Vlug en sterk paard, hoe rustig krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem14

Vlug en sterk paard, hoe rustig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 14:29

Mijn paard is een tijdje ziek geweest, hij had last van zijn luchtwegen. Dit is nu gelukkig over Lachen maar met rijden is hij heel erg sterk. In de bak wil hij de hele tijd alleen maar harder. Het is moeilijk om hem rustig te krijgen. Vooraf longeren werkt ook niet daar word hij alleen maar heter van. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik wil niet met allemaal hulpteugels of scherpe bitten gaan rijden. Ik ga wel voor buiten een hackamore proberen, maar ik denk niet dat ik daar goed en netjes mee in de bak kan rijden?

Wie heeft er tips?

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:33

Wat krijgt hij te eten? Was hij voordat hij ziek was ook zo?

Als het daar niet aan ligt zou je kunnen proberen toch veel (schijn)overgangen te maken. Stapje sneller, dan weer rustiger. Hij moet naar jou luisteren en op jouw tempo rijden. Veel voltes etc.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 14:36

Hij krijgt bix en muesli en pulp te eten, soms voer ik hem zelf ook nog wat extra bij omdat hij nog wat mager is. Hij krijg ook twee keer per dag hooi. Verder staat hij de hele dag buiten. Voordat hij ziek was was hij ook wel wat druk maar omdat hij weinig conditie had viel dat tegenover nu heel erg mee..

Jootje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:38

toch regelmatig rijden, misschien toch niet teveel voer. Ookal is hij te mager, je kan hem wel genoeg voeren maar doe niet teveel. En inderdaad, geen hulpstukken gebruiken daar krijg je op termijn geen goede resultaten mee. Ik denk goede (prive)les is toch ook wel handig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:06

Lekker bezighouden. Niet alleen maar over de hoefslag, maar veel figuren, eens een figuur in een figuur om het wat onvoorspelbaarder te maken, wijken, schouderbinnenwaarts. Met zoveel drang naar voren kun je juist perfect de zijgangen oefenen! Neem er gebruik van!

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:09

je kan ook gewoon je teugels laten doorhangen en hem met je zit proberen terug te nemen. en als hij sneller gaat lopen laat hem gewoon lopen tot hij stopt. want als je aan hard aan zijn teugels gaat trekken gaat hij alleen maar tegentrekken en sneller gaan lopen!
probeer vooral veel met je zit te rijden!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:49

ik zou hem gewoon even laten doen niet aan de teugels gaan hangen ofzo je paard is toch sterker dus win je dat nooit. geef hem wat meer teugel en laat hem een beetje met zijn hoofd naar benede komen hij zal nog wel even hard gaan maar na een tijdje zal hij zich gaan ontspannen en langzamer gaan (dat doe ik teminste al ik een paard moet rijden dat heel hard gaat)

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 19:13

Oke nou er zitten zeker goede tips tussen! Ik ga eraan werken! (hij ook hopelijk Tong uitsteken)

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:12

Probeer zelf rustig te blijven, spreek je paard ook rustig toe dat hij/zij braaf is en dat hij/zij het goed doet.

Je kan jezelf zwaar maken door dieper in het zadel te gaan zitten (beetje voor je gevoel achterover hangen), hierdoor ga je ook automatisch langzamer lichtrijden. Geef je paard de kans om met jouw ritme mee te gaan.

Als je paard te snel gaat, zet hem/haar niet vast door hem tegen proberen te houden dmv aan de teugel te hangen. Blijf hem/haar rustig en ontspannen los werken.

Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het, om de zoveel tijd moet ik dit verhaaltje ook altijd tegen mezelf vertellen. Knipoog