zwangerschap..paardensport voorbij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

zwangerschap..paardensport voorbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 16:47

hallo allemaal

ik ben nog maar heel kort zwanger en behalve dan dat ik me heel raar en blij voel vraag ik me toch af hoe ik dat ga combineren met mijn paardje
ik rijd wedstrijden en zou dat graag blijven doen.
hoe hebben de bokt mama's dat opgelost en wat zijn jullie bevindingen en wat is jullie tegen ge vallen?
heeft er iemand wat tips voor me want ik maak me hier best wel zorgen om...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:49

Ik denk dat het er heel erg vanaf hangt hoe je zelf je zwangerschap ondergaat. Ik ken mensen die tot bijna het eind doorrijden, en ik ken mensen waarbij het na 2 maanden echt al niet meer ging.

En ik denk dat veel mensen stoppen wegens tijd/energie gebrek, ook als de kleine er eenmaal is.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 16:56

ja daar ben ik dus bang voor
maar ik zie mijn paard echt ook als een soort 'kind'
daarom zoek ik nu mensen die het wel hebben te weten te combineren

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:58

een leuke jongen paarde meid zoeken die met je mee gaat op wedstrijden en tijdens je proefje op de baby let, en eventueel ook helpt thuis met het rijden? en tijdens je "zwangersschapsverlof" ?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 17:41

als ik te dik word om zelf te rijden heb ik al geregeld dat mijn instructrice hem zoland gaat rijden
ik rijd geen dressuur maar spring dus ik vind dat toch een verhoogd risico

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:41

Heb je het al eens in het centrale zwangertopic gevraagd Knipoog
Kun je vinden in de huiskamer.

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:49

Je zou SamSam eens kunnen vragen, die heeft een paard samen met haar zus.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:08

Tong uitsteken vraag ankie haha neej grapje, ik heb zelf geen ervaring, maar ik denk inderdaat dat je het helemaal zelf moet aanvoelen.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:30

Ik heb zelf doorgereden tot ik 7 maanden zwanger was, ik was ook niet echt dik.Werken deed ik gewoon tot 6 weken voor de bevalling, full time en onregelmatige diensten.
Een week na de bevalling heb ik al weer even te paard gezeten en na zwangerschapsverlof weer helemaal gaan werken. Ik heb ook wel een super man, die ook veel deed en doet. Onze zoon is ondertussen 14 jaar, heeft er m.i. niet onder geleden dat hij een werkende moeder heeft. Ik rijd ook nog steeds paard, twee stuks en werk ook nog steeds. Niet meer in de beveilging maar voor de klas. Nu moet ik zeggen dat ik mij tijdens de zwangerschap goed gevoeld heb en had altijd erg veel energie. Dat is natuurlijk per mens verschillend.
Heel veel plezier en succes!!!!!!!
Luister naar je eigen lichaam, dat heb ik ook altijd gedaan.
Bloos

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:34

de eigenaresse van Oeterma bleef ook erg lang doorrijden...maja op een gegeven moment stapte ze er niet meer op(ook omdat het een fel beest is, en op dat moment dus erg link kan zijn)

volgens mij is ze na 2 weken er al weer opgestapt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:52

Op het moment ben ik 16 weken zwanger en ik rijd nu ongeveer 2/3 keer per week. Vaker gaat nu niet, omdat ik óf moe ben, óf geen zin heb.
Ik probeer wel een hoop met mijn paard te doen, maar helaas heb ik daar op dit moment de puf niet voor.

Ook voor mij is mijn paard mijn alles, ik vind het ook erg moeilijk om hem minder aandacht te geven, maar het kan nu even niet anders.
Ik hoop dat ik snel iets hoor van mijn potentiële bijrijdster, zodat Imker weer volop aan de bak kan.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:01

Ik weet het nu net, ben 6 weken zwanger. Ik ben nu ook aan het bedenken hoe ik het wil oplossen. Ik maak me vooral druk over de tijd vlak na de bevalling. Ik wil graag borstvoeding geven en dat betekent dus eigenlijk gewoon dat moeders altijd paraat moet staan. Mijn stal is al een half uur heen en een half uur terug rijden dus ik kan dan maar heel even bij Maddox zijn.

Ik overweeg nu om hem deze zomer dag en nacht op de wei te zetten in de buurt van Ingrid, mijn bijrijdster, zodat zij meer tijd aan hem kan besteden. Ik beval rond 1 augustus dus dan zou ik m begin oktober weer op stal kunnen zetten en dan hoop ik dat mijn kindje inmiddels een dusdanig eetschema heeft dat het te doen is.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:45

Ik heb doorgereden tot ik 4.5 maand zwanger was en toen heeft een meisje mijn paard verder gereden. Toen ik 2 weken bevallen was ben ik terug beginnen rijden en ook wedstrijd. Ik gaf ook borstvoeding maar als ik ging rijden kolfde ik het af en dan kon iemand anders het geven in een flesje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:58

Ik heb doorgereden tot ik drie maanden zwanger was, toen er een jaar uit geweest Haha! Haha! Haha!

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:59

Een vriendin van mij heeft gereden tot 8 maanden (allebei de zwangerschappen) en zat er na 2 weken idd weer op. Ik heb 6 weken haar paardje gedaan samen met haar bijrijdster.
De 2e keer was wel een keizersnede maar de scheurde dus ook niet na die 2 weken een rondje bos hahahaa was eerder een rondje bos met looprekje.....

Ik denk dat het per persoon verschilt de ene voelt zich goed en de andere is 9 maanden ziek.
Ligt ook aan je paard, in hoevere vertrouw je hem... is hij rustig, lief en zet geen stap verkeerd, of stuiter je regelmatig rond.....

