wat belangrijk voor pensionstal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

wat belangrijk voor pensionstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 09:57

Op dit moment hebben we een klein schalige pension stal. Er staan 9 pony's waarven 6 in pension. Dit is er aanwezig.
*schuilstal 6x3
*shetstal 3x3
*gewone stallen 5x (1x 3x3 4x 2x3)
*betegelde uitloop 11x10 ongeveer
*bak 20x40 met eventueel licht
*weide 2 ha. Voorste gedeelte in stukjes verdeeld, een shet stukje en 7 andere stukjes. Achterste gedeelte voor hooi/kuil maar in de winter lopen ze daar ook.
*ringen om paarden aan vast te zetten
*gang voor kasten.
prijzen in de buurt liggen beetje rond 200 euro geloof ik, natuurlijk ook wel wat goedkope boertje, maar de echte stallen. Verder wonen we vrij afgelegen, dit betekend veel dijkjes en landweggetjes, brede bermen enz (helaas niet de weg waarik aan woon, maar brede bermen zijn nabij) Er is mogelijkheid voor lessen, dressuur springen nh centered riding enz. op eigen kosten, alle zijn prive lessen of met 2 tot 4 mensen in een les. Springmateriaal aanwezeg, zelfgemaakt maar goed te gebruiken.
pony's staan veel buiten. Pension is inclusief hooi/kuil stro stal binnen buiten zetten bak enz. maar ex. uitmesten en biks (ze willen allemaal wat anders).

Wat vinden jullie verder nog belangrijk voor een pension stal, en wat zou je kunnen vragen per maand nu, en als jou veranderingen zijn uitgevoerd.
oja we willen heb bij pony's houden, en het zelf mesten is zodat de prijs het hele jaar hetzelfde kan blijven.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 05-12-04 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:18

Als ik voor deze stal zou staan dan zou hij bij mij afvallen voor de volgende redenen

- zelf uitmesten
- zelf voor voer zorgen
de stal is dermate klein dat hier best in voorzien kan worden, vwb het voeren gewoon duidelijk zijn, dit is wat we voeren en daar doe je het maar mee en het mesten, tja als je de boxen schoonhoudt zullen hier echt geen problemen door ontstaan.

de boxen zijn te klein (die 2x4 dan) voor een paard.

Dan zijn er nog allerlei andere factoren die een rol spelen bij de prijsbepaling, bijv wat is de ligging van de stal, is er veel concurrentie, zijn er uitrijmogelijkheden, kan er gelest worden, is er een rijvereniging in de buurt.

Kijk eens bij je in de buurt rond en ga daar vragen de prijzen zijn en omstandigheden, op deze manier kan je het beste de prijs bepalen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:37

Bij mij zou deze stal ook afvallen om de volgende redenen:
- er is geen aparte bak om los te gooien of te longeren
- er is geen binnenbak
- er is geen spuitplaats
- je moet zelf voor biks zorgen

Uitmesten vind ik geen probleem, maar het zou wel prettig zijn als er gewoon biks gevoerd wordt 2 of 3 x per dag en dat je zelf die biks niet hoeft te halen.

Ik ben het met ingvdh eens dat voor de prijsbepaling ook gekeken moet worden naar de ligging van de stal, concurentie , etc.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 10:46

demogelijk heid dat ik het inkoop is er, je kunt een zak van mij kopen, of je kunt het helemaal door mij laten doen. er is maar een pony de echt veel krijgt, 1,5 schep, de ander volstaan met een kwart of een handje. Verder gaan ernog allemaal dingen doorheen en als ze eend ag niet kunnen ofzo voer ik. Er is een slang voor water, en die kun je ook gebruiken om af te spuiten. Maar mijn vraag was eigenlijk wat zoudden jullie erbij willen hebben, ik vraag dit dus om te kijken wat mensen graag willen, om zo me an te passen aan jullie. Er is hier vrij veel concurentie,zo ongeveer de hele straat heeft paarden en er zijn 3 maneges nabij en een aantal pensionstallen. Ik hop dat het zo duidelijker is Haha!
bedant iig.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:56

Voor een pony is het bij jouw goed vertoeven ja Knipoog
Stallen zijn netjes gebouwd.
Bak ligt er goed bij !
Voor een jonge ponyruiter met verantwoordelijksheidsgevoel is het zeker een leuke stal !
En lekker veel land voor die paar pony's die er lopen..
Ik weet niet wat je er nog mee aan zou moeten doen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:58

lailapri schreef:
oja we willen heb bij pony's houden, en het zelf mesten is zodat de prijs het hele jaar hetzelfde kan blijven.

