zelfs mijn barefoot schuift

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

zelfs mijn barefoot schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:36

Ik heb na verschillende zadels geprobeerd te hebben nog steeds geen zadel gevonden die op mijn best brede haf blijft liggen. Van de zomer was mijn haflinger onwijs breed, ik dacht dat het daar door kwam. Inmiddels gebruik ik mijn barefoot met een singel van 65 cm en die is eigenlijk al wat lang dus ze is niet meer heel breed. Ik moet het zadel onwijs strak aansingelen om schuiven te voorkomen. Logisch gaat ze nu elke keer tappen en bijten als ik aansingel. IK snap dat, zo strak is niet fijn. Ik moet dus wel anders lig ik er met zadel en al af. Heeft het zin om een staartriem te gebruiken of wie weet een andere oplossing? Weet iemand een zadel dat gegarandeerd past? Ik heb geprobeer van Pagony halfinger tot merkloos haflinger, wintec. Niets past. Wie o wie heeft de oplossing? Ik word gek. Op zich werkt die barefoot wel maar hij schuift nog steeds als ik haar niet zowat samenpers met singel. Help me##%&*

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:38

staartriem en borstriem , misschien kun je het even van iemand lenen om te proberen, lijkt mij wel te helpen.

wel vervelend voor je hoor.
Laatst bijgewerkt door Daan1982 op 05-12-04 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:38

Misschien moet je je eens laten informeren bij een zadelmaker; die kan je vaak goed helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:33

Ga gewoon naar een goede zadelmaker en laat een zadel op maat maken, niet een zadel aanpassen, maar er een op maat laten maken. Er zijn zat trekpaarden die ook goed passende zadels hebben, dus ook voor jouw brede haflinger zal een passend zadel te versieren zijn. Kost wat, maar een goed passend zadel is ook heel wat waard...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:38

ben het helemaal met maya eens. dan maar wat centen kwijt. En als je het niet gelijk hebt spaar je even, maar dat is echt de beste oplossing, want schuiven zal de pony ook niet ecth prettig vinden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 02:12

sorry,hoor.
je zegt al meerdere zadels gebrobeerd te hebben,
maar een haflinger heeft vaak geen schoft en een platte rug,het is toch logisch dat een zadel dan nooit helemaal op de plek blijf liggen,vooral bij opstappen en niet in balans zitten of een zwaardere ruiter.dit bedoel ik dan op links/rechts schuiven..

een zadel wat naar voren of achter schuift daar kan wel wat aan gedaan worden.het zadel moet natuurlijk niet al te wijd zijn.dit moet je laten checken door een zadelpasser.

mijn haflinger(geen schoft,platte rug,luxe type) heeft een ainsly dressuurzadel,geheel gecheckt en goedgekeurd door erkende zadelpasser. naar voren of achter schuift het niet.
maar als ik opstap(77 kilo) komt het zadel toch wat scheeft te hangen..ook als ik niet goed in balans kan zitten zakt het zadel iets opzij..ik heb mij erbij neergelegd dat ik alles geprobeerd heb..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 07:26

Hoi , ik weet zo niet wie je precies bent , maar gebruik je de singel en het dekje van Barefoot zelf ? En op welk gaatje van boven singel je nu aan aan beide kanten ? Lachen

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:28

hoi bianca,

Heb je een mail gestuurd.
Groeten Sanna

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:01

ik heb hetzelfde probleem met een brede Noriker zonder schoft, ook mijn BF schuift soms. Ik singel megastrak aan en dan nog schuift de boel soms.

Ik heb zadels gehad die aangemeten waren door zadelmakers die hier op Bokt regelmatig genoemd worden en die men nogal goed vindt hier. Helaas lagen die zadel alleen op een stilstaand paard goed, zodra het paard ging lopen, of raar ging doen (wegspringen) schoven de zadels eraf.

De BF ligt verreweg het beste van alles wat ik geprobeerd heb!

