Mijn pony krijgt op stal 2 maal per dag (al ruim 10 jaar) kuilgras gevoerd. 's middags gaat hij de wei in en hoeft dan dus ook geen kuil. Nu is het zo dat de wei voor langere periode buiten gebruik is ( hij staat nu overdag in de paddock) en krijgt hij ook 's middags een pluk kuil. En nu het probleem: sinds hij meer kuil krijgt heeft hij last van stalbenen. Omdat het kuil is wat hij krijgt, zijn de hoeveelheden die hij krijgt altijd klein/weinig geweest. Hij krijgt nu in verhouding tot zijn 5 uur per dag wei praktisch geen ruwvoer binnen. Nu vroeg ik me af of het kwaad kan om hem 's middags gewoon hooi te geven zodat hij er meer van kan eten en er langer over kan doen om zo verveling tegen te gaan? Kan het kwaad om kuil en hooi door elkaar te voeren? Nu hij geen weide gang krijgt is hij aan het afvallen, een stalgenoot raadde me aan om hem meer krachtvoer tegeven maar dit lijkt mij absoluut geen goede oplossing. Heeft iemand tips of suggesties? Alvast bedankt!
TopLadyI
Geplaatst: 04-12-04 10:18
Je kunt het wel gewoon door elkaar voeren, het is logisch dat jou paardje stalbenen heeft als die nou veel minder op de wei staat. Ik zou het gewoon hooi en kuilgras door elkaar geven. Dat kan geen kwaad
nadezda
Geplaatst: 04-12-04 10:44
Ik ben ook een voorstander van hooi omdat mijn paarden ook dikke benen krijgen van het kuilgras.
KozieZ
Geplaatst: 04-12-04 10:51
Mijn paard heeft vorig jaar een heftige allergische reactie gehad op kuilgras. Echt zo'n dikke benen dat ze gewoon niet meer normaal kon lopen. Alleen heel langzaam stappen. Dierenarts is er 8 dagen lang elke dag bij geweest om haar in te spuiten met antibiotica etc. Dus ook op de zondagen...
De afspraak is nu dat ze kuilgras mag, als het redelijk droog is en anders als enige op stal hooi krijgt. Ze eet nu dus alweer bijna 3 weken als enige hooi.
Mist
Geplaatst: 04-12-04 13:00
Ik voer al jaren dagelijks hooi en kuil, kan geen kwaad, je kunt juist lekker doseren en ze op gewicht houden (die van mij groeien van de lucht)
XoNo
Geplaatst: 04-12-04 13:43
Een paard met dikke benen krijgt een teveel aan eiwitten, waar hij geen kant mee op kan. Dat zakt naar de benen, waardoor ze dus vocht in de kogels, en misschien nog verder omhoog, krijgen. Minder de hoeveelheid of ga over op hooi. Het kan aan het pak liggen, die je aan het voeren bent, maar hooi blijft nog altijd beter dan kuil. Een paard wat te lang met vocht in de benen staat, krijgt gallen.
clau
Geplaatst: 04-12-04 15:35
inderdaad, de kuil is veel te eiwitrijk, precies wat xono zegt, minder voeren en hooi bijvoeren dus..Vraag eens na of de kuil geanalyseed is zodat je weet wat erin zit, dan pas kun je een goed voedingsrantsoen voor je paard bereken.. Is het echt kuil voor paarden, of voor koeien, dat maakt heel veel uit..
XoNo
Geplaatst: 04-12-04 15:43
Kuil voor koeien is echt veel te eiwitrijk, daar krijgt bijna elk paard wel dikke benen van. Veel paarden slaan ook vast op de spieren van kuil, omdat de eiwitten die in kuil zitten, geen goede eiwitten zijn. Wanneer je kuil in plastic verpakt, gaat het broeien, waardoor de ketens van aminozuren veranderen en er dus "niet bruikbare" eiwitten gaan vormen. Kan je paard niets mee, alleen maar afval die hij weer kwijt moet.
Kyona
Geplaatst: 04-12-04 16:58
Zou hem meer hooi geven ipv kuil; dan is het meestal zo dat de dikke benen snel weg blijven. Wel beter om langzaam om te schakelen :dus eerst een beetje hooi iets minder kuil en dan steeds meer hooi.
