*Dilemma: Voeren* wat moet ik doen? lang verhaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

*Dilemma: Voeren* wat moet ik doen? lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:03

Owk ik zal het proberen uit te leggen:

Ik heb een Friese ruin van 8 jaar, het hoge, slanke dressuurtype. Hij is 1.70m. Hij is pas anderhalf jaar echt onder het zadel en in een gigantisch leerproces. Ik wil in maart wedstrijden gaan starten en ik train dus 5 @ 6 dagen in de week waarbij hij erg hard moet werken.

Nu staat hij op een pensionstal volpension (als je het zo kunt noemen):
S´ochtends hooi.
Van 9 tot 4 op wei. (waar nu amper wat staat)
Om 4 uur 1 maatschep (van nog geen hele kilo naar mijn mening) bix.
Om half 5 hooi

Meer krijgen ze van stal niet. Ik moet hem dus s´avonds bijvoeren want heen en weer rijden is geen doen (kwartier heen en dan weer terug daar heeft mijn ma geen zin in (ik ben 17))

Hij kreeg van ons de laatste tijd 1 kilo sportbrok, een half biologische brok en een half muesli s´avonds van ons bijgevoerd dus 2 kilo in 1x. Nu had ik woensdag les en mn paard was sloom (best vaak is ie dat) en mijn instructeur vond hem dunner geworden dus moeten halve kilo sportbrok bij gaan voeren...dus 2,5 kilo zowat in 1x. <Met nog zeewier/knoflook erbij. Nu sinds vandaag krijgt hij ook elektrocyten om zijn energie na het rijden te herstellen die hij met het zweten verliest. IK merk verandering met het rijden nu hij zo veel krijgt maar ik vind 2,5 kilo erg veel om in 1x te geven wat denken jullie? (hij laat trouwens telkens een beetje staan en eet dat later op hier ben ik wel blij om)

Op stal kunnen ze niet sochtends voor ons gaan geven want staan 100 paarden dat word teveel als meer mensen dat gaan doen.

Ik train dus echt hard en we hebben nu een oplossing bedacht:
Meer stallingsgeld betalen en ze van stal smiddags 1 kilo erbij te geven omdat hij dan wat meer heeft dus 2 kilo smiddags gewoon bix dus dat doet weinig.
Sávonds dan nog 1,5 kilo sportbrok en inplaats van muesli en bio brok 0,5 kilo sportmuesli gaan geven met die supplementen. Dan heeft het toch wat meer nut dan dat voer dat eigenlijk niks doet dus dan krijgt hij 2 kilo inplaats van 2,5 en eventueel als hij invalt sochtends meer hooi laten geven. zo is het netjes verdeeld dacht ik voor een paard dat hard traint nu in een leerproces.

Ik zou graag jullie mening krijgen want 2,5 kilo in 1x lijkt me zoveel omdat hij de rest van de dag amper wat krijgt. Ik hoop op veel reacties waar ik wat mee kan!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:14

Hij staat nu dus op het land en krijgt daarnaast hooi en 3,5 kg brok?

Als je het mij vraagt moet dat echt wel voldoende krachtvoer zijn. Die van mij heb ik ook een tijd zo intensief bereden, maar hij heeft nooit meer dan 2 kg brok per dag gehad.
Ik zou hem eerder meer hooi bij laten voeren. Hij kan de hele nacht van zijn hooi eten, dus hij heeft genoeg tijd om het op te maken voordat hij de volgende morgen weer naar buiten mag.

Bovendien vind ik de pensionstal niet erg goed overkomen als ze maar 1x daags brok willen voeren. Er zijn genoeg stallen waar 2 of 3 maal daags wordt gevoerd. Misschien iets voor jezelf om over na te denken?
Op zich is het natuurlijk wel goed dat ze inde winter ook zoveel buiten komen. Dat zie je op veel stallen weer niet gebeuren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:22

vraagje: willen ze geen extra moeite doen om zijn extra brokken te pakken?

tip: zet het dan klaar in emmers+deksel voor de stal van je paard zodat ze het makkelijk kunnen pakken
dit kan je doen als je er bent, dus hoef je niet op en neer 's avonds

voor de rest over hoeveelheid enzow heb ik geen verstand ben meer van de praktische dingen bedenken

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:23

eveline_B schreef:
Hij staat nu dus op het land en krijgt daarnaast hooi en 3,5 kg brok?

