Homeopathische middelen om paard rustig te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1metjePaard

Homeopathische middelen om paard rustig te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:30

Er zijn schijnbaar homeopathische middelen om een paard tijdens een verplichte boxrust rustig te houden wie heeft er ervaring met dit soort middelen en kent ze dus ook bij naam?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:40

Om je paard rustig te houden kan je het krachtvoer uit zijn dieet halen en vervangen door zemelenslobber (maagvulling) en vitaminekorrels of een vitaminekoek. Geef veel ruwvoer met een lage voedingswaarde, denk aan graszaadhooi, dat is ook goed als bezigheidstherapie. Homeopatische middelen ken ik niet, maar valeriaan en lavendel staan bekend als rustgevende middelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:42

Geef m elke dag een biertje door zijn voer. Geen grapje, het werkt echt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:24

rescue geef ik meestal, kun je kopen bij etos e.d. (bachbloesem remedies)

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:26

Ja rescue van Bach Werkt ook bij mensen enzo...kun je gewoon op de tong geven...

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:31

Ik heb een tijdje Easygoing gegeven (kan je bij de paardendrogist bestellen). De eerste 6 weken had ik wel het idee dat het werkte, daarna ging ze er gewoon doorheen. Ik ben nu bezig met de rescue remedies van Bach. Dit krijgt ze pas sinds een week, dus ik kan er nog niet zo veel over zeggen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:36

Avena sativa

(Edit:) Ik neem aan dat je bekend bent met gebruik / toepassing
van homeopatische middelen?

Anders zou ik daar toch begeleiding bij zoeken. Lachen

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:38

Het is niet mogelijk om een paard met homeopathische of natuurlijke middelen net zo te sederen als met chemische middelen. Als het paard langdurig boxrust krijgt, helpt op den duur niets meer (alleen chemische middelen, als je zo ver wil gaan). Als je toch iets ondersteunends wil geven, en je weet zelf weinig van homeopathie, dan kun je het beste een complexmiddel geven. Dat is een samengesteld middel, waar een aantal standaard middelen voor dezelfde kwaal inzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:01

Nervo van Pavo hielp bij de verhuizing van mijn paard erg goed. Het paard was niet van de wereld, maar was veel kalmer. Misschien helpt dat.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:32

ik geef mijn pony 2 dagen voor concour magnesium. ze worden daar best wel rustig van. wat ook helpt is een homeopatisch middel van Dr. Vogel. hoe het precies heet weet ik niet maar het is af te halen bij de apotheek en is eigenlijk voor mensen. en moet daarvan 40 druppels door het eten of in het water doen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:39

Ik gebruik zelf aconitum. Dit is homeopatisch. Maar voor alle homeopatische middelen geldt, laat je eerst goed informeren door een homeopaat.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:41

klomp schreef:

deze werd mij (nouja m'n paard) een tijdje terug ook aangeraden, die stapt nu al bijna 2,5 maand dus Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:18

Tja, ik gebruikte een kruidenmengsel met bloemetjes als kamille en valeriaan, en het hielp goed, maard e naam is me even ontschoten.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 01:18

De rescue remedy van bach is echt goed!! Heb er veel baat bij gehad toen mijn paard 6 weken boxrust moest houden. Werkt echt heeel goed, en is niet een echte sedatie zoals met tranquigel e.d. dus in mijn ogen gezonder dan al die troep!!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:00

Rescue is goed ja (nadeel is de smaak, je word gelijk dronken Knipoog ), maar als je langdurig rust wilt, hou je vast:

Zet een flinke pot rozebottel thee (2 á 3 zakjes in volle pot)
Af laten koelen, een fles goed omspoelen. Thee erin als het afgekoeld is. Evt. nog een keer herhalen tot je een volle fles (of meerdere) hebt. +/- een kwart liter per keer (2x daags, dus halve liter per dag) in een emmer (evt. aanlengen met water) doen en op laten drinken.... Werkt echt heel super.... Heb het veel gedaan toen mijn hengstje in de winter bijv. niet naar buiten kon omdat het glad was (stuiterbal en glad gaan niet samen). Als ik het niet deed sloeg hij de box in stukken, maar met behulp van de thee was hij heerlijk rustig en kalm! Ook in de lente erg handig trouwens, als zijn hormonen op gingen spelen Knipoog

