Bestaat zoiets als schoftbeschermer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Bestaat zoiets als schoftbeschermer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:42

Mijn pony heeft een heel smal lijfje waardoor haar deken wat schuift naar achteren.
Vorig jaar was dit nog niet zo erg maar dit jaar heeft ze dus heel dr schoft kapot het leek beter te worden..Er kwam weer mooi rose velletje terug dus ik had er een beetje vaseline opgesmeerd zodat er weer haar op zou komen.

Nu kom ik vandaag op stal en ik kijk zat er onder dat vorige plekje een opgezet stukje waar toen ik er op duwde allemaal pus uit kwam.

Ik heb het met gekookt water eerst schoon gedept en toen lieten op het onderste stukje de haren los ,en zat er dus best een lelijk wondje wat ook wat bloede.
Dit heb ik weer ingespoten met acederm.
En haar een dunner deken opgedaan die iets hoger zit en dus niet schuurt.
Maar deze is niet waterdicht dus vroeg ik me af of er een schoft beschermer of zoiets bestaat zodat ze toch haar andere deken op kan en lekker de wei in kan...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:44

Ja volgens mij wel. Is net zoiets als een paardenbh. Maar hoe en wat weet ik niet, maar ze bestaan wel.

Ik zou er trouwens geen vasaline op smeren, want dit maakt de huid juist wat zachter en teerder. Hierdoor gaat de huid juist makkelijker kapot. (ja dat spul heeft een twee kanten verhaal)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:44

misschien kun je die dunne deken onder die dikke deken houden, of er een heel zacht bont'dingetje aan maken

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:46

Ja maar het stukje waar ik juist de vaseline op had gesmeerd is niet kapot maar daaronder is het ineens kapot geschuurd en daar zat het wondje..

Dus je hebt eerst een stukje kale huid op haar schoft en daaronder het wondje..

Die paardenbh's zijn toch juist om ervoor te beschermen dat ze geen schuurplekken op de borst krijgen?En die schijnen net weer wel op de schoft te schuren..
Laatst bijgewerkt door MelodyT op 05-12-04 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:53

Ik heb zo'n borst EN schoftbeschermer omdat ik een deken heb die idd schuurt op de borst. Ik vind het een ideaal ding en de schoft ligt er ook prima beschermd onder. Hij schuurt absoluut niet op de schoft.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:56

Ga anders eens naar de site van divoza, naar de shop en dan zoeken op schoft .

Daar hebben ze schoftonderleggers, tenminste zo noemen ze die dingen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:56

je kunt ook een stuk schapenvacht kopen en dat zelf aan de deken naaien

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:02

Ik heb over die borst- en schoftbeschemer veel enge dingen gehoord en gelezen, tot brandwonden van het syntetische stofje aan toe.
Bij mijop stal hebben twee meiden de volgende oplossing, ze hebben een stuk camping-matras (van dat bubbelige schuim, alsof het eierdozen zijn zeg maar) gepakt, en dat met de punten naar beneden op de schoft gelegd.
Het moet een flink stuk zijn, dat wel.
Dat hebben ze met een dekensingel bevestigd en er schuurt niets kapot.
Misschien is het ook iets voor jou?
Veel succes!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:21

Ik kan het dan denk ik niet vastmaken met een dekensingel daar zit het te hoog voor en schuim aan mn deken vastnaaien blijft denk ik ook niet lang zitten want het schuim scheurt dan denk ik af..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:26

Gewoon investeren in een andere deken die wél goed past. Het zijn verder allemaal lapmiddelen die uiteindelijk niet comfortabel zijn voor je paard.
Misschien een deken met een kleine hals? Die sluiten wat hoger en zakken dan niet zo makkelijk naar achteren.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:50

Het deken paste vorig jaar wel goed daarom snap ik het ook niet..
Met hoge hals zou een idee zijn maar ik moet zeker weten dat het weer niet schuurt..Ik heb zoveel dekens in allerlei diktes en dalijk koop ik weer een deken wat schuurt..

Maar vorig jaar had ik bij haar helemaal nerges last van met hetzelfde deken en ze is alleen bij haar borst ietsje breder geworden maar verder niet..Ook heb ik het deken helemaal laten reinigen dus er kan ook geen viezigheid schuren..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:52

Er zijn heel veel dekens die hoger opgesneden zijn dan 'normaal',
in de goedkopere versies bijvoorbeeld Harry's Horse Highliner dekens, in de betere merken Lamicell en Rambo.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:54

Dus jullie raden mij zo'n borstbeschermer af?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:55

Ik ben om die reden overgestapt op een deken met halve hals. Heb er eentje van Weather Beeta, zit perfect en geen last meer van drukkingen op de schoft. Helaas is dat model niet meer in NL verkrijgbaar, wel via die online ruitershop in Ierland waar ik zo even de naam niet van weet. BR verkoopt soortgelijke dekens, gevoerd met fleece. De Highliner van HH is iig niet waterdicht, dat was voor ons dus geen optie aangezien Ret ook naar buiten gaat als het regent.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:56

Ja Melody staat normaal van 8 tot 6 in de wei dus waterdicht en redelijk dik is wel nodig..

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:57

Maar ik snap niet dat het vorig jaar niet schuurde en nu ineens wel..kan er geen verklaring voor vinden..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:02

Je vindt dekens met halve hals op www.theequestrianstore.com of in NL op www.dekenvoordeel.tk - ik zie op de laatste zo snel geen WB maar wel Rambo.

Bij Ret is die betreffende deken ook pas het tweede jaar gaan schuren, geen idee waarom het het eerste jaar wel goed ging. Maar met die halve hals dus nergens last van. Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:03

Een deken kan in loop van tijd wat 'uitrekken',
ik heb ook een aantal dekens waar na een jaar bijna geen model meer in zat.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:05

Voor mijn gevoel is het deken niet uitgerekt want als ik hem omdoe..en dicht zit ie gewoon heel erg netjes.

Maar als ik haar uit de wei haal dan is eigelijk alleenhet gedeelte op de schoft iets naar achter geschoven door het rennen in de wei ofzo..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:16

Misschien dat je 'm nog kunt "redden" door met naald & stevig draad 'm een beetje op te halen bij de hals.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:35

Mijne heeft ook zo'n wond gekregen van een normale winterdeken. Nu heb ik op aanraden van oa Karin een deken met halve hals gekocht. Het gaat perfect! De wond is mooi droog.

Deze deken ligt perfect en is aan de binnenkant heerlijk zacht (fleece).

Afbeelding

SuuSkeBaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:39

ik heb zo'n borstbeschermer vanmiddag nog op een site gezien, is voor het schuren van de deken. ben de site vergeten...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:45

Die borstbeschermer wie gebruikt die en raad hem aan of af? en welke maat zou ik moeten hebben voor een d-pony van 146

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:01

een stalgenootje heeft ook een tijd een borstbeschermer gebruik. Dit werkte bij haar wel goed. Nu heeft ze een rambo deken gekocht en heeft ze nergens meer last van. Die dekens hebben gewoon een goede pasvorm en zijn kei water dicht.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:29

Ik heb hetzelfde probleem, mijn (onder)deken zit ook te ruim bij de borst, hierdoor glijdt hij naar achteren zodat hij gaat trekken op de schoft

Wel balen, die dekens zijn en blijven een crime, althans om goedpassende dekens te vinden Tong uitsteken