Als je het mij vraagt moet dat echt wel voldoende krachtvoer zijn. Die van mij heb ik ook een tijd zo intensief bereden, maar hij heeft nooit meer dan 2 kg brok per dag gehad.
Ik zou hem eerder meer hooi bij laten voeren. Hij kan de hele nacht van zijn hooi eten, dus hij heeft genoeg tijd om het op te maken voordat hij de volgende morgen weer naar buiten mag.
De paarden hebben dat al voor 7 uur op Verward

Bovendien vind ik de pensionstal niet erg goed overkomen als ze maar 1x daags brok willen voeren. Er zijn genoeg stallen waar 2 of 3 maal daags wordt gevoerd. Misschien iets voor jezelf om over na te denken?
Op zich is het natuurlijk wel goed dat ze inde winter ook zoveel buiten komen. Dat zie je op veel stallen weer niet gebeuren.Tja stallingsgeld is dan ook niet 300 euro zoals op veel stallen en hij staat elke dag hele jaar door 7 uur per dag op wei dus dan kan ik wel op een manege gaan staan maar doe ik me paard geen plezier mee dan kan ik net zo goed zelf bijvoeren en dat 3x voeren op stallen dat voer dat ze krijgen haalt niks uit dat is gewoon buikvulling meer niet dus tja

Maar ik vraag me dus ook af of 2,5 kilo in 1x niet veelste veel is Verward

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:26

Angelstears schreef:
vraagje: willen ze geen extra moeite doen om zijn extra brokken te pakken?

tip: zet het dan klaar in emmers+deksel voor de stal van je paard zodat ze het makkelijk kunnen pakken
dit kan je doen als je er bent, dus hoef je niet op en neer 's avonds

voor de rest over hoeveelheid enzow heb ik geen verstand ben meer van de praktische dingen bedenken

Nee dit kan niet want er staan 100 paarden op stal dus als ik dat ga doen willen meer mensen dat straks moeten ze dan 100 paarden sochtends nog eten gaan geven uit hun eigen emmertje Sávonds hoef ik niet op en neer want dan ga ik zowiezo rijden enzo. Het zou dan om sóchtends gaan maar mn moeder gaat niet een kwartier daar heen rijden en dan weer kwartier terug om dan om 8 uur weer op haar werk te zijn. Daarom mijn oplossing of die wel goed is? Tong uitsteken

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:31

2.5 kg ineens lijkt mij wel vrij veel.
Is het anders een idee om de helft in een voerbal te doen? Dan doet hij er een stuk langer over.
Ik zou ook vragen of hijveel meer hooi mag. Als hij zijn hooi al zo vroeg op heeft wat eet hij 's avonds dan? Hooi zorgt ervoor dat het krachtvoer beter verteerd wordt. Als je een rantsoen voert met veel krachtvoer en weinig ruwvoer wordt het krachtvoer soms minder goed opgenomen, omdat het rantsoen te snel door het spijsverteringsstelsel vliegt. Ruwvoer is erg belangrijk voor paarden. Paarden zijn er nl voor gemaakt om ruwvoer te verteren. Krachtvoer moet daarom altijd een bijzaak blijven.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:32

Hoe meer voerbeurten hoe beter. Ik voer in de winter 8 x per dag. 3 x biks en 5 x hooi. Een beetje pensionstal voert minimaal 4 x per dag. Bij mij staan ze in de winter om beurten in de paddock met ruim hooi. Zomers krijgen ze eerst hooi, dan beetje biks en het land in. Als ze uit het land komen, dan krijgen ze weer een beetje biks en 's avonds om 23.00 uur hooi.

