Ik vraag me af wat het verschil is tussen een enkel gebroken trens en een dubbelgebroken trens. heb wel gekeken bij divoza, maar vind dat een beetje vaag omschreven.
ik ben hier benieuwd naar omdat mijn paard een hele gevoelige mond heeft! misschien weten jullie hier een ander bit voor!
wie kan mij helpen!
sas00
Geplaatst: 06-12-04 13:53
Een dubbelgebroken trens is iets zachter doordat het midden stuk niet tegen het gehemelte aan komt maar op de tong drukt. Het op de tong drukken kan een voordeel zijn omdat veel paarden dan wat lager gaan lopen. Bij een enkel gebroken trens is dit andersom.
Maar vergeet niet dat het er vooral mee te maken heeft hoe de ruiter met de teugels te werk gaat
Lusitana
Geplaatst: 06-12-04 14:21
Een enkel gebroken trens drukt ook meer op de lagen en knijpt. een dubbelgebroken trens rust meer op de tong dus minder op de lagen en niet tegen het verhemelte. En inderdaad, het zijn de handen van de ruiter die bepalen hoe pijnlijk een bit is. Als je gaat zagen met een "vriendelijk" bit doet het veel meer pijn dan als je met licht contact met een pelham rijdt, om maar wat te noemen.
Dela
Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-04 16:37
uhm voor zover ik weet heb ik een rustige hand, maar met springen kan ik wel eens een zware ophouding maken! maar niet de hele tijd!
NTuinenburg
Geplaatst: 06-12-04 16:53
ik, vind zelf een dubbelgebroken trens lekkerder rijden, en is ook zachter in de mond werd mij verteld... meer weet ik er niet vanaf...
xxx naomi
andrea16
Geplaatst: 06-12-04 16:59
Ik heb een paard dat nogal fel is met springen. Ik heb al heel wat bitten geprobeert, maar ik rij haar nu op een dubbelgebroken watertrens en hier loopt ze echt veel beter op! Ze ontspant veel sneller en beter waardoor ze makkelijker te rijden is. Dit komt ook wel doordat ik haar veel dressuurmatiger train nu het SGW-seizoen afgelopen is, maar het bit heeft er ook een groot aandeel in gehad
sas00
Geplaatst: 06-12-04 18:43
Mijn paard wil altijd net iets te graag en kijkt of keek daarbij het liefst naar de sterren. Nu rij ik met een dubbelgebroken trens, tuurlijk wil ze nog altijd te graag maar ik heb haar veel makkelijker terug... gewoon omdat ze veel meer ontspant.
Solitair
Geplaatst: 06-12-04 21:38
ik heb ook een dubbel gebroken bid van k&k. het makkelijke dr van is dat ze makkelijker nagevelijk zijn. ik heb een bid van een andere stof en schuimen daardoor meer op het bid. een dubbelgebroken bid heeft als de delen waar die 'gebroken' is een tussenstukje en dat doet minder pijn dan een enkel gebroken bid als je druk op de teugels hebt staan.
Dela
Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-04 23:45
oke, ik denk dat ik nu wel genoeg weet. ik denk dat ik het maar eens moet proberen met een dubbelgebroken bit. rij nu met een enkel gebroken, maar mevrouw is zeer opstandig, terwijl mij bijrij paardje daar geen last van heeft. en beide paarden rij ik op dezelfde manier. iedereen bedankt voor t even uitleggen van het verschil!