Ik had een vraagje: Wat zijn nou de belangrijkste dingen waar je op moet letten als je een paard koopt. Zoiezo zijn gezondheid natuurlijk, maar waar moet je dan op letten??
Groetjes Nicky
Laatst bijgewerkt door Nicky2 op 05-12-04 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Anke
Geplaatst: 05-12-04 14:21
hier zijn al heel veel topics over, gebruik de zoek-functie eens!
KiWiKo
Geplaatst: 05-12-04 14:22
Het beste kan je een kenner meenemen. Het is teveel om op te noemen waar je allemaal op moet letten.
Karakter, uitstraling, bouw, gangen, beenstanden, noem maar op
luuntje
Geplaatst: 05-12-04 14:30
Probeer of er een kenner mee kan gaan kijken.
Heel veel succes. Laat je weten of het gelukt is om een leuk paatd te kopen?
felicity
Geplaatst: 05-12-04 18:14
Wat voor paardje zoekt je vriendin. Ik heb een paardje bij een hele goeie handelaar gekocht. Hartstikke leuk ding. Alleen hij hoeste en heeft bij de handelaar een antibioticakuur gehad. Alle gebreken stalondeugden enz word netje bij koop verteld. De paarden zijn gechipt en hebben een paspoort of een entingsboekje. Als ze dit niet hebben word het nog gedaan je hem koopt. Allemaal heel netjes en ze hebben leuke paarden van kruisingen zonder papieren toe kwpners en arabieren met papieren.
Lusitana
Geplaatst: 05-12-04 18:20
Je moet in de eerste plaats kijken of het paard je aanstaat. En of je hem zelf kunt geleiden, opzadelen en rijden. Hoe hij op je reageert als je de stal inkomt. Of je alle vier de voetjes op kunt tillen... Bij een beetje goede handelaar kun je een paard op proef krijgen.
wezentjeu
Geplaatst: 05-12-04 18:59
is wel belangrijk dat je het paard op proef krijgt vind ik, je moet een paar keer rijden om te weten of ie je echt ligt en ik zou ook iemand meenemen die wat weet van paarden om de hoeven en de benen te controleren. ook idd kijken of het klikt door m te poetsen te leiden (te knuffelen) en zeer goed informeren naar de afkomst (waar hij vandaan komt), de inentingen, enz..
ariekkie
Geplaatst: 05-12-04 21:03
ik zou persoonlijk het paard laten scannen en die ratteplan.. want er kunnen ook dingen verkeerd zijn aan een paard die je niet aan de buitenkant kan zien.. zoiezo een dierenarts ect meenemen. en minstends een week op proef! je weet nooit hoe hij reageerd op een andere stal/manege dat had ik persoonlijk gedaan hoor!
WoKkiej
Geplaatst: 05-12-04 21:15
ik zou ook een dierenarts of idd een kenner meenemen, en waar je op moet letten, het gebit, de bouw, en hoe ie op zijn benen staat en de stand van de benen of die niet afwijkend zijn, en of hij er in zijn geheel gezond uitziet
Lusitana
Geplaatst: 05-12-04 23:11
Dat komt aan de orde als je de tweede keer gaat kijken. Eerst moet je weten of je het wel een leuk paard vind en of het normaal in de omgang doet. als het paard je aanstaat, kom je terug en vraag je een keuringsrapport en ga je de gezondheids inspectie doen. Dat heeft totaal geen zin als het paard je toch niet leuk lijkt. Eerst gaan kijken. Foto´s nemen is heel nuttig. Op een foto zie je dingen die je soms ontgaan zijn en ook kun je dan zien hoe je erop zit. Waarschijnlijk ga je meer dan 1 paard bekijken, dus moet je naderhand eerst beslissen welke je het leukste lijkt en dan pas komt de gezondheidtoestant. Dat is nl niet gratis...
