paard bronchites wie ervaart hetzelfde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard bronchites wie ervaart hetzelfde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:40

hallo,zoals de meeste weten heeft mijn paardje chronische bronchites,wat nooit meer over zal gaan Huilen ,ik kan het alleen verlichten met medicijnen,hoestkruiden en stoom haar met speciale ethensiele olie voor paarden met ernstige hoest..je merkt dat ze het super fijn vindt als je haar hiermee mee stoomt!!maar wie ervaart dit hetzelfde Schijnheilig als het mistig is merk ik dat het erger wordt ook met vochtig weer!!ze heeft het normaal alleen in de zomer, als het warm benauwd weer is,en als de pollen in bloei zijn,maar nou merk ik toch dat ze ook op mist en regenachtig(vochtig) weer reageerd ,volgens mij is dit toch normaal, of betekent het dat het dan verergerdt? ze hoest dan meer, en kucht , niest,moet je dan wel of niet rijden(stappen en draven) ga dan meestal het bos in is dit de juiste keus!!!of moet je dan met zo'n weer juist haar stil laten staan? Scheve mond wie heeft dit ook ooit meegemaakt of heeft ook een paard met deze problemen?en wat doe je dan in zo'n situatie!!!graag reacties Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:26

Mijn veearts zegt altijd dat je een paard met chronische luchtwegproblemen niet moet laten staan.
Alleen door bewegen houden ze de longen schoon en soepel.
Dus beter is elke dag iets doen dan een paar dagen veel en een paar dagen niks...

Als ze erg benauwd is zou ik gewoon lekker een stuk met 'r gaan stappen aan de lange teugel, evt. een stukje draven, verder even niks vragen, alleen beweging geven.

Sterkte!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 01:28

alvast bedankt voor de reactie nouvel!!!!!!!!!!!!!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 02:09

meer reacties welkom?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:10

ik heb het eens meegemaakt, en mijn pony heeft er af en toe nog een beetje last van. Ze wordt bijvoorbeeld ieder jaar verkouden, met groen slijm enzo. Ze hijgt snel enz. Het is bij haar dus niet echt chronisch, maar heeft er wel eens last van. Wat doe ik dan stomen en veel in de buitenlucht. Ik stoom met eucalyptus, pepermunt en den. Daar komt het slijm heel goed los van. ik ga het trouwens zo doen, want mevrouw is toevallig nu verkoudde

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:25

Mijn verzorgpaard Ben heeft ook chronische bronchites en ook heb moeten we door blijven rijden. Door andere ziektes kan dat nu niet, maar toen het nog kon reden we hem gewoon. Dan liep hij de eerste 10 rondjes draf te hoesten (wel aan de lange teugel, zodat hij ook ruime heeft om te hoesten) en als zijn longen dan weer schoon waren konden we gewoon verder met de training.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:18

Ik heb zelf chronische bronchitus en met dit weer heb ik er ook heel erge last van. Ik stoom ook veel, en zorg dat ik veel buiten ben. Ik moet me wel heel goed inpakken, en dan lekker de buitenlucht in.
Ik zou zeggen laat je paard zo veel mogelijk naar buiten is wel zo prettig voor hem. Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:32

Bij een paard is een verkoudheid van langer dan 2 weken al chronische bronchitis. En dan kan nog wel overgaan. In jouw geval is het duidelijk erger. Je moet een paard met CB nooit natrijden, en hoesten voorkomen. Op dagen dat hij hoest kun je hem beter op rust zetten, want van elke hoest beschadigen zijn longblaasjes nog erger (bijna onherstelbaar). Dus in geval van hoesten zou ik hem zeker niet rijden en een poosje op rust zetten. Zet hem zoveel mogelijk buiten.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:34

verona heeft ook chronische bronchitus. vroeger had ze het veel erger dan nu, dan werd het met vochtiger weer ook erger. nu, na heel wat jaren (ze is ondertussen 20), heeft ze er een stuk minder last van. je moet haar alleen niet in stal poetsen of opstrooien als ze nog in stal staat, maar dat is logisch. ze heeft dagen dat ze het wat benauwder heeft maar voor de rest heeft ze er veel minder last van. al die jaren is ze veel naar buiten geweesd, elke dag een paar uur (en in de zomer de hele dag) het land op, ook in de winter als het weer het toe laat.

met mistig en vochtig weer heeft ze er niet meer last van dan normaal, wat ze vroeger wel had, dus dit is toch over gegaan. voor de rest krijgt ze nat hooi, dat werkt echt super. ik rijd gewoon met haar, vanwege een peesblessure nu geen galop, maar meestal ga ik het bos met haar in en dan gewoon stappen en draven, dat vind ze heerlijk en heeft ze geen last van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:38

ik wandel nu trouwens met mijn pony, en laat haar eten uit me kruidentuintje wat ze nodig heeft (er staat venkel munt lavas peterselie kamille rozemarijn en nog paar) ze eet voornamelijk munt venkel en kamille en als ze genoeg heeft begint ze aan het gras.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:15

allemaal alvast bedankt weer voor de reacties!!ik heb vandaag haar stil laten staan wel buiten natuurlijk en weer gestoomd!!!ging prima