Ik vraag me nu dus alleen af, hoe je goed kunt beoordelen of iemand een gevorderde of halfgevorderde ruiter is. Mijn vriendin en ik hebben een reis op het oog waarbij je een gevorderde ruiter moet zijn. Dit is wat ze bij TimeOut reizen verstaan onder ruiters:
Beginner: heeft nog nooit gereden of hooguit enkele lessen gehad in stap en evt. draf.
Halfgevorderd: kan stappen, draven en de arbeidsgalop uitzitten, heeft evt. ook enkele buitenritten gemaakt op eenvoudige terreinen.
Gevorderd: rijdt al enige jaren en beheerst alle gangen zonder problemen, is ook bekend met buitenritten op moeilijker begaanbaar terrein, beschikt over een goede lichamelijke conditie en is gewend langere tijd in het zadel te zitten, kan ook temperamentvollere paarden berijden, is in staat (eenvoudige) sprongen te maken.
Vergevorderd: beheerst alle gangen zonder problemen op bijna elk type paard en weet de verschillende terreinen te berijden, beschikt over een zeer goede lichamelijke conditie en is gewend langere tijd aaneengesloten in het zadel te zitten, kan ook springen.
Nu vraag ik me af; ben ik een gevorderde ruiter of halfgevorderde ruiter. Ik rijdt al ruim 8 jaar, waarvan 6 jaar manegelessen en daarna verzorgpaarden, waarvan 1 jonge, eigenwijze haflinger. Ook beheers ik alle gangen en kan ik springen. Mijn conditie is niet super, maar meerdere uren in het zadel zitten is geen probleem. En wat bedoelen ze met buitenritten op moeilijker begaanbaar terrein"? Ik heb op het strand gereden, in het bos, maar verder geen andere terreinen (heb nu eenmaal geen gebergte voor de deur liggen
). Wat zijn jullie adviezen en ervaringen? Toch eerst maar een halfgevorderde-reis maken, of het er gewoon op wagen?
Dit staat er in de gids over de reis
De volgende dagen maakt u lange tochten (ca. 5 uur per dag) door het Drents Friese Wold, met onderweg een uitgebreide pauze met picknick. U dient een gevorderde ruiter te zijn met een goede conditie, maar u hoeft geen ervaring in het western rijden te hebben.
Wie o wie weet het