Waar paspoort aanvragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen1

Waar paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 00:12

Hallo,

A.s. zaterdag hoop ik onze nieuwe pony te kunnen ophalen bij de oude eigenaar. Het is een schuwe Welsh van 4 en half jaar en nog niet gechipt en geen paspoort. Voor de IJslanders heb ik paspoorten geregeld bij het stamboek, maar Brammetje heeft geen papieren en staat dus nergens ingeschreven. Hoe kom ik nu aan een paspoort? En hoe doe ik dat als ik op weg naar huis met hem wordt aangehouden? Ben je dan meteen je pony kwijt? Wie heeft hier ervaring mee en kan me wat wijzer maken?

Groetjes van Heleen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:25

Als je onderweg aangehouden wordt kun je naar mijn weten een boete krijgen, maar de hoogte daarvan weet ik niet. Uit ervaring weet ik wel dat het meestal bij een berisping blijft.... Maar je zult er natuurlijk net 1 treffen met een slecht humeur....

Paspoort kun je aanvragen bij de KNHS. De DA moet langskomen om te schetsen, eventueel te chippen, etc. De formulieren die je van de DA meekrijgt dat stuur je op naar het KNHS, en die sturen je het paspoort toe.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:27

Je kunt ook gewoon de plaatselijke chipper bellen, misschien kan ie m nog voor zaterdag chippen, en je dan een formulier oid geven met zijn nr datum van chippen en handtekening, er moet toch iets te regelen zijn?

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 08:48

Voor zaterdag chippen gaat niet lukken, want ik moet de rest van de week werken. En ik moet er wel zelf bij zijn om hem te pakken. Da's nu nog handig aan deze pony, hij zal niet snel gestolen worden... maar ik loop dus niet een groot risico dat de pony in beslag genomen wordt onderweg? Nou, dan halen we hem gewoon op... Bel ik maandag meteen de vee-arts op. Die zit namelijk vlakbij onze boerderij waar Brammetje alvast komt te staan. Wij gaan zelf pas in maart daar heen verhuzien, maar hij mag het vast uittesten daar. Bedankt voor jullie reacties.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:14

je kunt beter wachten totdat hij gechipt is, want als je word aangehouden heb je een flinke boete ter pakken.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:49

Niet bij het KNHS in laten schrijven, die zijn 2 x zo duur als de overige stamboeken. Gewoon een dierenarts laten komen en hem laten chippen, dierenarts vragen om een "identificatie & registratie" formulier in te vullen (maakt niet uit als dat formulier van het KNHS is, wordt gewoon geaccepteert door de stamboeken) en samen met een paar barcode stickers van de chip opsturen naar het gewenste stamboek (waarschijnlijk Welsh, in jouw geval)

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 20:23

Maar kan ik dan wel bij het Welsh-stamboek een paspoort aanvragen, ook al is hij daar niet ingeschreven? Dacht dat paarden en ponies zonder papier nooit bij een stamboek konden worden ingeschreven. In elk geval gaan we Brammetje zaterdag halen. We trekken er de hele dag voor uit, want hij is alleen als veulen 1 keer in de trailer geweest en daarna nooit meer. Ik neem wel een van de IJslanders mee voor steun. Lyngvi is al wat ouder en zeer sociaal met andere paarden en geeft angstige paarden ook vertrouwen. In de trailer kijkt hij dan om het tussenschot heen als de nieuweling het moeilijk heeft. Ik heb de afgelopen jaren 2 keer een paard van een ander op stal gehad waar ik ook mee met de trailer moest, naar les en af en toe een bosritje. In het begin ging Lyngvi dan mee (als ik dan les had mocht hij daar even in een paddock tot de les klaar was). Zaterdag mogen ze dan samen naar de boerderij. Vandaag de hele dag druk geweest met de stal schoonmaken en paddock en wei omheinen. Ik heb wel 15 kruiwagen uit die ene stal gehaald (stal is wel 3 boxen groot). Bah, snap niet dat mensen hun paarden zo houden, maar dit was dan ook een hengstenhouder met wat fokmerries die alleen maar geld op moeten brengen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:32

Heleen1 schreef:
Maar kan ik dan wel bij het Welsh-stamboek een paspoort aanvragen, ook al is hij daar niet ingeschreven? Dacht dat paarden en ponies zonder papier nooit bij een stamboek konden worden ingeschreven.

Ik heb mijn kruizing Tinker, waarvan geen enkele afstamming bekend is en dus ook geen papieren aanwezig zijn (formeel weet ik niet eens zeker of er überhaupt wel tinker in zit !) gewoon bij het tinker stamboek aangemeld als zijnde kruizing Tinker en mijn shetlander (zelfde verhaal als bij de tinker) bij het shetlander stamboek. Geen enkel probleem, bij de voorouders staan gewoon allemaal streepjes. Mijn andere merrie heb ik bij het KNHS aangemeld, omdat ik geen idee had bij welk ras ik haar zou kunnen onderbrengen. Voor haar was ik echter veel meer geld kwijt, voor exact hetzelfde paspoort, achterna had ik haar ook gewoon als tinkertje moeten aanmelden, was een stuk goedkoper geweest !!!!

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 19:54

Oke, bedankt voor de tips! Groetjes!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:59

de veearts kan je de informatie geven die je zoekt hoor als ze gechipt worden dan krijg je een formulier met daarbij de barcodes van je paard en die stuur je dan op. dat staat op het formulier dus. succes ermee!!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:42

Vaak heeft de dierenarts alleen de "registratie & identificatie" formulieren van KWPN, KNHS of NRPS liggen, het is bijna ondoenlijk om van elk afzonderlijk stamboek een formulier te hebben liggen. Is ook niet nodig, want de bovenstaande formulieren worden gewoon geaccepteerd door de verschillende stamboeken. Alleen er dus even voor zorgen dat je het niet naar het adres stuurt dat vermeld is op het formulier, maar even het adres van het stamboek opzoeken en daarheen sturen.

Zie ook http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort/
Als je klikt op "folder voor het nationaal paardenpaspoort" vind je al heel wat adressen van stamboeken

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:31

Mijn pony staat ingeschreven in een Engels stamboek. Is er dan wel de mogelijkheid in NL een paspoort voor hem aan te vragen?