Als ik het zo lees, komt jou paard hooi te kort. Ik heb ook een fries en die kreeg, toen ik hem nog fanatiek reed, 1 1/2 biks per dag en veel hooi. Hij zag er heel mooi uit en had pit zat. Als een paard goed hooi krijgt, dan heeft hij verder eigenlijk niks nodig. Ga je rijden, dan moet je biks erbij geven voor de energie. 2 kg krachtvoer en 6 kg hooi is voor een fries genoeg.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:42

Mijn fries ziet er ook mooi uit hoor hij glimt ook en hij is nog niet erg ingevallen maar nu er amper nog wat in de wei staat merk je toch gauw dat de singel 1 gaatje strakker kan als normaal.

Maar ik ga het denk ik maar zo doen:
S´ochtends meer hooi
van 9 tot 4 het land op
Om 4 uur een kleine kilo bix van stal
Dan meer hooi
S´avonds als ik op stal kom het hooi wat hij nog heeft weg leggen
S´avonds een half uur na het rijden 1,5 kilo sportbrok en een half sportmuesli
En dan voor we weg gaan zijn overige hooi geven (rond 9 uur)

Lijkt jullie dit een goed schema?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 23:38

???

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:57

Ik zou 's morgens hooi en 1kg geven en om 4 uur een 1/2. Wel een uur wachten zodat hij het voer goed kan verteren. Paard beweging geven en een uur na het rijden 1/2 kg biks 1/2 muslie geven. 's Avonds nog volop hooi geven.

Biks en muslie hebben een lange tijd nodig om te verteren. Daarom nooit in 1 keer veel krachtvoer geven, maar verdeel het over de dag. Hooi is licht verteerbaar.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:47

ik heb je verhaal wel 3 keer gelezen om ook maar iets van een zinnig antwoord te kunnen geven
en dat bedoel ik niet negatief in jou richting meer van wat kan een zinnige bijdrage zijn voor jou probleem Knipoog Haha!

ik snap aan de ene kant wel dat ze niet ieder paard s'morgens bij willen voeren (helemaal als er 100 paarden staan), maar toch is dat eigenlijk de enigste oplossing. en vind ik het eigenlijk een niet zo'n geweldige stal als ze dat niet willen.
hier in dld hebben ze daar een super oplossing voor. als de eigenaar wil dat de stalhouder iets voor ze doet (hetzij extra voer, medicijnen oid) betaal je daar per keer een klein bedragje voor (lees 1 euro) ze lopen toch in die stal en doe zo 20 paarden heb je toch per week een aardig centje erbij. misschien moet je hun die oplossing eens voorstellen.
want ik zelf zou toch willen dat hij zijn krachtvoer beter verdeelt over de dag krijgt. je geeft al aan dat hij s'avonds wat van zijn voer laat staan (voor mij het teken dat ie vol zit) en het later alsnog opeet.

en als ze gaan blaten dat de andere paarden dan ook voer willen, so what die leren snel genoeg dat ze niet altijd wat krijgen helemaal op een pensionstal. eigenaren nemen vaak zelf wat lekkers voor hun paard mee en dan geeft ook lang niet iedereen de andere paarden ook wat. en al helemaal niet op een stal waar 100 paarden staan.
overigens ik heb er ook 2 die alleen s'avonds krachtvoer krijgen. die staan de hele dag op de wei (met nogal wat gras erin) en zijn gewoon niet meer nodig. als de rest s'morgens voer krijgt krijgen zij een topje stro. en aangezien ze op die stal de rest hooi geven hoeft dat dus geen probleem te zijn.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
veel sucses

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:58

Ik vraag mij af waarom ze smorgens geen bakje willen voeren wat jij dan de dag van tevoren hebt klaargezet als ze toch hooi aan het voeren zijn? En dat het niet kan omdat er 100 paarden staan....tja, ik stond op een pensionstal waar ruim 250 paarden stonden, daar worden ook bakjes van de mensen zelf gevoerd want met hooi voeren komen ze toch in de stal dus ik zie het probleem niet? (van de mensen die voeren dus he, jouw probleem zie ik wel)

Wat ook een oplossing kan zijn, de stal waar ik heb gestaan wordt maar 2x per dag gevoerd, vind ik persoonlijk ook veel te weinig. Pensiongasten hebben daar onderling een schema gemaakt en voeren met elkaar een extra ronde, als het met aardig wat mensen samen gedaan wordt ben je hooguit 1x per week of 2 weken aan de beurt.

