Verschil martingaal-borsttuig met martingaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utah2

Verschil martingaal-borsttuig met martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 01:19

Ik vroeg me eigenlijk af wat nu het verschil in functie is tussen een gewone martingaal en een borsttuigje met (afneembare) martingaal. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:38

een borsttuig word gebruikt dat je zadel niet naar achterschuift. bij springen gebruiken ze het ook wel voor de sier. en de martingaal kan je er dan aan doen als je paard ze kop in lucht gooit. een losse martingaal gebruik je alleen voor het hoofd in de lucht gooien.

Utah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 15:48

Ik weet de functies van een borsttuig en van een martingaal, maar in het springen zie je tegenwoordig steeds vaker elastische borsttuigjes met (afneembare) martingaal. Maar ik begrijp dus dat de functie in dat geval hetzelfde is. Het gebruik van een borstuig met martingaal is dus puur voor de sier? Meer mensen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:07

Nee hoor, al lijkt het bij het springen wel bij de optoming te horen, (bijna) alle springruiters rijden met voortuig en martingaal.
Maar bij het springen gaat het zadel eerder naar achteren, dus vandaar het voortuig. De speciale functie van de martingaal zou ik zo snel even niet weten voor het springen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:04

Heftige paarden hebben de neiging het hoofd te heffen om te proberen onder de hulpen vandaan te komen en ook voor de sprong heffen ze het hoofd om te schatten. De martingaal zorgt dan dat het bit evengoed op de lagen in blijft werken, zodat men kan blijven sturen en tempo regelen in het parcours, wel zo handig.
functie voortuig is al uitgelegd.

Utah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 17:09

Nogmaals, ik weet wel wat de functies van beide zijn. Ik merk alleen op dat er in het springen vaak met een borsttuigje met martingaal gereden wordt. En mijn vraag is wat het verschil is tussen een gewonen martingaal en een borsttuigje met martingaal. Wordt er mee gereden omdat het mooier is, of omdat het een functie heeft?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:31

mooier, en omdat de de situatie hoofd omhoog/zadel schuiverij allebei veel voorkomt bij bijv. springen kun je het beter combineren.
in mijn ogen kan het uberhaupt geen verschil maken ?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:39

Bij mij is het niet eens vanwege dat het leuker zou staan. Ik heb een andere reden.

De reden dat ik mijn martingaal vervangen heb door een borsttuig met martingaal is puur om er voor te zorgen dat die lus anders te ver over de hals kan komen bij een val van ruiter of paard.
Nu is dat dus niet meer en hoef ik dus niet telkens meer op die lus te letten.

Bij komend probleem was ook nog dat mijn paard een te brede hals heeft voor de lus van de martingaal. Bij het borsttuig heb ik daar geen problemen mee Lachen
Laatst bijgewerkt door Mickey op 04-12-04 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:39

Nee, er is geen verschil in werking tussen die 2 soorten bevestiging van martingaal.
Tenminste, niet dat ik weet Lachen

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:16

Ik heb voor het buitenrijden een martingaal met borsttuig van Kieffer. Heb voor deze optie gekozen en niet voor een standaard martingaal omdat ik graag de manen van mijn paard heel wil houden. Met een gewone martingaal schuurt het leer teveel over de manen waardoor ze afbreken, bij de martingaal gecombineerd met borsttuig ligt het leer net achter de manen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:17

een borsttuig gebruik je zodat het zadel niet naar achter schuift, met springen schuift je zadel eerder naar achter en met het borsttuig er aan dus niet. De martingaal kun je er af halen, niet alle paarden hebben een martigaal nodig, als deze er wel aan zit heeft dit dus de zelfde funtie als een gewone martingaal. Als je zadel niet naar achter schuift kun je dus een gewone martingaal gebruiken, schuift hij wel naar achter dan kun je een borsttuig met martingaal of zonder martingaal gebruiken

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:03

Ik ga in dit geval met Mickey mee. Ik heb op aanraden van een SGW-ruiter mijn gewone martingaal vervangen voor een borsttuig met martingaal. Niet omdat het zadel naar achter schuift, maar puur vanwege een eventuele val van je paard. Het schijnt wel voorgekomen te zijn, dat het paard dan met een voorbeen in de halsriem van de martingaal kwam, omdat die bij zijn oren kwam te zitten, dan heb je de poppen aan het dansen!
Ook vind ik het veiliger als ik er zelf eens af val, door de vastgezette halsriem komt die niet bij zijn oren te zitten, toch veiliger als een paard erg gek doet.