Bij keuring iets over het hoofd gezien wat doen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misses

Bij keuring iets over het hoofd gezien wat doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 09:43

Ik heb mijn paard nog niet zo gek lang. Voor dat ik hem kocht heb ik hem gereden 2 maal en gepoetst. Met heb uitkrabben van een achterhoef overstrekte hij hem heel raar. Maar ik dacht die komt net van stal af dus hij zal wel stijf zijn. Ik voor de zekerheid toch maar op bokt gezet want ik denk misschien is het wel iets. Er waren er meerdere die zeiden dat het een krampentrekker kon zijn maar het paard er niet op afgekeurd kon worden. Hij is geoedgekeurt zonder opmerking.

Nu heeft hij een paar dagen nadat ik hem kreeg (slechts 2 maal kunnen rijden) door omstandigheden een maand boxrust gehad en ben ik pas 2 maanden weer aan het rijden. Nu met rijden dacht ik dat hij nog slap was want als ik een volte inzet schiet af en toe zijn achterbeen onder hem vandaan. Maar goed ik dacht geef het de tijd het moet aansterken die is de bespiering kwijt.

De 1e keer zijn zijn achterhoeven niet door de smid gedaan (heeft geen ijzers) we dachten dat ze nog last had van haar achterhand en de hoeven waren nog goed. EIgenlijk vanaf het begin had ik al moeite haar hoeven omhoog te houden maar ik dacht dat dat een kwestie van tijd/vertrouwen was.

Bij de keuring lukte de buigproef moeilijk en hij wankelde en schopte de hele tijd (de da heeft hem hardhandig aangepakt) maar wij dachten dat het dier vervelend was. Niet dus de smid bevestigde mijn vermoeden (en wat mij dus bij de keuring niet verteld is) hij is een krampentrekker. Boos! Verdrietig

En nu kan ik hier nog wat mee? Denk je ik laat mijn paard rondom keuren en zit je weer met een paard met 'gebrek"

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:05

kramptrekken hoeft geen probleem te zijn hoor
mijn kramptrekker en ik zijn t/m het Z1 gekomen, en de fysio die weleens bij hem is geweest ivm rugblessure na val in de wei zei tegen me dat ze paarden op een veel hoger niveau ook behandelde en dat daar ook een aantal flinke kramptrekkers tussenzaten.
maar het overstrekken bij t uitkrabben achter, bedoel je daar het achterbeen recht mee naar achter helemala uitstrekken mee of iets anders? kramptrekken is nml het been krampachtig en ongecontroleerd omhoog trekken richting de buik, met name als ze net uit stal komen.
na een stukje stappen is het vaak al helemaal verdwenen en tijdens het rijden merk je er totaal niets van!
alleen buigproeven en de hoefsmid zijn wat lastiger, t kan trouwebns helpen om voordat hij naar de smid gaat eerst ff te rijden/longeren dan is het vaak stukken minder.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:07

nog ff toevoeging, mijn paard is bij aankoop ook compleet klin+rontgen gekeurd en 100% goedgekeurd, merkte er pas iets van toen hij een jaartje na aanoop niet meer bij mij thuis stond waar hij lekker veel buiten stond, maar toen hij op de manege stond en maar 1 uurtje per dag buitenkwam, toen stond ie ineens af en toe wat kramp te trekken als ie op stal stond.

het is door de jaren heen erger geworden, heb hem nu 5 jaar, maar dat heeft bij hem te maken met een val, waarbij hij ataxie en een blessure reachtsachter heeft opgelopen, volgens DA heeft t kramptrekken er niets mee te maken, dat is iig niet een voorteken dat je paard strax iets erges krijgt, er zijn zat krampentrekkers bij wie t niet erger wordt enzo

misses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:10

Meestal wil hij de achterbenen gewoon niet hoog optillen en gaat er mee trekken. Ook lijkt het dan of het dier het evenwicht wil verliezen. Ook met de voorhoeven doet het moeilijk. Toen ik de 1e keer de achterbenen uitkrabde toen strekte het dier de hele achterbenen uit. Daarna is het niet meer voorgekomen omdat ik heel snel de hoeven krab nu. echt veeg veeg en neerzetten.
Hadden ze dit moeten melden de vorige eigenaren en hadden ze dit moeten zeggen bij de keuring? Ik ben ik staat die arts op te bellen en verhaal te gaan halen maar weet niet zo goed wat voor beerput ik dan misschien open trek.