Lyonesse
Geplaatst: 05-12-04 23:38
Misschien is het een nuttige tip om eens de video dagboek van een paard over paarden kopen ergens te lenen? Deel 6 dacht ik. En dan maar kijken met een notitieblokje op schoot.
Alikesflame
Geplaatst: 06-12-04 00:44
idd iemand die er verstand van heeft mee nemen. Als ik een paard koop. Dan kijk ik naar de benen zijn de benen droog. Staat ze goed op de benen. zijn de hoeven goed. dus niet zwakke hoeven. karakter past dat op het eerste gezicht bij jou? Ik kijk ook altijd naar de bouw. (dat is meestal vooral smaak) maar als je echt wil springen dan kom je met een dressuurtype waarschijnlijk niet zover. als je gewoon van alles wil doen. dan maakt het wat minder uit. je ziet al gauw hoe een paard loopt of hij kan dressuren. wil je springen? vraag of ze hem vrij laten springen of onder de man. Zelf er natuurlijk ook op rijden. en als je denkt dta het oke is en wel een paard is wat je zou willen hebben. Dan laten keuren. hangt van jezelf af of je hem ook rontgenologisch laat keuren, maar dat raad ik dan wel aan.
daantjuhhh
Geplaatst: 06-12-04 00:52
wat ook heel belangrijk is en nog niet genoemd. kijk als jij t erf oprijd. wat voor type mensen zijn dit?? staan r 2 trailers een goede buitenbak veel stallen, zijn t profs.. en die kunnen vaak goed praten als of het paard een droombeest is soms kom je r gelijk vanwege een hele troep of een instinct snel achter dat de mensen niet helemaal liguber zijn
en soms kom je op een erfje van een boertje waar gewoon een leuk paard staat en die gewoon nuchter is over wat voor paard het is
liesje_waal
Geplaatst: 06-12-04 13:16
je moet eigelijk overal naar kijken bij een paard neem iemand mee die er super veel van af weet mischien ken je iemand die met diern werkt en kan jou en je vriendin helpen
Anoniem
Geplaatst: 06-12-04 16:33
De meeste profs zijn eerlijker over hun paarden dan de gemiddelde boer. Als er een probleem is hebben zij namelijk veel meer aansprakelijkheid...
Phynix
Geplaatst: 06-12-04 16:52
En ga voor jezelf na wat je wilt. Welke bedrag heb je om uit te geven. Wil je bepaalde kleur, ras, stokmaat, karakter, wat moet het beestje kunnen. Als je dit voor jezelf weet en het zo duidelijk verteld wat je zoekt, kunnen ze duidelijk met iets komen, anders gaan ze je misschien wel het een en ander aanpraten en of je daar nou blij mee moet zijn.....
Climax
Geplaatst: 06-12-04 17:18
Lusitana schreef:
Bij een beetje goede handelaar kun je een paard op proef krijgen.
Daar ben ik het niet mee eens, er zijn genoeg goede stallen waar je echt niet zomaar een paard op proef krijgt, daar zitten voor een verkoper ook superveel risico's aan!
Het is belangrijk dat je je paard laat keuren door een door jou uitgezochte dierenarts, en geen genoegen nemen als ze zeggen dat het paard al gekeurd is en jou het keuringspapier laten zien, gewoon zelf nog een keer laten keuren.. (tenminste, als je de verkoper niet kent)
Beenstanden zijn heel belangrijk, vooral de correctheid van het voorbeen! (over het harde laten draven en recht van je af en naar je toe laten draven en stappen)
Het beste is natuurlijk altijd dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft..
daantjuhhh
Geplaatst: 06-12-04 17:29
Zep schreef:
De meeste profs zijn eerlijker over hun paarden dan de gemiddelde boer. Als er een probleem is hebben zij namelijk veel meer aansprakelijkheid...
ik ken zat profs persoonlijk.. en heel veel hebben mij een aantal slimme trucjes uitgelegd...