Ik begrijp hieruit dat het om alleen ponys gaat?

Dan is de stal 2x4 wel redelijk geschikt voor pony's maar dat moeten dan wel kleine pony's zijn.

Ik mis niet zo veel, ja een binnenbak zou erg fijn zijn.
Brede bermen ben ik niet gelukkig mee gezien het hier om pony's gaat dus je hebt veelal met kinderen te maken (denk ik), omgeving is bij mij dus een punt van afvallen.

Verder, tja, wat kan je er voor vragen, ik heb zelf op een pensionstal gestaan, in een doe het zelf box met de zelfde voorwaarden als jij hier noemt, zelf mesten, zelf voeren en voer kopen, stro, hooi, kuil zat bij de prijs in, deze stal had 2 binnen bakken, 3 buitenbakken, een ovaalbaan voor de ijslanders (waar wij regelmatig op onze paarden op rondcrosten Haha! ) een springtuin, verschillende wasplaatsen mét warm water (warm water ging dan wel met een muntje, koste geloof ik €1.-) een sollarium (koste meen ik €5.-) een stapmolen (ook apart voor betalen), een kantine waar je ook van alles kan eten, bos op stap afstand met een veilig pad er naartoe (moet alleen 1 weg oversteklen aan het eind van het pad)vele hectares land te gebruiken voor weidegang, pffff, ik ben vast nog wel iets vergeten Haha!

Ik betaalde op deze stal voor een paard €150.- en dan had ik aan mijn stal nog een prive landje van 20x50 meter (was een uitzondering, ik was de enige destijds) en het gebruik van het algemene land was gewoon ook gratis. Je kon ook een prive landje huren maar dat was erg klein en dan mocht je geen gebruik meer maken van het grote land, heb ik dus nooit gedaan (en ik had dat stuk aan mijn stal er al bij)

Voor mijn Welsh hengstje die dus niet bij andere paarden/pony's op het land kon, had ik een eigen gras dijkje van 15mtr breed en zo'n 150 mtr. lang en nog een stal van 3x2mtr, niet groot maar hij stond daar niet vaak. Ook deze stal weer zelf uitmesten en hooi, kuil en stro zat bij de prijs in. Voor het Welshje betaalde ik €50.- per maand, eigen landje inclusief stal (stal was overigens niet op het landje hoor, was een gewone stal bij mijn paard)

Nu moet ik er wel bijzeggen dat dit een mega pensionstal is waar toen al ruim 250 paarden/pony's stonden hoor, moet je ook maar tegen kunnen die drukte maar als ik zo naar de kosten kijk denk ik dat ik daar heel erg goedkoop stond in vergelijking met de stallen bij jouw in de buurt van €200.- per maand.
Dit was overigens aan de rand van Amsterdam in Aalsmeer, (aan het Amsterdamse bos) ik denk dat de stalling inmiddels wel omhoog is gegaan, ik ben daar nu al 2 jaar weg.

Wat jij kan bieden zou ik denk ik niet meer voor over hebben dan €75.- per maand maar dan zou ik wel graag het biks in de prijs willen hebben, dat is met een grote inkoop behoorlijk goedkoop aan te schaffen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:22