misses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:12

Renske20 schreef:
nog ff toevoeging, mijn paard is bij aankoop ook compleet klin+rontgen gekeurd en 100% goedgekeurd, merkte er pas iets van toen hij een jaartje na aanoop niet meer bij mij thuis stond waar hij lekker veel buiten stond, maar toen hij op de manege stond en maar 1 uurtje per dag buitenkwam, toen stond ie ineens af en toe wat kramp te trekken als ie op stal stond.

het is door de jaren heen erger geworden, heb hem nu 5 jaar, maar dat heeft bij hem te maken met een val, waarbij hij ataxie en een blessure reachtsachter heeft opgelopen, volgens DA heeft t kramptrekken er niets mee te maken, dat is iig niet een voorteken dat je paard strax iets erges krijgt, er zijn zat krampentrekkers bij wie t niet erger wordt enzo

Mijn paard hefet ook een ongeval gekregen toen ik hem net had. Nu kan ik het zeker dus neit meer hardmaken dat hij het ervoor ook al had? Of kan het door het ongeval gekomen zijn?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:14

dat uitstrekken van de achterbenen doen er bij mij ook 2 op stal, een e-pony met soat&hko maar die deed dat al voordat ze dat allemaal had, en een 19 jarige merrie die 100% gezond is die staat iedere ochtend ff te stretchen met dr achterbenen, ook bij de smid.

echt kramptrekken is volgens mij alleen als ze hun been krampachtig richting de buik optrekken.

hoe oud is je paard?want kan het niet zijn dat hij nog gewoon wat slap is achter ivm jonge leeftijd en door de boxrust.

ik zou het wel ff navragen bij de DA en/of de oude eigenaren, al denk ik dat die laatste er niet veel over zullen zeggen....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:16

mijn fok merrie is ook een krampentrekker (niet z'n hele erge)
maar das niet de reden dat ie fokmerrie geworden..
dat komt doordat ze een x naar heeft vastgelegen in stal en haar knie heeft daardoor blijvende schade gekregen.
ik weet zeker dat als mijn merrie niet had vastgelegen dat ze prima mee had kunnen doen in de sport.

en zelfs nou r al 3 jaar niet meer op gereden word en ik doe haar naar buiten heeft ze achter nergens last van.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:17

misses schreef:
Mijn paard hefet ook een ongeval gekregen toen ik hem net had. Nu kan ik het zeker dus neit meer hardmaken dat hij het ervoor ook al had? Of kan het door het ongeval gekomen zijn?

is je paard op zn rug gevallen? want dan vrees is voor je dat je geen poot hebt om op te staan en dat ze zullen blijven zeggen dat hij vroeger nergens last van had.

heb je al iemand naar zn rug laten kijken? bij mijn paard stond er een ruggewervel scheef na die val, toen dat recht is gezet liep hij stukken beter, helaas heb ik dat pas ruim een jaar na t vallen laten doen, en nu schiet die wervel steeds terug, waardoor mn paard dus steeds opnieuw problemen heeft met RA.

misses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:19

Renske20 schreef:
dat uitstrekken van de achterbenen doen er bij mij ook 2 op stal, een e-pony met soat&hko maar die deed dat al voordat ze dat allemaal had, en een 19 jarige merrie die 100% gezond is die staat iedere ochtend ff te stretchen met dr achterbenen, ook bij de smid.

echt kramptrekken is volgens mij alleen als ze hun been krampachtig richting de buik optrekken.

hoe oud is je paard?want kan het niet zijn dat hij nog gewoon wat slap is achter ivm jonge leeftijd en door de boxrust.

ik zou het wel ff navragen bij de DA en/of de oude eigenaren, al denk ik dat die laatste er niet veel over zullen zeggen....