Verder lijkt extra hooi mij ook een oplossing, ik heb ze allemaal op onbeperkt hooi staan hier maar niet iedere pensionstal doet dat, het idee dat het te veel extra kost (totaal onterecht overigens) maakt meestal dat de paarden in 1x veel krijgen en de paarden dit dus ook te snel achter elkaar naar binnen gaan schrokken, zo ook met het krachtvoer.
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je met die halve schep sportbrok erbij binnen een korte tijd dus totaal 3kg krachtvoer in je paard gaat gooien. Daar gaan mijn nekharen dus van overeind staan, 3 kg is geen probleem maar dan wel verdeeld over meerdere voerbeurten per dag, minimaal 3 voerbeurten.
Het is zo vragen om maagproblemen naar mijn idee.

Ik begrijp dat het heel moeilijk is als je op stal geen meewerking krijgt, misschien toch een andere stal zoeken dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:42

Ik vind de manier waarop het verhaal hier verteld wordt een tikkie merkwaardig, en het lijkt me ongeloofwaardig.maar goed... misschien dat ik ook iets zinnigs voor je heb.

Jij wilt in maart gaan starten met een 8 jarige Fries, en daarom train je hem nu al zoveel dat hij meer voer nodig is. Nou...dat is raar.
Je traint voor B (ga ik van uit, als het ZZ was had je vast neit een dergelijke vraag hoeven stellen Knipoog ), en dat moet een paard makkelijk kunnen op 2kg brokjes en voldoende hooi/stro.

Je zoekt het antwoord in sportbrokjes en meuslis. Daarmee denk je omgekeerd. Een B paard heeft geen hoogwaardige sportbrok nodig om wat simpele overgangen te kunnen doen. Als ie dus elke keer na jouw training helemaal leeg en lusteloos is, train jij niet goed.

Een Fries is beperkt in uithoudingsvermogen. Het is dus erg onredelijk te verwachten dat hij elke dag praktisch, erg hard kan/wil werken. Zijn uithoudingsvermogen wordt daar niet beter van, en zijn spieren worden daar elke keer alleen maar slechter van. Je paard toch hard laten werken met verzuurde spieren zal maken dat hij nog meer gaat zweten en hijgen, en steeds meer voer nodig is om nog enigszins 'overeind' te blijven. Tegelijkertijd: jij zult tijdens het rijden wellicht het gevoel krijgen dat je paard niet goed luistert of voor je werken wil, en misschien denk je daarom dat je nog een halfjaar echt hard moet werken om B-klaar te raken...
Als dat hier gaande is, kan ik me heel goed voorstellen dat die manege jou daar niet bij wil helpen met extra voer. Hoeveel je ook betaalt.

Probeer eens maximaal 4 x in de week te rijden, voor maximaal 45 minuten per keer. En draaf en galoppeer daarbij nooit meer dan 25 minuten per keer rijden. Er is niets op tegen om je 8 jarige Fries na het rijden (maar beter 1 uur VOOR het rijden) een schep extra brok te geven, maar kies dan een normale onderhoudsbrok of een lichte sportbrok van een goed merk. Meusli is echt overbodig duur en onvoldoende effectief als je B rijdt op een uitgegroeid paard. Ik denk dat er een wereld voor je opengaat als je je Fries niet elke avond meer volledig afmat...
Bedenk je immers; als je nu al zooo veel moet trainen voor B... wat moet je dan wel niet doen als je ooit Z bent? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:47

Ik ga met Dees mee. Een paard in het normale basiswerk heeft genoeg aan twee kilo sportbrok en kuil/hooi.

