TimeOut Reizen, iemand ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

TimeOut Reizen, iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 18:06

Ik heb dit weekend dus de nieuwe gids van TimeOut Reizen binnengekregen, en een aantal hele leuke reizen gezien. Via de zoekmachine heb ik al het één en ander aan info gevonden, zo las ik dat het over het algemeen goed geregeld is

Ik vraag me nu dus alleen af, hoe je goed kunt beoordelen of iemand een gevorderde of halfgevorderde ruiter is. Mijn vriendin en ik hebben een reis op het oog waarbij je een gevorderde ruiter moet zijn. Dit is wat ze bij TimeOut reizen verstaan onder ruiters:

Beginner: heeft nog nooit gereden of hooguit enkele lessen gehad in stap en evt. draf.
Halfgevorderd: kan stappen, draven en de arbeidsgalop uitzitten, heeft evt. ook enkele buitenritten gemaakt op eenvoudige terreinen.
Gevorderd: rijdt al enige jaren en beheerst alle gangen zonder problemen, is ook bekend met buitenritten op moeilijker begaanbaar terrein, beschikt over een goede lichamelijke conditie en is gewend langere tijd in het zadel te zitten, kan ook temperamentvollere paarden berijden, is in staat (eenvoudige) sprongen te maken.
Vergevorderd: beheerst alle gangen zonder problemen op bijna elk type paard en weet de verschillende terreinen te berijden, beschikt over een zeer goede lichamelijke conditie en is gewend langere tijd aaneengesloten in het zadel te zitten, kan ook springen.

Nu vraag ik me af; ben ik een gevorderde ruiter of halfgevorderde ruiter. Ik rijdt al ruim 8 jaar, waarvan 6 jaar manegelessen en daarna verzorgpaarden, waarvan 1 jonge, eigenwijze haflinger. Ook beheers ik alle gangen en kan ik springen. Mijn conditie is niet super, maar meerdere uren in het zadel zitten is geen probleem. En wat bedoelen ze met buitenritten op moeilijker begaanbaar terrein"? Ik heb op het strand gereden, in het bos, maar verder geen andere terreinen (heb nu eenmaal geen gebergte voor de deur liggen Haha! ).

Wat zijn jullie adviezen en ervaringen? Toch eerst maar een halfgevorderde-reis maken, of het er gewoon op wagen?
Dit staat er in de gids over de reis

De volgende dagen maakt u lange tochten (ca. 5 uur per dag) door het Drents Friese Wold, met onderweg een uitgebreide pauze met picknick. U dient een gevorderde ruiter te zijn met een goede conditie, maar u hoeft geen ervaring in het western rijden te hebben.

Wie o wie weet het Lachen

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:21

Ik ben een keer met 3 vriendinnen via Time Out reizen naar de Ardennen gegaan. De boeking verliep prima. Volgens mij hadden we aan gegeven dat we gevorderd waren. We rijden allemaal meerdere jaren, de meeste ook eigen paard.

Mijn ervaring is dat ze weinig rekening hielden met het niveau. Maar dat ligt volgens mij meer aan de accommodatie waar je heen gaat. Ze vroeg ons alleen of iemand angstig was of niet.
Wij werden op de meest rare beesten gezet. We gingen al stuiterend van het terrein. Achteraf bleek dat het paard waar ik op zat nog nooit mee was geweest met een dagtocht.
Maar hier kon Time Out niks aan doen.. Zij zullen het vast wel door gegeven hebben.

Ik zou eerder halfgevorderd aangeven.

Xavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:01

Ik ben via Time Out reizen met 2 vriendinnen naar La Lambree in België geweest. Daar moest je ook een gevorderde ruiter voor zijn. Wij hebben ritten gemaakt van 5 uur per dag. Er zaten stukken rengalop bij en soms moesten we echt steile hellingen op en af, door het water enz. Enige rijervaring was hier dus ook wel nodig. Ik had echter ook geen ervaring met buitenritten op moeilijk begaanbaar terrein. Wij rijden wel allemaal meerdere jaren en ik heb zelf een eigen paard.

Misschien kun je inderdaad beter eerst met een rit voor halfgevorderde ruiters meegaan. Je zou het ook even aan een medewerker van Time Out kunnen voorleggen.

De reis was verder trouwens goed geregeld!! Wij waren heel tevreden en hebben en leuke vakantie gehad.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:58

Ben ook wezen kijken op de drunense duinen, dat was echt 3keer niks
De paarden stonden in stands gemaakt van dranghekken!!!???

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:26

Ik denk dat als je gewoon in nederland (drents-fries wold) blijft, je jezelf wel tot gevorderde ruiter mag rekenen, dan zal je niet een heel ander terrein tegenkomen als waar je nu rijdt.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je bv naar de Pyreneeën jezelf dan als half-gevorderde zou moeten zien, da's natuurlijk wel een compleet ander terrein.

Maar als je zitvlees het 5 uur uithoud, zou je de rit in Drent-Fries Wold wel aan moeten kunnen.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:10

Hay ik ben al enkele keren op reis geweest !
De eerste keer ben ik naar Tertry gegaan, een frans dorpje met micro-klimaat, paardjes die veel gewoon zijn en ritten van 25-50 km lang, je kan er rijden, mennen, en vele na-activiteiten, dit kan je doen met een groep of met je eigen paarden.
Ook al naar ranch geweest in Amerika, dat was super!!! Je gaat mee "hoeden" en dat is fijn als dressuurruiter want je bent het niet gewoon om "westernstyle" te rijden!!!
Ten derde op Safari geweest in Afrika, dat was ongelooflijk fantastisch adembenemend, en het wauwste" dat ik ooit heb gedaan!!!!!!!!!!!!
En ik weet niet of het via time-out was want mn vader boekt de reizen Haha!!
pb me maar voor vragen!!