Het dier is 13 jaar oud.

misses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:20

Renske20 schreef:
is je paard op zn rug gevallen? want dan vrees is voor je dat je geen poot hebt om op te staan en dat ze zullen blijven zeggen dat hij vroeger nergens last van had.

heb je al iemand naar zn rug laten kijken? bij mijn paard stond er een ruggewervel scheef na die val, toen dat recht is gezet liep hij stukken beter, helaas heb ik dat pas ruim een jaar na t vallen laten doen, en nu schiet die wervel steeds terug, waardoor mn paard dus steeds opnieuw problemen heeft met RA.

Hij is niet op zijn rug gevallen tenminste ik was er niet bij. Hij is getrapt en had een blessure aan zijn been.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:22

met 13 jaar oud is het iig geen slapheid die je bij bv een 3 jaroge kan verwachten.

ik zou toch ff je DA opbellen, want evenwicht verliezen en zelfs bij voorbene uitkrabben moeilijk doen klinkt meer als de problemen die Q heeft met zn ataxie, als de 'problemen' die hij had toen hij alleen een kramptrekker was Scheve mond
want echt van krmptrekken merk je niets of bijna niets, een enekel keer gaat dat been ff omhoog richting de buik en meer niet. ja de iets ergere gevallen hebben moeite bij de smid en met buigproeven maar evenwicht verliezen deed Quentin vroeger nooit.

misses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:27

Maar kan ik het denk je nog hardmaken dat het niets met het ongeval te maken heeft? Of kan het echt te maken hebben met het ongeval. Voel mij echt rot en weet niet wat te doen. De oudeigenaren hebben geod contact met de kliniek durf ze eigenlijk niet op te bellen daardoor. Wil het paard niet kwijt in die paar maanden hecht je je eraan maar weet nu niet wat ik nu aan het paard heb en wat ik kan gaan verwachten. Ben geen wedstrijdruiter maar toch. Weet wel bij de klinische keuring dat de da haar wat zwak vond ik de achterhand. Maar dat hij het de moeite vond om verder te keuren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:49

volgens mij is dat hard maken best moeilijk.. vooral omdat hij goedgekeurd is..
maar je zou t kunnen proberen
raadpleeg anders eerst je eigen DA.
misschien kan zij zeggen of het schadelijk is en of je er verstandig aan doet om de vorige eigenaar of de keurings kliniek te bellen

misses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:53

Goed idee ik ga een andere da bellen om advies te vragen.

misses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 11:46

Denk dat ik er voorlopig uit ben. Ga morgen tijdens telefonisch spreekuur de arts opbellen (ze waren net weg helaas) die mij met het ongeluk naar de kliniek heeft doorverwezen. Denk dat ik hun naar hem laat kijken en e.e.a. voorleg. Is er iets ernstigs aan de hand waar ze voor behandeld moet worden dan bel ik de verzekering pas op (hij is verzekerd tegen ziektekosten). Houd de keuringskliniek en oud-eigenaren er nog even buiten tot ik echt een eventuele diagnose heb die hardgemaakt is. Tjee wat zit ik ermee zeg ben zo bang dat er echt wat is. Had in nu maar naar mijn gevoel geluisterd en op de keuring of voor de keuring verder doorgevraagd. Bij dat hoeven uitkrabben dacht ik dat het aan mij lag en dat we moesten wennen maar dit duurd te lang en voor het ongeluk was ze al 2 maanden terug genezen verklaard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:54

heeft al iemand de DA gebeld..
ik ben namelijk best nieuwsgierig naar t resultaat

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:34

Ik heb dit ook mee gemaakt bij een ander paard, die loopt ook hoog in de dressuur en is al een paar keer behandeld, niks ernstigs.....