Ik denk dat je inderdaad het werk aan moet passen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:25

Nog even helemaal off topic hoor, ik heb nog nooit een Fries van 1.70m gezien, bestaan die joh?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:39

Yup, die bestaan
Ik ken mensen die bijna wanhopig probeert hun Friezen iets kleiner te laten fokken, en bij hen dat lukt zelden Knipoog

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:50

Dees schreef:
Ik vind de manier waarop het verhaal hier verteld wordt een tikkie merkwaardig, en het lijkt me ongeloofwaardig.maar goed... misschien dat ik ook iets zinnigs voor je heb.

Jij wilt in maart gaan starten met een 8 jarige Fries, en daarom train je hem nu al zoveel dat hij meer voer nodig is. Nou...dat is raar.
Je traint voor B (ga ik van uit, als het ZZ was had je vast neit een dergelijke vraag hoeven stellen Knipoog ), en dat moet een paard makkelijk kunnen op 2kg brokjes en voldoende hooi/stro.

Je zoekt het antwoord in sportbrokjes en meuslis. Daarmee denk je omgekeerd. Een B paard heeft geen hoogwaardige sportbrok nodig om wat simpele overgangen te kunnen doen. Als ie dus elke keer na jouw training helemaal leeg en lusteloos is, train jij niet goed.

Een Fries is beperkt in uithoudingsvermogen. Het is dus erg onredelijk te verwachten dat hij elke dag praktisch, erg hard kan/wil werken. Zijn uithoudingsvermogen wordt daar niet beter van, en zijn spieren worden daar elke keer alleen maar slechter van. Je paard toch hard laten werken met verzuurde spieren zal maken dat hij nog meer gaat zweten en hijgen, en steeds meer voer nodig is om nog enigszins 'overeind' te blijven. Tegelijkertijd: jij zult tijdens het rijden wellicht het gevoel krijgen dat je paard niet goed luistert of voor je werken wil, en misschien denk je daarom dat je nog een halfjaar echt hard moet werken om B-klaar te raken...
Als dat hier gaande is, kan ik me heel goed voorstellen dat die manege jou daar niet bij wil helpen met extra voer. Hoeveel je ook betaalt.

Probeer eens maximaal 4 x in de week te rijden, voor maximaal 45 minuten per keer. En draaf en galoppeer daarbij nooit meer dan 25 minuten per keer rijden. Er is niets op tegen om je 8 jarige Fries na het rijden (maar beter 1 uur VOOR het rijden) een schep extra brok te geven, maar kies dan een normale onderhoudsbrok of een lichte sportbrok van een goed merk. Meusli is echt overbodig duur en onvoldoende effectief als je B rijdt op een uitgegroeid paard. Ik denk dat er een wereld voor je opengaat als je je Fries niet elke avond meer volledig afmat...
Bedenk je immers; als je nu al zooo veel moet trainen voor B... wat moet je dan wel niet doen als je ooit Z bent? Haha!

Hij zit in een leerrproces hij is 7 jaar koetspaard geweest en hij zit in zn wintervacht...en hij wil wel werken dus dit stukje slaat nergens op je doet net of ik slecht voor hem ben Verward En dit is helemaal niet de reden waarom ze niet bij willen voeren...er staan 100 paarden ze kunnen niet elke ochtend 100 paarden gaan bijvoeren..En ik mat mijn paard niet af!

Nog 1 ding hij hijgt niet...en uithoudingsavermogen heeft hij genoeg daar is hij echt niet beperkt in ookal is hij een fries uithoudingsvermogen heeft niks met het ras te maken
Laatst bijgewerkt door Lisjuh87 op 05-12-04 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:53

T@nj@ schreef:
Ik vraag mij af waarom ze smorgens geen bakje willen voeren wat jij dan de dag van tevoren hebt klaargezet als ze toch hooi aan het voeren zijn? En dat het niet kan omdat er 100 paarden staan....tja, ik stond op een pensionstal waar ruim 250 paarden stonden, daar worden ook bakjes van de mensen zelf gevoerd want met hooi voeren komen ze toch in de stal dus ik zie het probleem niet? (van de mensen die voeren dus he, jouw probleem zie ik wel)

Wat ook een oplossing kan zijn, de stal waar ik heb gestaan wordt maar 2x per dag gevoerd, vind ik persoonlijk ook veel te weinig. Pensiongasten hebben daar onderling een schema gemaakt en voeren met elkaar een extra ronde, als het met aardig wat mensen samen gedaan wordt ben je hooguit 1x per week of 2 weken aan de beurt.

