willde kudde paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

willde kudde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:10

Ik vraag me 1 ding af.Als een merrie in een kudde een hengst krijgt en die hengst blijf ook in de kudde.En hij is geslachtsrijp dan kan het toch zijn dat de zoon de moeder dekt.Dan krijg je inteelt.En hoe zit dat?
Of als 1 hengst 2 merrie's hebt gedekt.En 1 krijg een hengst en de andere een merrie.En die ene hengst dekt die merrie.Dan krijg je toch ook inteeld want ze hebben dezelfde vader.

Wie kan mij hier wat meer over uitleggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:14

Hensten worden als jaarling verdreven en vormen vrijgezellen groepjes. die stelen dan hier en daar een merrie om een nieuwe kudde te vormen. daar kan heel toevallig de eigen moeder bij zitten, maar dat hoeft niet. Maar daarom zijn wilde paarden ook klein en lelijk (sorry), door toch wel inteelt hier en daar, want de leiderhengst dekt dus wel zijn eigen dochters!!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:26

Mijn ervaring is dat een merrie zich niet door haar eigen zoon laat dekken. Hoe het met hengsten en hun eigen dochters zit, zou ik niet weten. Het schijnt zo te zijn dat een familie een specifieke 'familiegeur' heeft zodat leden herkend kunnen worden. En inderdaad zoals Lusitana zegt: de jonge hengsten worden uit de kudde verdreven om hun eigen kudde te vormen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:28

PeruaansePas schreef:
Mijn ervaring is dat een merrie zich niet door haar eigen zoon laat dekken. Hoe het met hengsten en hun eigen dochters zit, zou ik niet weten. Het schijnt zo te zijn dat een familie een specifieke 'familiegeur' heeft zodat leden herkend kunnen worden. En inderdaad zoals Lusitana zegt: de jonge hengsten worden uit de kudde verdreven om hun eigen kudde te vormen.

wij hebben toch echt een 3 jarige hier op stal staan die uit die combinatie is geboren. Was wel een foutje hoor. Maar toen dekte zoonlief toch echt moeders....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:36

Een hengst blijft zelden jarenlang aan de macht omdat het leiderschap enorm veel van een dier vergt, de kans dat hij zijn dochters dekt is dus niet zo heel groot.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:49

@Leonoor: ik zei mijn ervaring is. Ik beweer niet dat het nooit voorkomt. Had die hengst die zijn moeder dekte misschien ook keuze? M.a.w. waren er ook andere merries beschikbaar of was zijn moeder de enige merrie waar hij bij kon? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
In het geval waar ik op doel sloeg de moeder af en hard ook!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:15

Het komt voor hoor, sommige hengsten zijn gewoon niet zo netjes. Ik heb hier gehoord van een merrie die gewoon verkracht is, die lag op de grond te bloeden en die hengst had gewoon een gat in haar hals gebeten (heeft ze nu nog een enorm lidteken van) en ragte er nog op. Zo´n paard kijkt dus even niet wat hij voor zich heeft. En vaders hebben gewoonlijk geen moeite met hun dochters want ze kunnen echt niet weten of het al of niet een kind van hen is. De moeder kan wel stiekem gedekt zijn door een concurrent... Dat een hengst niet lang aan de macht is, bestrijd ik. In zijn eerste jaren gaat het meestal vrij lang goed. Alleen verliezen ze af en toe een merrie die weggepikt wordt, maar de kern van een kudde kan heel lang onveranderd blijven. Maar inderdaad, er is altijd verloop, dus er worden genoeg dochters weer door andere hengsten gedekt. Toch is de genenpool bij wilde paarden (+in het wild levende paarden) van 1 soort vrij klein, ze zijn toch wel ergens allemaal familie van elkaar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:38

Citaat:
Toch is de genenpool bij wilde paarden (+in het wild levende paarden) van 1 soort vrij klein, ze zijn toch wel ergens allemaal familie van elkaar.

