Scheren of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orica

Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:27

Haha!
Hallo, ik heb een vraagje. Mijn Merrie is na een halfuurtje rijden in een binnenbak al kletsnat, zonder dat we nou echt gewerkt hebben. Ze zit erg dik in haar haar, maar we rijden ook buiten met haar.
We overwegen nu om haar te laten scheren, jachtmodel of helemaal, wie weet hier meer over. Wat zijn de risico's als je geheel scheert? en moet je een dikkere deken gebruiken?

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:38

als je gaat scheren moet je paard idd een dikkere deken op.
want het risico dat je paard verkouden word is veel groter.
de vraag is rij je veel met je paardje?
zo jah dan is scheren een optie;)

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:06

Ik heb besloten het niet te doen. Mijn pony zit ook nog niet zo heel erg dik in haar vacht. Je kan dit voor komen door wat sneller na de zomer een deken op te doen en langzaamaan de dekendikte opvoeren naar mate het kouder wordt zodat ze niet een nog dikkere vacht gaan aanmaken.

orica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 16:00

mikolaiki schreef:
als je gaat scheren moet je paard idd een dikkere deken op.
want het risico dat je paard verkouden word is veel groter.
de vraag is rij je veel met je paardje?
zo jah dan is scheren een optie;)

ik rij inderdaad dagelijks, dus misschien is een jachtmodel een optie=

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:15

Jachtmodel lijkt me in dat geval idd geen slechte oplossing.
Moet er wel bij zeggen dat ik het persoonlijk erg lelijk vind, maarja je doet het natuurlijk ook niet voor de mooiigheid Haha! (wat een woord Scheve mond)

Mijn eigen paard zit gelukkig nog heel dun in de vacht, ben heel vroeg met dekens begonnen, maarja dat werkt ook niet bij ieder paard..

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:18

Ik heb mijn paardjes onlangs laten scheren in een soort van dekenmodel (omdat ik buiten op mijn wei moet kunnen blijven rijden)
Ik rij ze niet dagelijks. Ik ondervind momenteel alleen maar de voordelen ervan; niet meer zweten, frisser tijdens het rijden, sneller op adem,... en ze staan overdag op de wei netjes ingepakt en vanaf vier uur terug op stal( dikke winterdeken plus Bucas Smartex Rain) Ik leg er enkel nog een fleece onder bij mijn pony als het rond het vriespunt zit (de andere is twee weken eerder geschoren) kheb wel even een foto van het model.
Afbeelding

orica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 16:19

Mariek87 schreef:
Jachtmodel lijkt me in dat geval idd geen slechte oplossing.
Moet er wel bij zeggen dat ik het persoonlijk erg lelijk vind, maarja je doet het natuurlijk ook niet voor de mooiigheid Haha! (wat een woord Scheve mond)

Mijn eigen paard zit gelukkig nog heel dun in de vacht, ben heel vroeg met dekens begonnen, maarja dat werkt ook niet bij ieder paard..

Vindt zelf het jachtmodel ook niet mooi, maar ja gezondheid en fitheid van het paard gaan voor. Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:35

Staat je paard veel buiten?

Ik denk dat het jachtmodel voor jouw paard ook heel functioneel zou zijn idd.. Mooi is wat anders, maar idd.. daar scheren we niet voor Knipoog. Wat ga je doen?

orica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 20:30

ga alles overwegen. Je hoort het wel:-)

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:45

Ik heb mijn pony ook 2 jaar geschoren met dat maffe jachtmodel. Ik was er heel erg blij mee, hij kon veeeeeel beter z'n warmte kwijt en hij had dan ook veel meer energie met rijden. Alleen een dikkere deken erop gelegd (ik was toch wel vroeg begonnen met dekens, maar dat had geen effect) en dat ging super.