Verder lijkt extra hooi mij ook een oplossing, ik heb ze allemaal op onbeperkt hooi staan hier maar niet iedere pensionstal doet dat, het idee dat het te veel extra kost (totaal onterecht overigens) maakt meestal dat de paarden in 1x veel krijgen en de paarden dit dus ook te snel achter elkaar naar binnen gaan schrokken, zo ook met het krachtvoer.
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je met die halve schep sportbrok erbij binnen een korte tijd dus totaal 3kg krachtvoer in je paard gaat gooien. Daar gaan mijn nekharen dus van overeind staan, 3 kg is geen probleem maar dan wel verdeeld over meerdere voerbeurten per dag, minimaal 3 voerbeurten.
Het is zo vragen om maagproblemen naar mijn idee.

Ik begrijp dat het heel moeilijk is als je op stal geen meewerking krijgt, misschien toch een andere stal zoeken dan?

Bij ons voor het hooi geven hoeven ze niet de stal in...en ja er is bij osn een ochtend ronde maar dan moet je zelf erin mee doen en aangezien wij niet dichtbij stal wonen en mijn moeder om 8 uur op de werk moet zijn werkt dat gewoon niet en in de spits terug sta je sochtends nog een haldf uur in de file. en hij krijgt geen 3 kilo in 1x hij krijgt smiddags 1 kilo en dan savonds na het rijden 2 (wel voldoende tijd ertussen) en ik ga al helemaal geen andere stal zoeken ik hoef geen manege en hier staat hij 7 uur per dag in zijn eigen kudde dus ik ga dit hem echt niet ontnemen door op een stal te zetten waar hij amper buiten komt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:05

Lisjuh87 schreef:
Hij zit in een leerrproces hij is 7 jaar koetspaard geweest en hij zit in zn wintervacht...en hij wil wel werken dus dit stukje slaat nergens op je doet net of ik slecht voor hem ben Verward En dit is helemaal niet de reden waarom ze niet bij willen voeren...er staan 100 paarden ze kunnen niet elke ochtend 100 paarden gaan bijvoeren..En ik mat mijn paard niet af!

Nog 1 ding hij hijgt niet...en uithoudingsavermogen heeft hij genoeg daar is hij echt niet beperkt in ookal is hij een fries uithoudingsvermogen heeft niks met het ras te maken

heee, jij zegt zelf dat je het gevoel hebt dat hij te weinig krachtvoer krijgt en dat het dier zo hard moet werken. Ik heb nergens gezegd dat je hem mishandelt, lees het nog maar eens.... Knipoog
Een paard dat jaren lang voor de koets heeft gelopen, zal niet onder de indruk zijn van een Bproefje onder het zadel hoor, ik vind dat je dat gedeelte van het zgn 'leerproces' wel een tikkie overdrijft...

Uithoudingsvermogen heeft overigens van alles met het ras te maken, lees het fokdoel van de Arabo-Fries maar eens door

Ik vind je vraagstelling nu wel heel onduidelijk worden. Enerzijds vraag je je af of je je paard wel 2,5 kg brok ineens kan voeren, anderszijds wil je vooral niet dat mensen anders reageren dan 'jawel joh, geen probleem gewoon doorgaan..."... dus eh... wat wil je nu eigenlijk?

