Van vlas over naar stro..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pasja

Van vlas over naar stro..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 13:11

Ik wil mijn paard overzetten naar stro toe...
Omdat hij zo'n viespeuk is en de stal gewoon soppend maakt wat echt slecht is voor zijn hoeven...
Maar ze zeggen dat je het beste niet in 1x kunt overzetten omdat ze het dan gewoon opeten..

Maar ookal heb ik er vlas in liggen en doe ik een hoek met stro dan eet hij dat dan toch ook gewoon op? Want dat is dan het eenige wat hij kan eten samen met hooi.. want vlas eet hij niet (gelukkig)

Dit is een quote van Langtand die had het mij zo uitgelegt.
Zouden jullie het ook zo doen of hebben jullie andere ideeen?

Citaat:
gooi vlas in zijn stal en maak 1 hoek vrij. Daar gooi je stro neer. Zorg wel dat je er meteen een beetje hooi bij doet anders eet hij het meteen op.

2 dagen later bouw je het verder uit naar een 2e hoek. Zo ga je door.

Als je dan alle hoeken hebt bedekt met stro dan laat je in het midden (of iig waar hij plast) nog vlas liggen totdat het op is, dan kan je daar ook stro neerleggen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:52

Gewoon stro erin. Zorgen dat hij genoeg te doen heeft en in het begin constant een plukje hooi erbij geven.
Als je paard echt zijn stal helemaal leeg eet, zal dat niet snel overgaan. Dan kan je beter opzoek naar iets anders, sommige paarden willen nu eenmaal constant eten en zullen dus altijd de stal helemaal op willen eten.
Als je eerst een hoekje doet denkt hij eerder dat het om op te eten is en zal het net als hooi lekker opeten.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:00

Alleen hoor je meestal dat ze op vlas schoner zijn dan op stro. Als het zo'n viespeuk is, heb je kans dat de stal alleen maar viezen wordt!. Zou het langzaam aan doen: eerst alleen stro erover en dan even husselen door elkaar. Dan steeds meer stro per dag, dan went hij eraan en heb je minder kans dat hij in een keer al het verse schone stro opeet en koliek krijgt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:02

bij mijn stage staan idd de viezerikken en de te dikke paarden op vlas..
en dat is vet easy mesten..