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 12:10

Mijn gevoel zegt ook dat ik met de Barefoot het beste probeer wat goed is. Dus ik hoopte dat ik misschien iets anders kan doen met aansingelen. Misschien is het een streek van haar en moet ik eens een lel verkopen. Stem verheffen heb ik nu genoeg geprobeerd:-)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:51

stem verheffen of zelfs een LEL VERKOPEN op het moment dat je zadel schuift?
alsof je paard er wat aan kan doen??

dom,dom

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:03

Staartriem. Zat vroeger bijna standaard aan pony zadels omdat ponies weinig schoft hebben en rond zijn. Evengoed strak aansingelen. een losse singel is niet prettig, zorgt voor schuurplekjes. Je moet niet in een keer strak aansingelen, maar in etappes. en als je dan een stukje gereden hebt nog een stukje. En je pony proberen slank te houden. Toch al beter voor zijn gezondheid.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:06

ik heb een staartriem geprobeerd, maar dat werkt dus echt niet bij een BF zadel en helemaal niet tegen zijdelings schuiven.....

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:08

casanova, het gaat om het trappen tijdens het aansingelen. De singel zit niet té strak want ik kan er nog een vinger achter doen. Zij trapt en bijt op het moment van aansingelen. Dat ik haar geen lel geef als het zadel schuift mag duidelijk zijn. Ik vind eerder jouw reactie dom.

De pony is nu mooi op gewicht, magerder mag zij niet worden. Dikker zal ze van de zomer op de wei helaas wel weer worden. Gaatje voor gaatje aansingelen doe ik helaas al. De ellende van het trappen begint al als ik de singel wil pakken.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:09

ok, dank smurf... dan probeer ik dat ook maar niet. Scheelt weer!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:14

ze probeert je wat te vertellen sannaa,zij bijt en trapt omdat het zadel haar niet prettig zit en pijn doet.
het beperkt haar in haar bewegen..

waarom longeer je niet een poosje zonder zadel.
is haar rug weleens nagekeken of er al schade is gemaakt door het zadelprobleem?
dan doet aansingelen natuurlijk ook zeer.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:17

ja is zadelman bijgeweest, zadel ligt perfect, sluit prima aan. Ook op buik geen probleem te zien. En het is en blijft een haflinger. Gisteren stond er iemand naast haar en die trapte ze ook. Die vrouw deed haar ook niets dus het zegt niet altijd alles, dat ze pijn zou hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:18

als een BF zadel haar belemmert in haar bewegingen dan kan er helemaal geen zadel op.......

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:25

De BF belemmerd haar niet in haar bewegingen. Ik heb de boom eruit gehaald, het is dus zo goed als een dekentje geworden. Als dat al belemmerd dan past geen enkel zadel nee. Ze loopt juist sinds dit zadel vrijer dan ooit. Ze heeft er ook lol in. Loopt ook niet weg als ik het zadel op leg. Alleen trapt ze dus met aansingelen maar wie weet vindt ze het gewoon niet leuk aangesingeld worden. Als ik mocht kiezen tussen wel of geen cap op zou ik ook kiezen voor geen maar het moét. Ik kan me voorstellen dat ze het niet prettig vindt en dat op deze manier laat merken. Ik denk zelf dat ze er probeert onder uit te komen omdat ze dat gesjor niet fijn vindt. Rug is perfect, geen klachten en ze loopt beter dan ooit onder welk ander zadel dan ook. Afijn, graag oplossingen voor het bijt- en trapprobleem.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:26

een boom in een barefoot??? >;) het is een boomloos zadel...

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:27

nee ze noemen het boomloos omdat de boom eruit kan. Weet ik veel maar er zit zeker weten een boom in. Die kan er dus uit. Heb ik gedaan en nu is hij dus boomloos, opgevuld met wol.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:29

Dat er een voorboog in zit kun je zien op de site van Bianca, ook op haar site de tip om hem eruit te halen als je paard er last van heeft, dat had de mijne dus (poosje terug). Sinds die boom eruit is, gaat het uitstekend.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:30

Citaat:
nee ze noemen het boomloos omdat de boom eruit kan. Weet ik veel maar er zit zeker weten een boom in

ik denk dat je het verhaal op www.boomloosrijden.nl nog even goed moet doorlezen.
Je hebt de pommel eruit gehaald denk ik.....

of lees dit topic eens door: [HK] Ervaringen met boomloze zadels je mag er nog niet posten, je hebt nog niet genoeg berichten maar er staat genoeg info in

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:33

hij of het is er al uit, hoef niet meer te lezen. Het gaat om het aansingelen Knipoog

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:33

ik heb een vriendin met een barefoot en die heeft ook de boom eruit gehaald omdat ze vastliep op de schouder dus dat is heel goed dat je dat gedaan hebt. Ik denk dat het aansingelen gewoon niet haar favoriete onderdeel is van het opzadelen.