijnen werk kan je beginnen als ze 2-2 1/2 zijn, afhankelijk van hoe sterk ze zijn

Conditie bouw je op d.m.v. stappen niet door draven en galopperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:12

Gewoon lekker met 3 jaar beginnen! Zo'n beestje mag toch ook hoe groot dan ook zijn "jeugd" toch lekker rustig doorbgengen. Ik heb zelf een verzorg Ardennerhengst van 1.5 jaar, een superschat maar nu al groter dan mij! We spelen in de wei, we doen wedstrijdjes rennen, waterspelletjes spetteren met het water, enz enz en lekker poetsen!!! Hij is helemaal dol op dat getut! Ik moet nog even wachten maar later lijkt het me echt gaaf om buitenritten te maken met hem!

L4dYm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 20:18

smurf schreef:

Conditie bouw je op d.m.v. stappen niet door draven en galopperen

Met stappen... Met de andere van 4,5 zweet ie zich met alleen een uurtje stappen al kapot... Dan is het toch alleen maar beter veel met hem te stappen ?? Daarom leek het ons wel een goeg idee om Rosa (trekpaard van 1,5 te laten longeren... puur voor de conditie ??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:20

vraag maar na bij mensen die endurane rijden: eerst stappen, stappen en nog eens stappen en daarna pas interval training
Mijn zware koudbloed zweette zich helemaal kapot een poosje geleden, maar als je maar doorzet, merk je dat de conditie snel verbetert.
Nu is ie kreupel en zijn we weer terug aan het stappen, maar zijn conditie gaat er echt niet onder leiden hoor!

Longeren = rondjes lopen is in mijn ogen niet goed voor zware paarden

L4dYm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 20:25

Nee daar zit weer wat in... Zwaar is ze cker !! even foto: Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:27