Veilig paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puck2

Veilig paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:24

Hallo,

Wat vinden jullie dat er nog moet gebeuren als je kijkt naar de veiligheid van het paardrijden? Heeft de manege waar jij rijdt een veiligheidscertificaat?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:28

Onze manege heeft geen veiligheidscertificaat omdat we geen FNRS manege zijn. Maar het is wel verplicht om met een goedekeurde cap in de les te rijden.
Waar ik me echt over kan verbazen is dat sommige mensen zonder cap over de weg gaan rijden. Stel je voor dat je met je kop op het asfalt valt... Hier krijg ik misschien veel boze gezichten om, maar dat kan me niks schelen. Ik vind eigelijk dat ze voor ruiters de cap verplicht moeten stellen op de openbare weg, net als de helm op een scooter.

Puck2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:31

Maar een veiligheidscertificaat is niet alleen voor FNRS maneges. Tegenwoordig kunnen ook KNHS verenigingen een veiligheidscertificaat aanvragen!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:32

Ik ben het qua op de weg rijden wel met Anouar15 eens. Op de weg zou de cap naar mijn mening verplicht moeten zijn...

Bij ons op stal is de cap verplicht tot je 18 bent, maar veel van de mensen onder de 18 dragen hem gewoon niet en daar wordt eigenlijk ook niets van gezegd. Zo heb je dus nog niets aan die regels...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:36

Puck2 schreef:
Maar een veiligheidscertificaat is niet alleen voor FNRS maneges. Tegenwoordig kunnen ook KNHS verenigingen een veiligheidscertificaat aanvragen!

Oh dat wist ik niet. Maar de manege voldoet ook niet echt hoor, alleen de caps dan. Het harnachent enzo is zo gammel als wat.

Puck2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:44

In Nederland zijn ook nog maar 15 KNHS aangesloten verenigingen die zo'n certificaat hebben. Dit zullen er in de toekomst wel meer gaan worden, want ze willen het zo gaan regelen dat als je geen certificaat hebt mag je geen wedstrijden meer organiseren. En op den duur kun je geen verzekering meer afsluiten, omdat verzekeraars dit in hun regels willen opnemen!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:46

Ik vind het een goeie regels als dat er zou komen. Dat op de openbare weg veiligheids cap verplicht is. Ik ga ook zo snel mogelijk weer een cap kopen. Ik voel me veel veiliger op een paardenrug met een cap op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:50

Veilig paardrijden bestaat volgens mij voor 99 procent uit weten waar je mee bezig bent en rijkunst, niet uit het al dan niet dragen van een veiligheidshelm. Die gaat namelijk pas zijn werk doen, na het ontstaan van een onveilige situatie. Net als dat een autogordel je niet beschermt tegen het krijgen van een ongeluk, beschermt een cap je niet tegen een val (wel tegen eventueel hersenletsel, natuurlijk, maar daar doel ik nu even niet op).

Om de vergelijking met een auto even in stand te houden. Wat doe je als je in het verkeer zo min mogelijk kans wilt hebben op een ongeluk? Juist ja, opletten, opletten en nog eens opletten. Maar overdreven voorzichtigheid is in het verkeer ook niet gewenst. Als je onderweg tig keer onnodig op je rem trapt, maak je grote kans om door achteropkomend verkeer geschept te worden.

Kort samengevat: in het verkeer moet je zeer alert en besluitvaardig zijn, om zo min mogelijk kans op ongelukken te hebben. Daarnaast moet je beschikken over het vermogen om de auto te besturen/onder controle te houden.

Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor veiligheid met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:52

felicity schreef:
Ik vind het een goeie regels als dat er zou komen. Dat op de openbare weg veiligheids cap verplicht is. Ik ga ook zo snel mogelijk weer een cap kopen. Ik voel me veel veiliger op een paardenrug met een cap op.

Grappig, ik dus juist weer niet. Op de een of andere manier koppelen mijn hersenen een cap aan gevaarlijke situaties.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:55

CCCCorine schreef:
Grappig, ik dus juist weer niet. Op de een of andere manier koppelen mijn hersenen een cap aan gevaarlijke situaties.

Heel stom maar als ik een cap draag durf ik een paard aan te pakken. Als ik zonder cap rij durf ik dat niet. Ben bang dan dat ik eraf van ofzo. Heel vreemd.

SarahB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:57

Ik voel me ook véél veiliger met een cap op. Ook gewoon in de piste enzo.
Dit is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind dat een cap op de weg toch verplicht moet worden. Een vriendin van me kende namelijk een meisje, dat met haar hoofd op het asfalt is gevallen en die op slag dood was Verdrietig, dan ga je wel even nadenken...

Natuurlijk heeft veiligheid ook veel te maken met weten wat je doet... Ik blijf toch altijd voorzichtig Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:24

Maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Hoe goed je ook rijd Haha!