Kribbebijten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Kribbebijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 19:26

Ik heb even via de zoekfunctie gezocht maar ik kon niet echt een antwoord op mijn vraag vinden.
Wie weet wat de 'verschijnselen' van kribbebijten zijn? Ik denk, of eigenlijk weet ik het wel zeker maar wil het nog graag even nalezen, dat Racer kribbebijt.
Dit heeft hij altijd al gedaan, maar wist ik veel dat het kribbebijten was Haha! . Aan zijn (ijzeren) voerbak, aan de ijzeren rand om zijn boxdeur, aan de ijzeren poetspaal, overal moet hij in bijten. Tenminste, als het ijzer is.
Zuigen erbij doet hij niet, het is dus enkel het bijten.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 14:10

niemand? Verward

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:11

probeer google eens, misschien dat je daar meer kan vinden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:59

Is het niet zo dat hij aan ijzer likt omdat hij een mineralentekort heeft? Omdat je schrijft dat hij specifiek op ijzer bijt...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:13

Dit is wat ik kon vinden op internet. Er staat genoeg over.. Dus ff googlen voor meer info lijkt me een goede optie!

Wat is het?
Kribbebijten is een stalondeugd. Het paard bijt in de staldeur, de muur, of de voerbak. Het ontstaat uit verveling of frustratie, behalve dat de stal er aardig aangaat, kan het ook gevaarlijk zijn, omdat het paard bijvoorbeeld splinters naar binnen kan krijgen.

Wat kun je eraan doen?
Je kunt een metalen strip op de staldeur zetten, en je hebt er speciale middeltjes voor die erg vies smaken, maar niet giftig zijn. Probeer het gedrag te doorbreken door je pony veel te doen te geven op stal en hem veel in de wei te zetten.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:53

Mijn eerste rijpony (Beyaard) was een echte kribbebijter. Hij was waarschijnlijk al een jaar of twintig toen hij bij ons kwam, dus afleren had geen zin meer. Hij zette zijn tanden overal op, of dat nu hout of metaal was.

Waarom hij er ooit mee begonnen is weet ik niet, maar de andere pony`s in de stal namen het iig niet over. Een luchtzuigband hielp bij hem niet, omdat hij niet echt een luchtzuiger was, maar vooral een kribbebijter.

We zorgden ervoor dat hij geen hout in z`n stal had ivm splinters.

Het enige nadeel voor hem was dat zijn gebit nogal slecht was (de oudste paardenprofjes konden zijn leeftijd daardoor niet exact peilen), maar tijdens het eten had hij daar geen hinder van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:55

Een kribbebijter zuigt doorgaans lucht. Als je paard geen lucht zuigt is het geen kribbebijter. Wees blij dat je paard alleen zijn tanden in bepaalde dingen zet, en er niet bij luchtzuigt. Mijn merrie doet het ook, maar alleen maar na het eten. Het kan overmatige slijtage aan de tanden geven, maar verder zie ik geen problemen als ze er niet tegelijkertijd lucht bij zuigen.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:59

mijn paard vreet hout op
wat ik ook probeer in krijg hem er niet vanaf
ik wordt er heel moedeloos van
mijn hek stal palen opstal gaat alles eraan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:01

Als je hem eens een paar takken gaf waar hij echt aan mag knagen?
Voor de rest zou ik toch even kijken of hij niet een tekort ergens aan heeft. En of hij zich niet loopt te vervelen en daardoor overal aan gaat zitten knagen...

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:18

mijn verzorgpony deed dat ook.. volgens mij doen ze dat uit verveling en kunnen er koliek van krijgen...

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:35

mijn paard verveeld zich ook heel erg
ben ookal druk oopzoek naar een bijrijdster die hem vaker dan 2x in de week wil rijden
maar zo makkelijk is dat niet te vinden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:38

Die van mij deed het heel erg, op zijn vorige stal stond er een heel mooi houten hek Haha! Nu we op de nieuwe stal staan, doet hij het enkel nog als hij heeft gegeten, terwijl hij er nu minder uit komt dan eerst.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:45

de mijne heeft het ook noit gedaan
maar sinds ik rugklachten heb
en hij dus vaker stilstaat doet hij het