Is het de bedoeling om alleen eigen hooi te gebruiken? Dan is 2 ha nogal krap. Pony's in de winter op het hooiland kan alleen als de grond goed gedraineerd is, anders lopen ze er zulke dutsen en deuken in dat het niet meer fatsoenlijk te maaien is.
Hou je de wei ook schoon? Dat scheelt je namelijk behoorlijk in de kwaliteit van de wei. Hier zijn een aantal stallen die dat als regel hebben, iedereen wordt verondersteld per week een grote kruiwagen vol uit de wei te halen.
Zorg inderdaad voor een voerinkoopregeling, bij ons op stal bijvoorbeeld hangt een bestellijst op het prikbord en elke vrijdag wordt het bestelde door de fouragehandel afgeleverd. Iedereen krijgt keurig per maand een factuur van de fouragehandel, goed geregeld dus.
Ik weet niet hoe je stallen in elkaar zitten, maar het kan prettig zijn om binnen, bijvoorbeeld in de stalgang, genoeg ruimte te hebben om te poetsen en op te zadelen voor als het pestweer is.
Het klinkt mij als een geschikte stalling voor pony's. Vraag me wel af of 200 euro niet wat hoog ligt voor een ponystal, maar ik zit in een andere hoek van het land waar de prijzen sowieso anders liggen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 11:26

opzich staan ze er alleen snachts in, en om de beurt met de deur open, ik wilde ook grotere stallen, maarja, me vader hè zo kon er een stal extra bij. Als je alles uit gaat rekenen, ben je zonder biks, en het werk wat je eraan hebt al die 75 kwijt voor een a/b pony, dit is met afschrijving gebouwen en bak enzovoorts. Een meisje bij mij op stal komt bij de manege vandaan, werd 1xper week of per 2 weken gemest, ze had een containerbox, biks zat er dan wel bij, en een keer per dag een les. ook hadden ze daareen binnenbak, maar er werden vrij veel manege lessengeven. geloof dat het daar 250 tot 300 koste.Maar als ik biks bij de prijs wil inbegrijpen is dat best lastig, er staan pony's die vrij veel rijden, jonge pony's, pony's op rust, enz, en dan vind ik het oneerlijk als de een voor dezelfde prijs 1,5 kilo krijgt, en de ander een handje in een bal zodat hij wat te doen heeft. daarnaast heeft de ene biks nodig met veel energie, en de andere absoluut niet omdat die als een gek begint te rennen en dan vergeet te denken en er dan ongelukken gebeuren. dan heb je nog mensen die meusli willen, en mensen die dat niet willen. Ik begrijp ook wel datals je 100 paarden hebt staan dat dat anders is dan als je 10 paarden hebt staan.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:29

Ik denk wel dat jij daar extreem goedkoop hebt gestaan Tanja...

Ik sta op een stal waar de paarden en pony's elke dag buiten komen. De stal schat ik op 2.5 x2.5 of groter (de stallen voor paarden zijn groter, maar dus ook duurder). Er word gevoerd (1kg basisbrok per dag + kuil) en uitgemest. De paarden worden binnen en buiten gezet. Eigenlijk de hele verzorging. Iedereen heeft een eigen kastje en daarnaast ruimte om eigen voertonnen neer te zetten. Er is een (kleine) verlichte buitenbak aanwezig en de rijvereniging zit op een half uurtje stappen van de stal af. Hier zijn diverse goede ruime rijbakken te vinden. De kosten hiervoor zijn 140 euro per maand.

In de zomer staan de paarden dag en nacht op het land. Er hoeft dan niet gevoerd en uitgemest te worden, de stallen worden helemaal schoon gespoten. Wel houden ze enkele stallen opgestrooid zodat je paard in geval van ziekte oid gewoon naar binnen kan. De kosten zijn dan 70 euro per maand, per nacht dat je paard op stal staat en dus extra verzorging krijgt betaal je 2.50.

