Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
PeruaansePas schreef:Mijn ervaring is dat een merrie zich niet door haar eigen zoon laat dekken. Hoe het met hengsten en hun eigen dochters zit, zou ik niet weten. Het schijnt zo te zijn dat een familie een specifieke 'familiegeur' heeft zodat leden herkend kunnen worden. En inderdaad zoals Lusitana zegt: de jonge hengsten worden uit de kudde verdreven om hun eigen kudde te vormen.
Citaat:Toch is de genenpool bij wilde paarden (+in het wild levende paarden) van 1 soort vrij klein, ze zijn toch wel ergens allemaal familie van elkaar.
PeruaansePas schreef:@Leonoor: ik zei mijn ervaring is. Ik beweer niet dat het nooit voorkomt. Had die hengst die zijn moeder dekte misschien ook keuze? M.a.w. waren er ook andere merries beschikbaar of was zijn moeder de enige merrie waar hij bij kon? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
In het geval waar ik op doel sloeg de moeder af en hard ook!
Het doel van voortplanten (of zelfs leven) is genen verspreiden dus als de mogelijkheid er is om genen te verspreiden...Citaat:Maar inteelt is dus wel aantoonbaar er komt meer voor dan in fokkerij, waar het meestal vermeden wordt waar mogelijk.