Stammen alle nu nog in het wild levende paarden niet allemaal af van ontsnapte of losgelaten gedometiceerde paarden? Dat kan de kleine genenpool ook verklaren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:28

Natuurlijk. Maar inteelt is dus wel aantoonbaar er komt meer voor dan in fokkerij, waar het meestal vermeden wordt waar mogelijk. De in het wild levende paarden zijn wel degelijk vreselijk gedegenereerd door een aantal redenen, en een daarvan is inteelt. Maar goed, als je erg ver gaat kijken, zijn alle paarden familie van elkaar. Er is bv aangetoont dat de Garrano, Fjord, Dartmoor en meen ik Welsh, en nog wat ponyrassen aan elkaar verwand zijn. Komt omdat de Vikingen overal geweest zijn. En de Romeinen hebben overal paarden gebracht. Eigenlijk reuze interessant, hoor, in de genen duiken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:20

PeruaansePas schreef:
@Leonoor: ik zei mijn ervaring is. Ik beweer niet dat het nooit voorkomt. Had die hengst die zijn moeder dekte misschien ook keuze? M.a.w. waren er ook andere merries beschikbaar of was zijn moeder de enige merrie waar hij bij kon? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
In het geval waar ik op doel sloeg de moeder af en hard ook!

Ja, zijn volle zus (die hij ook dekte, maar die niet vol raakte) stond erbij. Het was eigenlijk stom dat ze uberhaupt nog in de groep bij elkaar stonden, maar dat kon wel volgens de eigenaren. Niet dus....
Misschien was het ook wel omdat én hengst én merrie geen andere mogelijkheden hadden hoor.

Maar goed, het is goedgekomen.

Sommige hengsten zetten wat meer door dan de ander. Sommige hebben maar 1 ding voor ogen. Mijn hengst is soms té beleefd. Als een merrie ook maar iets doet wat kan lijken op een ''ik wil niet'' staat hij binnen notime een 2 meter verder op. Kan er wel om lachen, noem hem mietje en begin opnieuw. Hij dekt ook niet voordat hij de kans heeft gehad om de merrie te begroeten, aan de neus te snuffelen en een beetje te krauwen. Ipv 5 minuten ben ik soms 15 minuten aan het wachten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:08

@Leonoor: inteelt ligt natuurlijk wel voor de hand als het paard geen andere keus heeft. Knipoog Het doel van voortplanten (of zelfs leven) is genen verspreiden dus als de mogelijkheid er is om genen te verspreiden...

@Lusitana:
Citaat:
Maar inteelt is dus wel aantoonbaar er komt meer voor dan in fokkerij, waar het meestal vermeden wordt waar mogelijk.

Dat inteelt in de natuur meer voorkomt dan in de fokkerij vind ik een hele uitspraak! Waar baseer je die op? Of heb je het over de "wilde" kuddes die nu in de "natuur" rondlopen en eigenlijk verwilderde paarden zijn die van gedomesticeerde paarden afstammen?
Als ik het over wilde paarden heb denk ik eerder aan de natuurlijke wilde kuddes van eeuwen geleden, hoor. Het kan zijn dat we met verschillende definities werken. Daarom zeg ik er maar even bij wat ik onder wild versta. Lachen

Ik denk direct aan de lijnenteelt (terugkruisen van de F1 en nakomelingen terugkruisen met (groot)ouders) om de rastypische kenmerken te behouden of meer te benadrukken. Een ras is juist zo herkenbaar geworden door inteelt toe te passen, al was het maar in het begin van de fokkerij. Neem als voorbeeld de Fries die is teruggefokt uit een paar stamhengsten. Dat het Friese ras een hoog inteeltpercentage heeft is bekend. Natuurlijk heeft niet elk ras een even hoog inteeltpercentage.

Vanuit de natuur gesproken is veel inteelt eerder een nadeel dan een voordeel want zoals je weet wordt de genenpool dan kleiner. Kans op erfelijke ziektes en gebreken wordt groter enz. Hoe groter de diversiteit binnen een soort hoe groter de overlevingskans omdat er altijd wel een paar individuen zijn die zich bij veranderingen in milieu kunnen handhaven. Daarom vind ik de uitspraak dat in het wild meer inteelt voorkomt dan in de fokkerij een beetje raar.