Ik denk dat jij nu een 75 tot 100 euro kan vragen. Als je iets regelt met het voer en uitmesten zeker 100 tot 125 euro. Vergeet niet dat je voor een pony (ivm kleinere stallen) over het algemeen nu eenmaal een lagere prijs betaald. Met je stallen vind ik het er nog vanaf hangen wat het voor stallen zijn. Zijn ze helemaal dicht, het paard kan dus niet met zijn hoofd buiten de deur, zijn het binnen of buiten stallen. Een voorwaarde van een stal voor mijn paard is dus al dat ze met haar hoofd over de staldeur heen kan kijken en dat ze wat kan zien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 11:32

ik vraag geen 200 hondert hoor! maar de gang is niet echt groot, dus daar moeten we nog wat op verzinnen. wel kun je opzadelen in je stal. er zijn op dit momen maar 3 van de pony's die op stal zijn gereden. Tot nu toe maaien we 2x per jaar 1x kuil, zon 10 tot 15 balen, en hooi zo'n 150 balen. We hebben hier meer dan genoeg aan en kunnen zelfs nog iets verkopen eventueel. volgendjaar willen we alleen maar kuil doen ivm de opslagruimte. We houden zelf dagelijks de wei en de bak bij, dit omdat het netter is, en het beter is voor land en pony. Eens in de zoveeltijd als de voorrad op is (eens per maand/2 maanden) kopen wij biks en muesli in.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:48

Ik denk ook dat ik extreem goedkoop heb gestaan, hoor ik wel vaker Haha!

Wat betreft het biks, je kan gewoon basisbrok (of in jullie geval misschien ponybrok) inkopen en willen mensen een ander soort voer bijvoeren dan moeten ze dat zelf kopen, zo werdt het bij ons op de pensionstal wel gedaan (bij de paarden in vol pension dus he) allemaal het zelfde bedrag en de een stond zwaar in het werk en kreeg bijvoorbeeld 6kg per dag en de ander maar 2 kg, wordt op maneges en andere pensionstallen naar mijn idee ook altijd zo gedaan.
Maar wat Waratje zegt met de lijst op het prikbord vind ik ook een hele goede oplossing, dan ben je meteen het probleem kwijt dat de een meer nodig heeft dan de ander en daar het zelfde voor betaald

Overigens is een pensionstalling pas echt rendabel te maken als je rond de 30 stallen kan verhuren, pas dan kan je er wat aan overhouden óf je moet je stallen echt hoog in prijs gaan zetten maar daar heb je dan wel behoorlijk wat extra facilliteiten voor nodig en die kosten ook weer erg veel, heb je die niet dan zal je niet veel stallen verhuren vrees ik......
Om rendabel te kunnen draaien zit je denk ik toch rond de €150.- tot €200.- per maand maar dat zou ik er dus absoluut niet voor over hebben, maar misschien ben ik verwend Haha!
Je vader had dan wel gelijk met die extra stal maar ik ben bang dat jullie er nog niet genoeg hebben om quite te spelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 12:01

nouja me moeder wil er niet meer, want we hebben vaak mensen aan de deur, en me vriendin wil hier ook komen staan met 3 pony's maar helaas vind me moederhet zo dus wel genoeg zolangik nog met mijn opleiding bezig ben.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:10

Misschien uitbreiden als je klaar bent met je opleiding? Kunnen jullie zo lang nog alles even goed uitpluizen en zien of het allemaal haalbaar is, het is natuurlijk ook nog erg veel werk.
Is niet verkeerd hoor, klein beginnen en later uitbreiden, waar zitten jullie eigenlijk?

[edit] Heerhogowaard dus, zie het net staan Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 12:11

heerhugowaard, noordholland vlak bij nathalie misschien kunnen julli haar, zit ook op bokt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 12:12

naja alleen wat ik dus denk, is er wel toekomst in pension, nu die chips, straks krijgen we zeker belastng net als bij de honden, en zullen er dan niet veel paarden weg worden gedaan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:21

Ik zou het heel belangrijk vinden dat de paarden en ponies allemaal op dezelfde tijden gevoerd werden. Dat de een minder eet dan de ander is waar, daarom zou je (dat gebeurt meestal) een pony en een paarden prijs in kunnen stellen, en waar de grens ligt, ligt dan aan de hoeveelheid voor, niet zozeer aan de grootte van het dier, dus bv tot 3 kilo biks en dan vanaf 3 kilo biks. Maar op dat voer zit dan ook je winstmarge, daar is niks mis mee.
Over dat rendabel zijn...Een pensionstal hoeft op zich toch niet je enige bron van inkomsten te zijn? Je bent er niet full-time mee bezig, je kunt er best wat naast doen.