Ik heb zelfs deze zomer m'n pony nog helemaal geschoren! Hij had nog zoveel vacht en was zo verschrikkelijk nat steeds dat ik hem helemaal kaal heb gemaakt. Moet zeggen dat hij daardoor deze winter zo'n korte vacht heeft gekregen dat hij nu niet hoeft. Joepie! Het kriebelt altijd zo, overal die haartjes tijdens het scheren..... Tong uitsteken

Eén tip: heb je hem geschoren, meteen na het scheren van die oliedoekjes over z'n velletje heen halen om alle kleine haartjes van je pony af te krijgen! Die vindt dat ook niet fijn al die kriebellende haartjes Knipoog

Succes!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:36

Hey erica, ben benieuwd of Jolientje geschoren is als ik haar morgen kom rijden. Het zou wel mooi zijn! Iemand vroeg trouwens of haar paard vaak buitenstaat, maar dat staat ze nooit omdat daar geen mogelijkheid toe is op de manege waar Jolien staat...

orica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:41

hey sjors jij rijdt toch donderdag? Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:59

Srry btje offtopic maar ik had een vraagje ;
mijn pony word morgen! geschoren , maar moet ik dan zon 'zadeldekje' erop laten scheren? en zon driehoekje bij de staart ? Wat is het nut hiervoor ? thnx!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:11

Een zadeldekje laten staan voorkomt schuurplekker van het zadel.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:31

Maar al doe je dat dus niet , is het dan een feit dat ze schuurplekken krijgt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:38

Soraya92 schreef:
Maar al doe je dat dus niet , is het dan een feit dat ze schuurplekken krijgt ?

Een feit is het niet, maar de kans is wel heel veel groter. Je kunt ook gewoon een ovaal laten staan (als een gelpad). Vind ik een stuk netter en beschermt ook goed tegen schuurplekken.

Het driehoekje bij de staart is om de staart goed te doen uitkomen. Als je dit driehoekje weglaat is het namelijk pas een vreemd gezicht.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:12

Okeej! bedankt! Ik bedoelde ook zon gelpad figuur Knipoog Haha! !

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:42

Jolien is al geschoren in het jachtmodel, heb haar namelijk zelf vastgehouden Haha!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:00

Ik heb Soraya ook laten scheren , voor haar de eerste keer en ze was super braaf! Bij haar lichaam stond ze helemaal stil , maar bij haar hoofd & oren was het iets minder leuk , dus met praam om en hulp van een staljongen is het toch gelukt! Ik ben trots op mn kleintje!

orica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 11:00

Jolien is keurig geschoren. Hoewel ik zelf niet zo van jachtmodel hou, staat het haar prima. Bovendien is ze een stuk minder snel bezweet tijdens de arbeid en is ze binnen 10 minuten op stal (onder zweetdekentje) weer droog.
Prima oplossing dus OK dan!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:08

Inderdaad, het heeft even geduurd, maar ze is nu eindelijk geschoren!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:15

Mijn paard is in jachtmodel geschoren Bloos .
Ik twijfelde in het begin ook heel erg, maar diegene die ze scheerde zei dat jachtmodel heel goed is en dat de paarden beter beschermd worden. Hij zei ook dat het best wel mooi was als je er aan wende. Dus nu vind ik het echt niet meer zo erg als in het begin, eigenlijk staat ze er nog mee zegt iedereen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:19

Soraya92 schreef:
Ik heb Soraya ook laten scheren , voor haar de eerste keer en ze was super braaf! Bij haar lichaam stond ze helemaal stil , maar bij haar hoofd & oren was het iets minder leuk , dus met praam om en hulp van een staljongen is het toch gelukt! Ik ben trots op mn kleintje!

Bij mij was ze ook zo!!! Alleen ging het met de praam alleen voor haar hoofd en oren. Het was ook de eerste keer dat ze geschoren was en ik was ook echt trots Bloos

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:03

Mijn pony is helemaal geschoren. Hij is heel erg braaf met scheren dus hij kon helemaal zonder praam. Hij zit nu zo mooi in z'n velletje.
Ik wil nog even een ding zeggen, als je wilt scheren moet je dat eigenlijk niet na eind november doen, anders heb je veel kans dat ze slecht in de zomervacht komen te zitten.