Misschien ben je nog niet rijp om de reflectie van de spiegel te accepteren? Knipoog

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:12

Dees schreef:
heee, jij zegt zelf dat je het gevoel hebt dat hij te weinig krachtvoer krijgt en dat het dier zo hard moet werken. Ik heb nergens gezegd dat je hem mishandelt, lees het nog maar eens.... Knipoog
Een paard dat jaren lang voor de koets heeft gelopen, zal niet onder de indruk zijn van een Bproefje onder het zadel hoor, ik vind dat je dat gedeelte van het zgn 'leerproces' wel een tikkie overdrijft...

Uithoudingsvermogen heeft overigens van alles met het ras te maken, lees het fokdoel van de Arabo-Fries maar eens door

Ik vind je vraagstelling nu wel heel onduidelijk worden. Enerzijds vraag je je af of je je paard wel 2,5 kg brok ineens kan voeren, anderszijds wil je vooral niet dat mensen anders reageren dan 'jawel joh, geen probleem gewoon doorgaan..."... dus eh... wat wil je nu eigenlijk?

Misschien ben je nog niet rijp om de reflectie van de spiegel te accepteren? Knipoog

Nee ik wil niet dat mensen gaan doen alsof ik me paard hier mee de dood in help en ik hem slecht verzorg want zo komen jullie wel over...en erg knap dat het aan het ras ligt mijn fries kan zo met een arabier van stal mee naar buiten die endurance rijd en een rit maken die zij ook met die arab doet met westrijden en dat houd ie allemaal makkelijk vol dus tja...Ik denk niet dat ie te weinig krachtvoer krijgt ik zeg dat hij meer nodig heeft en dat zegt mijn instructeur ook en die weet ook dat hij al veel kreeg. Mijn instructeur rijd zelf ook op hem en hij voelt ook aan dat hij de laatste tijd wat minder oplettend is enzo hij zegt het niet voor niks...ik vind het alleen eng om zoveel in 1x te geven daarom ben ik op zoek naar andere oplossing omdat ze van stal sochtends niet willen voeren en msiddags maar een kleine kilo krijgen...en wij sochtends ook niet kunnen voeren alleen sochtends en smiddags meer hooi kunnen laten geven door stal..

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:14

PhiaBink schreef:
Ik zou 's morgens hooi en 1kg geven en om 4 uur een 1/2. Wel een uur wachten zodat hij het voer goed kan verteren. Paard beweging geven en een uur na het rijden 1/2 kg biks 1/2 muslie geven. 's Avonds nog volop hooi geven.

Biks en muslie hebben een lange tijd nodig om te verteren. Daarom nooit in 1 keer veel krachtvoer geven, maar verdeel het over de dag. Hooi is licht verteerbaar.

Smorgens kan dus niet en smiddags krijgt hij vast een kleine kilo en hooi kunnen we ook niet zelf pakken kunnen we alleen maar smorgens en smiddags 4 uur meer laten geven door stal. Als ik dan op stal kom kan ik wel weg leggen van wat hij nog heeft en na de brok geven na het rijden ofzow..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:23

Geef hem anders Lucerne bij. is een goede energie bron. Vervangt deels het ruwvoer en brengt vlees op de paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:29

Lucerne is idd bijzonder mooi voer; ik geef het mijn enter en twenter ook.
Zit wel een hoog eiwitgehalte in, dus wel oppassen; het moet dus wel in de rest van het dieet passen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:29

Is het misschien niet een optie om 'm te laten scheren. Want dat is ie niet toch? Als ie dik in het haar zit, kan het zijn dat ie daardoor minder fris overkomt, dus lomer met rijden etc.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:50

grootste probleem is dat de voeding niet verspreid wordt over de hele dag, 2kg brok of meer in een keer is veel. die van ons krijgen smorgens voor ze naar de weide gaan een schep en als ze terugkomen ligt er hooi + brok + biet voor hun klaar. zeker omdat je paard intensief wordt getrained is het belangrijk om zn eten wat te spreiden over de hele dag, maar ja als je het zelf niet kan gaan geven & er staan 100 paarden .. ik begrijp je probleem, kan je niemand vragen om m smorgens te voeren?