Antheman
Geplaatst: 04-12-04 18:33
Gewoon door elkaar doen hoor! Hooi kan prima met kuil gecombineerd worden. Misschien kun je aan heel oud, stengelig hooi komen, zitten bijna geen voedingswaarden in, en je paard is er de hele dag zoet mee. Zullen de stalbenen ook wel afnemen, veel minder eiwit opname op die manier.
Bonny4life
Geplaatst: 04-12-04 18:43
die van mij krijgt meer kuil.. maar als ze teveel er van krijgt geef ik er ok hooi doorheen..nu in de winter is ze er best dik door.. maar ik moet kiezen of te dik? of ze verveelt zich dood op stal.. en zo is ze wel een tijdje zoet..met kuil en af en toe hooi.
Deau
Geplaatst: 04-12-04 19:05
Waar zitten dan de meeste eiwitten in? in kuil? of in hooi. Word een paard ook dik van te veel eiwitten?
Anika1
Geplaatst: 04-12-04 19:54
in kuil zitten meer eiwitten.
shadowflower
Geplaatst: 04-12-04 19:59
dat weet ik zo net nog niet .. ik zal het op school nog eens gaan opzoeken de energie waarden enzo maar in hooi zitten meer droge celstoffen dan in kuil .... ik zal het als ik het weet even hier neer zetten ..
Pellie
Geplaatst: 04-12-04 21:40
ik ben hooi gaan voeren omdat mijn tinkie met rijden onhandelbaar werd door de kuil. er gebeurd dus meer in het paardenlichaam dan we altijd zien en vind kuil sindsdien
shadowflower
Geplaatst: 04-12-04 23:09
ik zal het zo snel mogelijk gaan opzoeken in t boekej moet dan wel op school
shana
Geplaatst: 05-12-04 03:19
mijn paarden staan overdag in de wei of paddock en ' s nachts op stal en ze krijgen ' s morgens als ze de wei in gaan brok en kuil , ' s middags hooi en 's avonds , wortelen en brok en hooi !
kuil en hooi mengen gaat perfect , ik geef niet heel de dag kuil omdat je van hooi meer kunt voeren en zijn ze langer bezig , van teveel kuil krijgt een van mijn paarden ook stalbenen
Yell
Geplaatst: 05-12-04 05:25
Steffie89 schreef:
Waar zitten dan de meeste eiwitten in? in kuil? of in hooi. Word een paard ook dik van te veel eiwitten?
hij krijgt er in ieders geval eiwitbulten van.. das helemaal niet fijn!
Ninla_
Geplaatst: 05-12-04 10:36
Ik ben geen voorstander van kuil, te veel eiwitten Ik zou minder kuil gaan geven, en ipv dat er hooi doorheen doen
desi_verona
Geplaatst: 05-12-04 10:38
kuil en hooi kan gewoon door elkaar hoor
Lusitana
Geplaatst: 05-12-04 11:46
Kuilgras is geen paardenvoer.
KozieZ
Geplaatst: 05-12-04 13:23
ik ben er nu toch hard over na aan het denken om mijn paard helemaal van het kuilgras af te halen...
Morrie
Geplaatst: 05-12-04 13:49
Citaat:
Kuilgras is geen paardenvoer.
je hebt kuil en voordroog, de meeste mensen denken dat alles wat in pak zit kuil is maar dat is niet zo.
Voordroog heeft langer liggen drogen en is een aantal malen gekeerd. Kuil is gemaaid gras dat vrijwel direct ingepakt is.
Hooi in balen zonder verpakking is er bij ons in de buurt helemaal niet meer, alles wordt ingepakt en dat is ook gemakkelijker goed te houden als je geen hooiberg hebt
muiszje
Geplaatst: 05-12-04 14:30
zoor, ik zou het gewoon doen, alles was Xono schreef heeft voor mij een beetje de doorslag gegeven.. en het is veel fijner voor pepper en nono als ze de heledag gewoon lekker kunnen blijven kauwen..
inib
Geplaatst: 05-12-04 21:02
Mijn paarden krijgen niets anders als kuil, maar er zit inderdaad wel verschil in, kuil voor koeien is ongeschikt, voor paarden moet het langer liggen drogen voordat het ingekuild wordt en je moet eraan denken dat je minder brokken geeft of eiwitarm muesli, in kuil zit meer eiwit maar dit compenseer je door minder eiwitrijk krachtvoer te geven, ik doe het al dertig jaar en het voordeel van kuil vind ik dat je haast nooit geen hoestende paarden hebt want er zit geen stof in.