Kijk hoe je jezelf voelt... en zoek een goede betrouwbare bijrijder

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:14

ik ben 5 1/2 maand zwanger en rij nog steeds bijna iedere dag,ik heb dat ook geen megabuik en voel me niet ziek/zwak.

ik heb a.s zondag ook nog wedstrijd,ik vind dat niet zwaarder als thuis rijden..als ik mij dadelijk niet prettig genoeg voel om te rijden ga ik verder met longeerlessen bij mijn zelfde instructeur,vd-en,fietsen.

ik maak me ook zorgen om hoe het dadelijk gaat,ik ben begin april uitegerekent en dan gaan de pony's lekker het land op en krijgen in ieder geval 6 a 8 weken vakantie,de weide is 5 min. van mijn huis.

met borstvoeding kan je toch juist 3 uur wegblijven na een poosje?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:54

Ik zou me vooral afvragen, waar je met een baby in hemelsnaam de tijd/energie vandaan haalt om elke dag te rijen/mesten etc. etc.....
Ziek
Goede oppas en goede bijrijd(st)er lijken me van essentieel belang!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:21

Wat ik me afvraag: wat als je geknipt geweest bent? Dan zit je toch niet na twee weken terug op je paard?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:28

Een knip heelt soms (vaak) beter en pijlozer dan kleine scheurtjes, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Hoe snel je na de bevalling weer op de been (lees: op het paard!) bent, verschilt per persoon.
Veel factoren spelen mee...zware/lichte bevalling, je eigen conditie voor zwangerschap/bevalling, rustige/onrustige baby (slapeloze nachten!) en niet te vergeten: Als je kindje er eenmaal is, heb je misschien wel ff heel andere dingen aan je hoofd!

Rustig afwachten hoe het loopt...het wordt altijd anders als dat je van te voren dacht!
Voorzorgsmaatregelen: Goede oppas en vertrouwde bijrijder op tijd regelen!
Succes aan alle zwangere boktmama's!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:28

ik voelde me toch niet lekker tijdens de zwangerschappen. kreeg veel harde buiken tijdens en na het rijden. ben dan ook na 3,5 mnd gestopt bij de eerste en lag met 6 mnd helemaal plat. Hierna had ik met 3 mnd een miskraam. Bij de tweede en derde ook veel last tijdens rijden en dus vroeg gestopt. Maar na 4 weken er wel weer op. (nu had ik ook 3 9 ponders, misschien scheelt dat nog Lachen ) Volgens de huisarts is het luisteren naar je lichaam. De een kan meer hebben dan de ander.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:23

Dat hangt helemaal van jezelf af, een vriendin van mij is doorgereden tot haar 7 de maand en mijn bijrijder is gestopt na 4 maanden, maar ze is nu 7 maanden en komt nog steeds trouw longeren en borstelen, omdat ze het zo leuk vindt.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:58

Ik heb fanatiek doorgereden tot ca 7 maanden zwangerschap. Gelukkig had en heb ik een heel fijne vriendin/bijrijdster die de paarden met mij samen doet. Na mijn bevalling zat ik redelijk snel weer op het paard.

Natuurlijk is het allemaal wat moeilijker in te plannen, werk, kind, man en paarden maar als je het graag wilt en je hebt wat hulp dan lukt het prima. Je moet soms wat prioriteiten stellen. Als je meer wilt weten dan geef je maar een gil

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:51

Ik heb volgens mij mazzel gehad;
Ik heb zaterdags nog gereden en beviel woensdags van onze zoon Sem.
Ik zou 4 weken van te voren stoppen, maar beviel 16 dgn. te vroeg.
Sem woog maar 2400 gram, dus was erg licht, hij is gewoon thuis ter wereld gekomen en omdat alles zo goed ging mochten we gewoon thuis blijven! Lachen

Ik heb geen borstvoeding gegeven omdat ik dat persoonlijkniks vindt en er bijkomend dat de fles veel makkelijker is!

Ik zat er na 8 dgn. (stiekum) voor het eerst weer op en met 14 dgn. begon ik weer rustig aan met trainen.
Ik had n.m. een hele snelle bevalling (minder dan 4 uur, eerste kindje) dus dat telt natuurlijk wel mee, in een snel herstel.

Nu Sem er is, werk ik niet meer en heb eigenlijk nog veel tijd over voor mijn paarden.
Wat wel erg belangrijk is, is dat mijn man erg meewerkend is, anders gaat het niet....
Sem heeft voor het eerst met 8 md. even op een pony gezeten, maar is gekker van de trekker... Scheve mond
Dus dat wordt geen springruiter denk ik.

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:59

Ik heb bij allebei mijn zwangerschapppen ook doorgereden tot ong 7 maanden en na de bevallingen alles weer opgepakt. Ik dacht ook dat het paardenleven over zou zijn, maar niks is minder waar!!! Alles valt te combineren. Ik heb op het ogenblik zelf dan wel geen paard meer maar mijn dochtertje een pony en dat is waanzinnig leuk!! Succes, gaat allemaal goedkomen!!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:27

een vriendin van mij heeft ook nog een tijd door kunnen rijden....
maar omdat haar paard ook drachtig is moest ze daar voor stoppen.... nu is ze bevallen en kan ze gewoon bezig zijn met dr paardjes... maar ook omdat haar paardjes bij dr ouders staan dus er is altijd een oppas bij de hand...
maar de vorige eigenaar van mijn pony werd zwanger en is nooit meer geweest... en toen heb ik dr gekocht na anderhalf jaar

ik ken dus 2 verhalen... het ligt echt aan de zwangerschap.....