Beenbescherming jong paard... (jaarling)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Beenbescherming jong paard... (jaarling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 09:21

Ik ben helemaal niet zo'n iemand die een paard zomaar bescherming om doet, en al helemaal geen voorstander om bij een jong paard ermee te beginnen...

Maar ik begon er toch aan te denken, na de laatste keer dat ik Wietje buiten heb gezet...

Dat beestje ging zo vreselijk te keer, springen, bokken, slidings, snel omkeren... En een aantal keer half op de snufferd gaan omdat ze zich te druk maakte met het bokken, ipv met de landing.

Nu hebben we daar wel kleine peesjes liggen, en dat ik daar ana te denken... Want ze gaat echt vreselijk te keer, en de kans is best groot bij haar dat ze eventueel wat gaat krijgen...

Maar ja, het diertje is 1,5 jaar oud, dus eigenlijk nog vreselijk jong... Ik ben er niet echt een voorstander van, maar ik vond het toch wel een beetje eng zo die sprongen...

Zou dat kunnen, peesjes bij zo'n jong ding aan? Of gewoon lekker zonder laten uitleven? Hoe staan jullie er tegenover?

(hoe ze tekeer gaat? => HIER een impressie...)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 06-12-04 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:22

Zonder laten, ze letten echt wel op zichzelf hoor, ze voelen wel aan wat wel en niet kan. Ik denk dat het gevaarlijker is om wel wat aan te doen, dat kan alleen maar los gaan zitten en ongelukken veroorzaken.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:13

Idd ik had ook niets omgedaan, ze let zelf wel op Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:15

Laten uitleven.
Maar als ze (zoals ik vind dat het hoort), bij leeftijdgenoten, in de opfok staat zal ze lang zo gek niet meer doen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:15

Staat ze niet te weinig buiten?
Zeker jonge beesten horen zo veel mogelijk buiten te lopen, dan spelen ze ook wel wat maar het onverantwoorde knallen blijft dan vaak achterwege.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:25

Ben je mal, zo'n jong dier hoeft geen peesjes om. Die moet je gewoon 's morgens in de wei zetten (of in een paddock als de wei te nat is) samen met een maatje en een beste portie hooi om ze het vervolgens de hele dag lekker zelf te laten uitzoeken.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:31

ik denk idd dat ze er te weinig dan uitkomt een jong dier heeft energie voor 10. En wil dat kwijt als dat niet de hele tijd kan. dan gaan ze als ze er uitkomen helemaal gek doen. In elk geval zo'n jong ding hoeft geen bescherming om of ze zou een afwijken gang/stand moeten hebben(waardoor ze zich open trapt), maar ja dan moet jer een hoefsmid bijhalen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:41

Geen beschermers om doen bij een jong paard.
Zet hem bij andere jaarlingen en jong spul en dan worden ze een stuk rustiger op de wei dan dat ze even een uurtje buiten komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:22

Niks omdoen. Als er wel wat gebeurd heeft het dier toch jaren om weer te genezen? en een paard loopt zelden blessures op van gek doen als ze het zelf doen. Je krijgt blessures bij opjagen in de bak omdat ze dan rare draaien gaan maken die ze anders niet zouden doen. Als de mens zich er weer eens mee bemoeid...
Natuurlijk zijn er paarden die een been breken in de wei, maar die doen dat dan ook wel met bescherming om...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:53

Ze komt idd niet gek veel buiten, omdat daar de mogelijkheid niet voor is... (De paarden daar op stal kunnen haar op een of andere manier niet uitstaan, en alleen buiten staan kan niet, dan vliegt ze over het hek heen met alle gevolgen van dien). Dus enkel wat uurtjes, onder toezicht...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:56

Dan moet je daar een oplossing voor zoeken, veel beweging is belangrijk voor een jong paard!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 15:07

Tulandro schreef:
Dan moet je daar een oplossing voor zoeken, veel beweging is belangrijk voor een jong paard!!!

Ten eerste: Ik 'moet' niets...
Ten tweede: het is niet mijn paardje...
Ten derde: is er op het moment voor deze paar maanden geen oplossing...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:12

nee ik zou ook geen bescherming omdoen, wel schitterende foto's trouwens

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:33

Als je voor jezelf het idee hebt dat peesbeschermers veiliger is voor dit jonge paard, zie ik niet in waarom je het niet zou doen.
Voorkomen is beter dan genezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:35

Hoorde ik daar de naam Winette vallen ? Kwijl

Inderdaad wat de meesten hier zeggen, lekker laten rennen en geen peesbeschermers omhoor, ze let er zelf wel op! Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:57

Aangezien je nu geen andere oplossing hebt zou ik haar zeker wel beschermen. Ik heb wel meer jonge paarden gekend die schiefels opgelopen hebben onder het spelen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:15

Geweldige foto's trouwens Haha!

Kan het kwaad peesjes om te doen bij een jong paard?
Zo niet wat maakt het dan uit?
Als jij je er fijner bij voelt zie ik er dan het probleem niet van in.

Ze maakt idd een paar leuke sprongen, en misschien is het overbodige luxe maar ze krijgt er toch niets van?
Enige verschil is dat als ze eens met haar achterbeen haar voorbeen raakt is dat er iets tussen zit.

Vind dit niet iets met leeftijd te maken hebben, peesjes om doen is geen lichamelijk werk dus zie er ook het probleem niet van.

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:11

Als we de jonge paardem in de bak zetten, rennen, springen en doen ze ook de gekste dingen, maar die krijgen geen beschermers om. De paarden die bij ons ijzers hebben en los in de bak gaan krijgen dat wel!

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:11

Maar als je denkt dat veiliger is, kan dat idd echt geen kwaad!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:46

Waarom geen beschermers? Als jij je daar prettiger bij voelt, vooral doen