NadineM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:03

Pilletjes Tranquil van Agrico.
Ik heb een paar maanden aan de hand moeten stappen met mijn paard om de aanmaak van vocht in het hoefgewricht te bevorderen!
Vooraleer ik die pilletjes gaf, moest ik ze echt kalmeren met sedalin of zo of ik riskeerde mijn leven met haar. We moesten namelijk over de harde weg stappen waar veel auto's voorbijkwamen.
Met die pillen is het heel goed gegaan!
Een echte aanrader!!!
(konden ook geen kwaad voor langdurig gebruik)

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:23

klomp schreef:

Ik neem aan dat dit eigenlijk gewoon voor mensen is bedoeld...!? Verward
Wat voor een werking geeft dat? Is dat voor mensen ook als 'rustgevend' bedoeld?
Mijn vriend is namelijk panisch voor de tandarts en is vorig jaar weer voor het eerst in 8 jaar geweest en heeft toen Valium gehad, anders durfde hij niet!! a.s. vrijdag moeten we weer voor controle en het liefst wil hij weer valium, maar het is 'maar' een controle en krijgt het dus niet voorgeschreven. Nu las ik over deze 'rescue' van Bach en dacht dat dit dan misschien ook wel voor mijn vriend zal werken! Knipoog

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:26

Ja Rescue Remedy is idd voor mensen, het geeft een kalm gevoel. Mijn vriend gebruikt het ook als hij angstaanvallen krijgt. En ik weet precies wat je bedoelt. Hij was eerst ook 5 jaar niet bij de tandarts geweest. Gelukkig is er in die tijd een nieuw gekomen die heel rustig werkt en alles uitlegt en eventueel voor verdovingen etc eerst een koud watje tegen je wang doet om de prik minder te voelen. Kortom een super arts!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:02

Siempie schreef:
Ja Rescue Remedy is idd voor mensen, het geeft een kalm gevoel. Mijn vriend gebruikt het ook als hij angstaanvallen krijgt. En ik weet precies wat je bedoelt. Hij was eerst ook 5 jaar niet bij de tandarts geweest. Gelukkig is er in die tijd een nieuw gekomen die heel rustig werkt en alles uitlegt en eventueel voor verdovingen etc eerst een koud watje tegen je wang doet om de prik minder te voelen. Kortom een super arts!

Ik heb het vandaag gekocht! Voor mijn vriend, zodat hij a.s. vrijdag 'gerust' naar de tandarts kan! OK dan!
En ik heb nu zelf ook 4 druppels genomen (ff testen Knipoog ). Ik ben namelijk heel onrustig/ zenuwachtig, want ik heb morgenvroeg een gesprek met m'n werkgever, omdat ik nu al 3 weken overspannen thuiszit! en ik ben zo bang, wat zullen ze allemaal gaan zeggen..... Verward Volgens hun ben ik namelijk eerder overspannen van alle tijd en energie die ik in m'n paard steek! Misschien moest ik mijn paard maar weg doen! Boos! Huilen Verward Nou, moet ik morgen dus maar eens duidelijk maken, dat ik toch echt overspannen ben van het werk! en paardrijden is mijn lust en mijn leven en zie ik juist als ontspanning!

Maar wat ik eigenlijk vragen wil.... Hoevaak (of om de hoeveel uur) mag je die druppels nemen? Dat staat namelijk niet op de verpakking? Verward

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:06

Bij mij op stal gebruikt iemand rustmix van de Groene Os en tot nu toe werk het goed.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:33

linda_lekuri schreef:
Maar wat ik eigenlijk vragen wil.... Hoevaak (of om de hoeveel uur) mag je die druppels nemen? Dat staat namelijk niet op de verpakking? Verward

3x daags een paar druppels of alleen wanneer je het nodig hebt. Je kan het ook evt. in drinken doen (dus ook stiekum aan iemand geven). In principe doet mijn moeder altijd 2 pipetjes in een pipetflesje (kan je bij drogist halen, die kleine bruine flesjes) en dat aanvullen met spa blauw. En dan 3x daags 2 pipetjes van dat flesje nemen...