Afspenen -> Opgezette uier en invallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Afspenen -> Opgezette uier en invallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:07

Morris wordt op dit moment afgespeend (sinds gisteren zijn ze gescheiden)

Nu heeft In een heel dikke uier, keihard, op zich logisch...

Maar ze is ook ineens helemaal ingevallen bij haar flanken...is dat ook normaal bij het afspenen?

Thanks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:34

*kick* :S

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:39

Het kan zijn dat ze veel pijn heeft aan haar uier. Daardoor houdt ze misschien haar flanken strak gespannen. Heb je het afspenen wel afgebouwd? Zodat ze niet in een keer zonder elkaar zijn. Toen ik begon met afspenen sliepen ze s'nachts apart en overdag weer samen en dat steeds langer laten duren zodat de melkproductie terug gaat en je minder gaat voeren aan brokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:40

Seventje schreef:
Het kan zijn dat ze veel pijn heeft aan haar uier. Daardoor houdt ze misschien haar flanken strak gespannen. Heb je het afspenen wel afgebouwd? Zodat ze niet in een keer zonder elkaar zijn. Toen ik begon met afspenen sliepen ze s'nachts apart en overdag weer samen en dat steeds langer laten duren zodat de melkproductie terug gaat en je minder gaat voeren aan brokken.

Ik zorg niet voor het afspenen, maar als het goed is speent hij haar in 1x af,zonder tussenpozen. Is niet goed zeker?

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:44

Het is voor de merrie niet zo aardig omdat er dan niets is afgebouwd en zij kan er niks aan doen dat haar uier volstaat en het niet geleegd kan worden door het veulen dat normaal gesproken drinkt. Er zijn veel mensen die het zo doen maar ik zelf deed het niet zo.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:44

Ik zou je aanraden regelmatig met de merrie te lopen zodat de druk op het uier minder wordt.
Ook afspuiten ben ik een voorstander van, geeft ook verlichting.
Je kan haar op wat meer eiwitarm hooi zetten, maar ondanks dat ze ingevallen is zou ik voorzichtig zijn met krachtvoer, dit houd de melkproductie ook wat langer in stand.

Ik zou het veulen persoonlijk overdags niet weer bij elkaar zetten, het uier loopt op het moment dat je het veulen er weer af haalt weer op en dus heeft de merrie elke avond een pijnlijk vol uier en smorgens gaat het veulen er pas weer aan drinken en geeft het weer wat verlichting.
Het uierindrogen gaa hierdoor veel langer duren en geeft meer kans op uierontsteking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:48

nadezda schreef:
Ik zou je aanraden regelmatig met de merrie te lopen zodat de druk op het uier minder wordt.
Ook afspuiten ben ik een voorstander van, geeft ook verlichting.
Je kan haar op wat meer eiwitarm hooi zetten, maar ondanks dat ze ingevallen is zou ik voorzichtig zijn met krachtvoer, dit houd de melkproductie ook wat langer in stand.

Ik zou het veulen persoonlijk overdags niet weer bij elkaar zetten, het uier loopt op het moment dat je het veulen er weer af haalt weer op en dus heeft de merrie elke avond een pijnlijk vol uier en smorgens gaat het veulen er pas weer aan drinken en geeft het weer wat verlichting.
Het uierindrogen gaa hierdoor veel langer duren en geeft meer kans op uierontsteking.

Overdag staat zij op stal en het veulen buiten en 's-nachts omgekeerd.

Ze krijgt nu geen brok meer en ook is er wat beperking in het hooi. Maar ik ga nu weer kijken en hoe het dan gaat.

Gister met haar wezen lopen een stukje.

Dus het gaat wel normaal?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:18

helemaal normaal dat ze invalt vind ik het niet, maar het is even niet anders.
Het is ook niet mijn manier om 1 keer af te spenen, ik heb ze nog dag en nacht bij elkaar staan en de merrie geeft al aanzienlijk minder melk, omdat het veulen veel minder drinkt.
Maar ik heb het dit voorjaar wel moeten doen, omdat ik een veulen verloor (pleegveulen overleed na een week). We hebben heel veel (echt een paar uur op een dag) gewandeld en ik spoot het 3 keer per dag met een zachte straal af. Binnen een week was ze weer helemaal droog. Als je er nu de tijd voor neemt, ben je er zo weer vanaf.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:45

Ik wil je niet laten schrikken, maar onze merrie heeft onlangs uierontsteking gehad, waardoor de uier hard werd en de merrie nogal inviel (van de ene op de andere dag was ze zo ongeveer gehalveerd).

Maar als ze uierontsteking zou hebben zou je het wel merken: de temperatuur is dan te hoog, het paard is lusteloos en het uier keihard. Bovendien kreeg onze merrie het niet van het afspenen, maar toen het veulen er gewoon nog bij liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:17

Uums schreef:
Ik wil je niet laten schrikken, maar onze merrie heeft onlangs uierontsteking gehad, waardoor de uier hard werd en de merrie nogal inviel (van de ene op de andere dag was ze zo ongeveer gehalveerd).

Maar als ze uierontsteking zou hebben zou je het wel merken: de temperatuur is dan te hoog, het paard is lusteloos en het uier keihard. Bovendien kreeg onze merrie het niet van het afspenen, maar toen het veulen er gewoon nog bij liep.

Vandaag was het een heel stuk minder, eigenlijk gewoon normaal.

Ze is levendig, attent en wel vrolijk, gister wat minder,want toen deed het ook pijn.

Het gaat dus al een stuk beter, thanks voor de antwoorden!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:40

O gelukkig joh! Ik wens het ook zeker niemand toe hoor, maar de twee kenmerken die je opnoemde waren wel net twee van de vele symptomen van uierontsteking.